Запис Детальніше

Роль світла в архітектурі громадських будівель. футуристичний аспект

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Роль світла в архітектурі громадських будівель. футуристичний аспект
Role of light in the architecture of public buildings. futuristic aspect
 
Creator Яців, С. М.
Яців, М. Б.
Yatsiv, S. M.
Yatsiv, M. B.
 
Contributor Національний університет «Львівська політехніка»
Lviv Polytechnic National University
 
Subject : будівлі культури
сакральні будівлі
природне і штучне світло
середовище
простір
environment
space
natural and artificial light
sacred buildings
buildings of culture
725.8.01
726.5
 
Description Досягнення сучасної архітектури не зменшили, а навпаки, розширили функції
світла у формуванні простору й архітектоніки громадських будівель. Архітектурний
простір пропонує нові рішення, тектоніка будівлі – нові форми відповідно до тенденцій в
архітектурі та дизайнерських ідей. На підставі аналізу формування світлового
середовища в просторі сучаснихгромадськихбудівель здійснено спробу спрогнозувати
напрям, характер і особливості функціонування світла в архітектурі окремих типів
громадськихбудівель.
In the article the tendencies of use of natural light in modern buildings of culture and churches are
considered. Buildings of culture have always been special objects of experimentation with light. In the
historical monumental and chamber sacral buildings, the way of using light almost did not change for
centuries.
Light in the space of cultural buildings.In cultural buildings, natural light is not necessary for
utilitarian needs, and sometimes even undesirable. For example, in theater buildings, museums, in objects
intended for performing arts, etc. His utilitarian role is minimal, and the desired comfort of visual
perception is achieved by means of artificial lighting. The original prototypes of modern public buildings
have been realized in the middle of the last century: the Museum of the Guggenheim in New York (1959),
the Chapel in Ronchamp (1955), the Opera House in Sydney (1959–1979) and Berlin National Gallery
(1968).The house-icon, which significantly influenced the architecture of modern cultural buildings, and
led to the rejection of many stereotypes, became the Museum of the Guggenheim in Bilbao (1997).
Determined types of buildings in which light penetrates differently. In some, natural light is an
important form-forming element of the structure. For example, in the Museum of the Guggenheim in New
York and the Museum of Contemporary Art in San Francisco, the spatial structure of buildings is formed
around a pillar of light that penetrates the buildings from the top to the bottom. There are also cultural
objects in which natural light penetrates inside from all sides, due to the use of frame structures. Among
the first we note the project of the New National Gallery of Berlin. The light literally penetrates the
exhibition space of the main hall, through the glass walls. In many modern buildings of culture, through
the transparent facades, only the expanses of the foyer, vertical communications, and curbs are lit. Instead,
the main rooms are closed to daylight.
Light in the sacred space of the temple. Today, in the world practice of building temples, three main
trends have been identified. Much of the contemporary realized sacred objects with its architectonics and
the degree of interference of natural light in the interior space testifies to their significant isolation from the
environment. Others allow light to be dosed, usually covering the main spaces and fragments of the sacred
space. The third group consists of buildings that are completely open outside to the environment,
combining the whole interior and exterior space.
In many modern monumental and minimalist temples, the interior space of which is devoid of
architectural details, which often cause a feeling of emptiness, the only creator of sacredness is the natural
light. For example, in the Chapel of Brother Claus (architect P. Zumthor) end in the Temple of Light
(architect T. Ando). Other values of light were declared by artists of the near past, for which the space of
architecture is the ratio of abstract concepts. The avant-garde world of art, starting with the principles of Le
Corbusier, interprets the light in a new way. The light in such temples is a universal means for identifying
the function of the architectural space, a factor that provides an atmosphere of concentration of attention
and meditation, suitable for contemplation and prayer.
The article also discusses some aspects of the use of artificial light. It is established that natural light
is gradually replaced by artificial light, first in the form of electric lighting, then in the form of light
technologies that create a new reality
 
Date 2019-02-22T08:42:50Z
2019-02-22T08:42:50Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type „Article“
 
