Запис Детальніше

Дорожні цементобетони на основі модифікованих добавок нової генерації

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Дорожні цементобетони на основі модифікованих добавок нової генерації
Road cement concretes based on modified additives of new generation
 
Creator Собко, Ю. М.
Шевчук, Г. Я.
Топилко, Н. І.
Новицький, Ю. Л.
Sobko, Y.
Shevchuk, H.
Topylko, N.
Novytskjy, Y.
 
Contributor Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
 
Subject дорожній цементобетон
модифікуюча добавка
міцність
дорожнє покриття
road cement concrete
modification additive
strength
road pavement
666.972.16
 
Description Розроблено склади модифікованих бетонних сумішей і цементобетонів із заданими
експлуатаційними параметрами. В процесі проведення експерименту цементобетони
отримували із бетонних сумішей різних складів з модифікуючими добавками нової
генерації, які містять суперпластифікатор на основі полікарбоксилатів та
повітрезахоплюючу добавку. Суперпластифікатор вводили до бетонної суміші з водою
замішування в кількості 0,6; 0,8 і 1,0 % маси цементу, а добавку-аерант – в кількості
0,1 % маси цементу до усіх складів бетонів. Досліджено вплив модифікуючих добавок на
властивості дорожніх цементобетонів. Показано ефективність їх використання в
дорожніх покриттях, що забезпечує покращені технологічні параметри, підвищену
міцність та довговічність. Повітрезахоплююча добавка-аерант в комплексі із
суперпластифікатором дає змогу посилити пластифікацію бетонної суміші, а також
підвищити морозостійкість та водонепроникність. Визначено техніко-економічну
ефективність застосування дорожніх цементобетонів на основі модифікуючих добавок
нової генерації та встановлено, що конструкція із цементобетонного покриття дешевша
в 1,6 разу ніж конструкція дорожнього одягу із асфальтобетону за вартістю будівельномонтажних робіт.
The modified concrete mixes design and cement concrete with the given operational
parameters was developed. During the experiment, cement concrete was obtained from
concrete mixtures of various compositions with modifying additives of a new generation
containing a superplasticizer based on polycarboxylates and an air-absorbent additive.
Superplasticizer was injected into a concrete mix with water in a quantity of 0,6; 0,8 and 1,0 %
of the mass of cement, and the additive-aeration – in the amount of 0,1 % of the mass of
cement in all the components of concrete. The influence of modifying additives on the
properties of road cement concrete has been investigated. The effectiveness of their use in road
surfaces is shown, which provides improved technological parameters, increased strength and
durability. Air-absorbent additive-airant, in combination with a superplasticizer, allows to
enhance the plasticization of the concrete mixture, as well as increase the frost resistance and
waterproofness. The introduction of a modifying additive from 0,6 to 1,0 % ensures
an increase in the strength of concrete in the early hardening period (2 days) from 8,7 to
11,0 MPa. After a month of hardening the strength of such concrete is 39,2 – 39,9 MPa, which
corresponds to the class of concrete B30. The use of a modifying additive during the
preparation of a concrete mix allows the design of concrete with a water-cement ratio, which
will reduce the open porosity of the concrete, increase its density, and thereby prevent the
formation of highlands on the surface of concrete. When introducing a modifying additive,
porosity is reduced by 1,4-2 times, which correlates with the results on the strength of
concrete. The techno-economic efficiency of the use of road cement concrete on the basis of
new generation modifying additives was determined and the construction of cement-concrete
coating was found to be cheaper by 1,6 times the construction of road pavement from asphalt
concrete in comparison with the cost of construction and installation work.
 
Date 2019-02-25T13:07:16Z
2019-02-25T13:07:16Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type Article
 
Identifier Дорожні цементобетони на основі модифікованих добавок нової генерації / Ю. М. Собко, Г. Я. Шевчук, Н. І. Топилко, Ю. Л. Новицький // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 888. — С. 133–137.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44470
Road cement concretes based on modified additives of new generation / Y. Sobko, H. Shevchuk, N. Topylko, Y. Novytskjy // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Teoriia i praktyka budivnytstva. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 888. — P. 133–137.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва, 888, 2018
1. Гамеляк І. П., Корецький А. С., Корецький С. С. Про необхідність будівництва в Україні автомобільних доріг із цементобетонним покриттям // Автомобільні дороги. – 2013. – № 5. – С. 24–31.
2. Солодкий С. Й. Бетонні дорожні та аеродромні покриття: навчальний посібник / С. Й. Солодкий, С. М. Толмачов. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 132 c.
3. Батраков В. Г. Теория и перспективные направления развития работ в области модифицированных цементных систем // Цемент. – 1999. – № 5/6. – С. 14–19.
4. М. А. Саницький, О. Р. Позняк, У. Д. Марущак, М. М. Чемерис та ін. Модифікатори нової генерації для бетонів // Будівельні матеріали та вироби. – 2006. – No. 1. – С. 5–7.
5. Шевчук Г. Я., Генсецький М. П., Гнип О. П., Раєцька К. О. Модифіковані цементобетони для дорожніх та аеродромних покрить // Вісник ОДАБА. – 2015. – Вип. No. 57. – С. 461–464.
6. Solodkyy S., Markiv*** T., Sobol K., Hunyak** O. Fracture properties of high-strength concrete obtained by direct modification of structure [Electronic resource] // MATEC Web of Conferences. – 2017. – Vol. 116.
1. Hameliak I. P., Koretskyi A. S., Koretskyi S. S. (2013), On the necessity of building in Ukraine roads with cement-concrete coating. [Pro neobkhidnist budivnytstva v Ukraini avtomobilnykh dorih iz tsementobetonnym pokryttiam], Avtomobilni dorohy, No. 5, pp.24–31 [in Ukrainian].
2. Solodkyi S. I., Tolmachov S. M. (2017), Concrete road and airfield coverings: tutorial. [Betonni dorozhni ta aerodromni pokryttia: navchalnyi posibnyk], Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, Lviv, 132 p. [in Ukrainian]
3. Batrakov V. H. (1999), Theory and perspective directions of development of works in the field of modified cement systems. [Teoryia y perspektyvnыe napravlenyia razvytyia rabot v oblasty modyfytsyrovannykh tsementnykh system], Tsement, No. 5/6, pp.14–19 [in Russian].
4. Sanytskyi M. A., Pozniak O. R., Marushchak U. D., Chemerys M. M. (2006), Modifiers of new generation for concrete [Modyfikatory novoi heneratsii dlia betoniv], Budivelni materialy ta vyroby, No. 1, pp.5-7 [in Ukrainsan].
5. Shevchuk H. Ia., Hensetskyi M. P., Hnyp O. P., Raietska K. O. (2015), Modified cement concrete for road and airfield coverings [Modyfikovani tsementobetony dlia dorozhnikh ta aerodromnykh pokryt], Visnyk ODABA, No. 57, pp.461–464 [in Ukrainian].
6. Solodkyy S., Markiv T., Sobol K., Hunyak O. (2017), Fracture properties of high-strength concrete obtained by direct modification of structure, MATEC Web of Conferences, Vol. 116.
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка, 2018
© Собко Ю. М., Шевчук Г. Я., Топилко Н.І., Новицький Ю. Л., 2018
 
Format 133-137
5
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки