Запис Детальніше

Маркетплейс як дієвий інструмент цифрового маркетингу

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Маркетплейс як дієвий інструмент цифрового маркетингу
Marketplace as a digital marketing tool
 
Creator Просович, О. П.
Боцман, Ю. С.
Prosovych, O.
Botsman, Y.
 
Contributor Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
 
Subject маркетплейс
цифровий маркетинг
торговельний майданчик
e-commerce
електронний магазин
бізнес-модель
marketplaces
digital marketing
online trading
trading platform
ecommerce
business model
339.138
 
Description Досліджено актуальність використання сучасних інструментів цифрового маркетингу, а саме: маркетплейсу. Дано характеристику поняттю “маркетплейс”, виділено
його типи, основні особливості і переваги застосування. Висвітлення його основних
переваг, недоліків та особливостей застосування для розвитку електронного бізнесу. Для
цього доцільно оцінити сучасний стан розвитку інтернет-платформ на вітчизняному
ринку та визначити їх можливості у перспективі. Маркетплейс є типом веб-платформи
електронної комерції, яка допомагає продавцям та потенційним покупцям знаходити
один одного в Інтернеті, а потім взаємодіяти. Така модель однаково актуальна і для
продавців товарів, і для тих, хто пропонує послуги. Наведено класифікацію лідерів
цифрового маркетингу на вітчизняному ринку за чотирма категоріями: інтернетмагазини, прайс-агрегатори, маркетплейси і класифайди. Маркетплейс створюється для
великої кількості постачальників і споживачів. Учасники можуть взаємодіяти на рівних
(коли обидві сторони – приватні особи або представники бізнесу).
Оцінено сучасний стан та перспективи розвитку маркетплейсу та його лідерів в
Україні. Маркетплейс – двостороння торгова площадка, що в рази ускладнює аналітику,
тому потрібно розуміти, які показники вважати для сегмента продавців, а які для
користувачів, крім того, постійно врівноважувати між собою попит і пропозицію.
In the article the relevance of using modern digital marketing tools, namely the
marketplaces, is investigated. The description of the “markeplays” concept is given, its types, main
features and advantages of application are highlighted. Describes its main advantages,
disadvantages and features of application for the development of e-business. To this end, it is
advisable to evaluate the current state of development ofInternet platforms on the domestic market
and determine their potential in the future.A marketplace is a type of e-commerce web platform
that helps sellers and potential buyers find each other online and then interact. Such a model of this
web platform is relevant for sellers who provide goods as well as services. The main sources of
income of the marketplays are determined depending on the conditions of cooperation.
The classification of the leaders of digital marketing on the domestic market is
presented in four categories: online-shops, price-aggregators, marketplays and classfiles. A
marketplace is created to acquire and accommodate a huge amount of vendors and customers.
Participants can interact as equals (when both sides are private individuals or business
representatives) or develop a hierarchy “entrepreneur-client”.
The distribution of traffic by type of platforms is analyzed. The current state and prospects
of marketplaces development and its leaders in Ukraine are estimated. The main four strategies
that use by marketplaces are successful in the market and are represented. The world tendencies of
e-commerce development in recent years, including in Ukraine, are analyzed. Whilst growing a
marketplace, founders need to keep an eye on the most important factors to calculate. As a twosided web platform, marketplace aggregates many sellers and their inventory on one website as well
as a lot of buyers. Customers need supply, and sellers need customers, now we are going to
concentrate on the analysis of the key performance indicators. The five key factors that contribute
to the development of domestic e-commerce are highlighted.
 
Date 2019-02-25T12:21:26Z
2019-02-25T12:21:26Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type Article
 
Identifier Просович О. П. Маркетплейс як дієвий інструмент цифрового маркетингу / О. П. Просович, Ю. С. Боцман // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 897, випуск 2. — С. 32–38. — (Проблеми економіки).
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44453
Prosovych O. Marketplace as a digital marketing tool / O. Prosovych, Y. Botsman // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Problemy ekonomiky ta upravlinnia. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 897, випуск 2. — P. 32–38. — (Problemy ekonomiky).
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління, 897, випуск 2, 2018
https://www.ecommerce-europe.eu/research/
https://promodo.ua/ua/blog/obzor-ecommerce-rynka-ukrainy-v-2017.html
https://www.legalitgroup.com/
https://nachasi.com/2018/01/11/ecommerce-ukr-2018/
https://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports
https://promodo.ua/ua/blog/obzor-ecommerce-rynka-ukrainy-v2017.html
https://www.legalitgroup.com/pravovi-aspekty-marketplace
1. Савицька Н. Л. (2017). Маркетинг у соціальних мережах: стратегії та інструменти на ринку В2С / Н. Л. Савицька // Маркетинг і цифрові технології. – Т. 1, № 1. – С. 20–33.
2. Ілляшенко С. М. (2016). Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань: монографія. – Харків: Діса плюс. – 192 с.
3. Окландер М. А., Окландер Т. О., Яшкіна О. І. (2017). Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя, за ред. М. А. Окландера. – Одеса : Астропринт, – 292 с.
4. Котлер Ф., Картаджайя Х., Сетиаван А. (2010), Маркетинг 3.0: от продуктов к потребителям и далее – к человеческой душе – М. : АльпинаБизнес Букс, – 230 с.
5. Global&Ecommerce Report (2017). available at: https://www.ecommerce-europe.eu/research/ ecommerce-europe-reports.
6. Огляд e-commerce ринку України в 2017 році available at: https://promodo.ua/ua/blog/obzor-ecommerce-rynka-ukrainy-v-2017.html.
7. Mullis K. R. (2006), A SWOT Analysis of Walgreens in the Competitive Pharmacy Marketplace. In: Drug Store News. 2006. – No. 28. – P. 35–47.
8. Lee K., Ruth F. Strategy formulation framework for vocational education: integrating SWOT analysis, balanced scorecard, methodology and education criteria // Managerial auditing journal. – Vol 15, No. 8. – P. 407–423.
9. Menon A. (2009), Antecedents and consequences of marketing strategy making // Journal of marketing. – No. 63. – P. 18–40.
10. Андерсон К. Длинный хвост: новая модель ведения бизнеса / Крис Андерсон; пер. с англ. Аникеева И. С. – М.: Вершина, 2008. – 272 с.
11. Правові аспекти організації роботи маркетплейсів available at: https://www.legalitgroup.com/ pravovi-aspekty-marketplace. 12. Якою буде українська e-commerce сфера у 2018 році – прогноз EVO available at: https://nachasi.com/2018/01/11/ecommerce-ukr-2018/.
1. Savitskaya N. L. (2017), Marketing in Social Networks: Strategies and Tools in B2C / N. L. Savitskaya // Marketing and digital technologies. – Vol. 1, No. 1. – P. 20–33.
2. Illyashenko S. M. (2016), Innovation development: marketing and knowledge management: monograph. – Kharkiv: Discus plus, – 192 p.
3. Oklander, T. O. Oklander, O. I. Yashkina (2017). Digital marketing – the marketing model of the XXI century / MA ed. M. A. Oklander – Odessa: Astroprint, – 292 pp.
4. Kotler F., CartagiaH., Setyavan A. (2010). Marketing 3.0: from products to consumers and further to the human soul – M.: AlpinaBusinessBooks, – 230 p.
5. Global & Ecommerce Report (2017). Retrived from: https://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports.
6. Overview of ecommercemarket of Ukraine in 2017. Retrived from: https://promodo.ua/ua/blog/obzor-ecommerce-rynka-ukrainy-v2017.html.
7. Mulley K. R. (2006). A SWOT Analysis of Walgreens in the Competitive Pharmacy Marketplace. In: Drug Store News. – No. 28. – P. 35–47.
8. Lee K., Ruth F. (2008). Strategy formulation framework for vocational education: integrating SWOT analysis, balanced scorecard, methodology, and educational criteria // Managerial auditing journal. – Vol. 15, No. 8. – P. 407–423.
9. Menon A. (2009). Antecedents and the consequences of marketing strategy making // Journal of marketing. – No. 63. – P. 18–40.
10. Anderson K. Long Tail (2008). A New Business Model / Chris Anderson. – Moscow: Top, – 272 p.
11. Legal aspects of the organization of the work of the marketplaces. Retrived from: https://www.legalitgroup.com/pravovi-aspekty-marketplace. 12. What will be the Ukrainian e-commerce sector in 2018 – the EVO forecast. Retrived from: https://nachasi.com/2018/01/11/ecommerce-ukr-2018/.
 
Rights © Національний університет „Львівська політехніка“, 2018
© Просович О. П., Боцман Ю. С., 2018
 
Format 32-38
7
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
Lviv
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки