Запис Детальніше

Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106634/
 
Title Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі
Didactic bases of differentiation of training at the basic school
Дидактические основы дифференциации обучения в основной школе
 
Creator Кизенко, Василь Іванович
Васьківська, Галина Олексіївна
Бондар, Світлана Пилипівна
Барановська, Олена Володимирівна
Корсакова, Ольга Костянтинівна
Липова, Людмила Андріївна
Трубачева, Світлана Едуардівна
Осадчук, Раїса Іванівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description До монографії увійшли матеріали досліджень лабораторії дидактики Інституту педагогіки НАПН України з теми «Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі».
Розкрито теоретико-методичні засади диференціації навчання в основній школі, сутність факультативів як форми диференціації навчання, дидактичні засади допрофільної підготовки школярів, особливості формування в учнів системи знань про людину, диференційований підхід до формування загальнонавчальних компетентностей учнів, форми організації навчальної діяльності учнів, методи активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, особливості самостійної роботи учнів на навчальних заняттях.
Для науковців, викладачів і студентів педагогічних навчальних закладів, аспірантів, докторантів, слухачів
інститутів і курсів підвищення кваліфікації працівників освіти, учителів, методистів й управлінців.
Автори розділів і глав: канд. пед. наук В. І. Кизенко (передмова, І.1, ІІ, висновки); канд. пед. наук
Г. О. Васьківська (І.1, ІV); канд. пед. наук С. П. Бондар (VІІ); канд. пед. наук О. В. Барановська (VІ); канд.
пед. наук О. К. Корсакова (І.2, І.3, І.4); канд. пед. наук Л. А. Липова (ІІІ); канд. пед. наук С. Е. Трубачева (V),
Р. І. Осадчук (VІІІ).
The monograph presents the materials of research of laboratory didactics of Institute of pedagogy NAPS Ukraine on «Didactic bases of differentiation of instruction in primary school». We describe the theoretical and methodological foundations of differentiation of training at the basic school, the essence of electives as a form of teaching differentiation, didactic principles of pre profile training of basic school students, especially the formation in the students of system knowledge about man, the differentiated approach to the formation of basic competencies, forms of organization of learning activities of basic school students, methods of activization of educational and cognitive activity of school pupils, specifics independent work of basic school students in the classroom.
The book is intended for researchers, teachers and student teachers, graduate students, doctoral students, students of institutes and refresher courses for educators, teachers, trainers and managers.
The authors of the sections and chapters: the cand. ped. sciences V. I Kyzenko (preface І.1, II, conclusions); the cand. ped. sciences G. O Vaskivska (І.1, IV); the cand. ped. sciences S. P Bondar (VII); the cand. ped. sciences O. V Baranovska (VI); the cand. ped. sciences O. K. Korsakova (І.2, І.3, І.4); the cand. ped. sciences L. A. Lypova (III); the cand. ped. sciences S. E. Trubacheva (V), researcher R. I. Osadchuk (VIII).
В монографии представлены материалы исследований лаборатории дидактики Института педагогики НАПН Украины по теме «Дидактические основы дифференциации обучения в основной школе».
Раскрыты теоретико-методические основы дифференциации обучения в основной школе, сущность факультативов как формы дифференциации обучения, дидактические принципы предпрофильной подготовки школьников, особенности формирования у учащихся системы знаний о человеке, дифференцированный подход к формированию общеучебных компетентностей учащихся, формы организации учебной деятельности учащихся, методы активизации учебно-познавательной деятельности учащихся, особенности самостоятельной работы учащихся на учебных занятиях.
Для научных работников, преподавателей и студентов педагогических учебных заведений, аспирантов, докторантов, слушателей институтов и курсов повышения квалификации работников образования, учителей, методистов и управленцев.
Авторы разделов и глав: канд. пед. наук В. И. Кизенко (предисловие, І.1, II, выводы); канд. пед. наук
Г. А. Васьковская (І.1, IV); канд. пед. наук С. П. Бондарь (VІІ); канд. пед. наук Е. В. Барановская (VI) канд.
пед. наук О. К. Корсакова (І.2, І.3, І.4); канд. пед. наук Л. А. Липовая (III); канд. пед. наук С. Є. Трубачева (V),
Р. И. Осадчук (VIII).
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2012
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106634/1/Mon-DZDN-2012-mon.pdf
- Кизенко, Василь Іванович, Васьківська, Галина Олексіївна (orcid.org/0000-0002-8714-8512 <http://orcid.org/0000-0002-8714-8512>), Бондар, Світлана Пилипівна, Барановська, Олена Володимирівна, Корсакова, Ольга Костянтинівна, Липова, Людмила Андріївна, Трубачева, Світлана Едуардівна (orcid.org/0000-0002-1400-9773 <http://orcid.org/0000-0002-1400-9773>) and Осадчук, Раїса Іванівна (2012) Didactic bases of differentiation of training at the basic school Project Report. Педагогічна думка, м. Київ, Україна.