Identifier Яців С. М. Роль світла в архітектурі громадських будівель. футуристичний аспект / С. М. Яців, М. Б. Яців // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 895. — С. 120–124.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44405
Yatsiv S. M. Role of light in the architecture of public buildings. futuristic aspect / S. M. Yatsiv, M. B. Yatsiv // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 895. — P. 120–124.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 895, 2018
http://iskuss-tvo-info.ru/aleksej-lidov-vizantijskij-hram-ustroenkak-multimedijnaya-installya-tsiya/
1. Gyurkovich Mateusz. Rola światła w architekturze na przykładzie ikonicznych obiektów kultury. Wybrane przykłady / Środowisko Mieszkaniowe. Wydawnictwo Politechniki Krokowskie, nr. 18 “Światło w architekturze”, 2017. – S. 95–106.
2. Siwek A. Światło jako czynnik kształtowania architektury współczesnych świątyń chrześcijańskich, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, z. 44. Architektura, 2006.
3. Węcławowicz-Gyurkovich Ewa. Światło we współczesnym budownictwie sakralnym / Środowisko Mieszkaniowe. Wydawnictwo Politechniki Krokowskie, nr. 18 “Światło w architekturze”, 2017. – S. 85–95.
4. Yatsiv M. B. Arkhitekturno-prostorova orhanizatsiia svitlovoho seredovyshcha ukrainskoi tserkvy: avtoreferat dys….kand. arkh. – Lviv, 2002. – S. 3.
5. Hodovanets A. Yu. Svet v arkhytekturnom prostranstve vyzantyiskoi kupolnoi bazylyky VI veka sv. Sofyia Konstantynopolskaia: avtoreferat dys. – M.: MAKS Press, 2010. – S. 13.
6. Le Corbusier. Wstronę architektury, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2012. – Р. 80.
7. Lydov A. M. Yerotopyia. Sozdanye sakralnykh prostranstv kak vyd khudozhestvennoho tvorchestva, 2007. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: www.polit.ru/article/2007/06/14/ierotop.
8. Aleksei Lydov: Vyzantyiskyi khram ustroen kak multymedyinaia ynstalliatsyia. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://iskuss-tvo-info.ru/aleksej-lidov-vizantijskij-hram-ustroenkak-multimedijnaya-installya-tsiya/
1. Gyurkovich Mateusz. Rola światła w architekturze na przykładzie ikonicznych obiektów kultury. Wybrane przykłady, Środowisko Mieszkaniowe. Wydawnictwo Politechniki Krokowskie, nr. 18 "Światło w architekturze", 2017, S. 95–106.
2. Siwek A. Światło jako czynnik kształtowania architektury współczesnych świątyń chrześcijańskich, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, z. 44. Architektura, 2006.
3. Węcławowicz-Gyurkovich Ewa. Światło we współczesnym budownictwie sakralnym, Środowisko Mieszkaniowe. Wydawnictwo Politechniki Krokowskie, nr. 18 "Światło w architekturze", 2017, S. 85–95.
4. Yatsiv M. B. Arkhitekturno-prostorova orhanizatsiia svitlovoho seredovyshcha ukrainskoi tserkvy: avtoreferat dys….kand. arkh, Lviv, 2002, S. 3.
5. Hodovanets A. Yu. Svet v arkhytekturnom prostranstve vyzantyiskoi kupolnoi bazylyky VI veka sv. Sofyia Konstantynopolskaia: avtoreferat dys, M., MAKS Press, 2010, S. 13.
6. Le Corbusier. Wstronę architektury, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2012, R. 80.
7. Lydov A. M. Yerotopyia. Sozdanye sakralnykh prostranstv kak vyd khudozhestvennoho tvorchestva, 2007. [Elektronnyi resurs], Rezhym dostupu: www.polit.ru/article/2007/06/14/ierotop.
8. Aleksei Lydov: Vyzantyiskyi khram ustroen kak multymedyinaia ynstalliatsyia. [Elektronnyi resurs], Rezhym dostupu: http://iskuss-tvo-info.ru/aleksej-lidov-vizantijskij-hram-ustroenkak-multimedijnaya-installya-tsiya/
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Яців С. М., Яців М. Б., 2018
 
Format 120-124
5
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки