Запис Детальніше

Формування архітектури християнських духовно-гуманітарних мультиосвітніх центрів в Україні

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування архітектури християнських духовно-гуманітарних мультиосвітніх центрів в Україні
Development of architecture of christian theologicalhumanitarian multi-educational centers in Ukrainef
 
Creator Стоцько, Р. З.
Stotsko, R.
 
Contributor Національний університет «Львівська політехніка»
Lviv Polytechnic National University
 
Subject історія
духовна освіта
церква
сакральна архітектура
духовногуманітарний простір
навчальні заклади
history
theological education
church
sacred architecture
spiritual and humanitarian space
educational institutions
725.82
 
Description Висвітлено і проаналізовано історичні аспекти, сучасний стан та перспективи
розвитку архітектури християнських духовно-гуманітарнихосвітніхзакладів в Україні,
виокремлено основні фактори, які найбільше впливають на формування духовного
освітнього закладу нового типу – духовно-гуманітарного мультиосвітнього центру. Сформульовано головні принципи та концепцію, на якихоснована архітектурно-планувальна
організація духовно-гуманітарного мультиосвітнього центру, надано конкретні
рекомендації щодо проектування духовно-гуманітарнихмультиосвітніхцентрів в Україні
The article discusses the results of the research on the topic of Christian education development in
Ukraine in XI–XXI centuries and mentions the architectural and typological array of buildings and
complexes that were used to conduct the educational process, including theological school of pre-Christian
times, monastic school, theological school for the upper class, parochial school, large theological school,
episcopal school, cathedral school, brotherhood school, theological seminary, theological academy, and
theological university.
In Ukraine, the most frequently designed, constructed and equipped educational institutions belonged
to the following Christian denominations: Ukrainian Orthodox Church of the Kyivan Patriarchate,
Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate, Ukrainian Autocephalous Orthodox Church,
Ukrainian Greek Catholic Church, Roman Catholic Church and a few Protestant churches. Each religious
denomination has numerous institutions of theological education, which are identified by their peculiar
architecture. The article outlines the main features and differences in the development of architecture in
Orthodox, Catholic, Greek-Catholic and Protestant educational institutions. The research asserts that the
architecture of theological educational institutions belonging to different religious denominations is wellshaped and continues its active evolution together with the development of theological education.
The article emphasizes that the process of mass construction (restoration, reconstruction, repurposing) of theological educational institutions, which was deprived of the systematic approach to building
design, resulted in a chaos of architectural and space-planning decisions. The clear-cut classification of
existing theological and theological-humanitarian educational institutions will enable the possibility of
developing the projects that would correspond to the up-to-date requirements of the educational process
and the spiritual life in similar educational institutions. The criteria for classification include affiliation to a
certain religious denomination, educational accreditation level, attendant capacity, city-planning
organization, general project composition, architectural and functional organization of the educational
process, sacralization level, architectural and space-planning decisions.
The article describes the influence of the main factors on the development of architecture of the
theological-humanitarian educational institutions of the new type. The list of factors includes religious and
ideological factor, social and demographic factor, functional factor, natural and climatic factor, economic
and technological factor. Attention to the mentioned factors will allow designers to develop an educational
object that would perfectly satisfy the functional and aesthetic demands of the contemporary world.
The article states that design of the educational institution of the new type, i.e. theologicalhumanitarian multi-educational center, is based on the principles of affiliation to a certain religious
denomination, ecumenism, multi-educational purpose, sacredness, secularism, humanism, capacity for
transformation and mobility, conventionalism and modernism. The design development of the educational
institution of the new type is conducted in accordance with the following concept: campus of the
educational institution of the new type is a theological and humanitarian educational environment, centered
around the ideological and functional core, which is a temple. Educational buildings are constructed
around the temple. They include catechetical school, theological school, theological seminary, pastoral
missionary center, monastic educational buildings of different orders, and theological university.
The author of the article declares that adherence to the indicated principles and concepts, as well as
consideration of specific recommendations for the design will facilitate the development of modern and
qualitative architecture of the theological-humanitarian multi-educational centers, which will potentially
increase the level of theological and humanitarian education and enhance the interfaith dialogue in
Ukraine. Consequently, this may result in the rise of a single Ukrainian Church and unify the Ukrainian
state in general.
 
Date 2019-02-22T08:42:45Z
2019-02-22T08:42:45Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type „Article“
 
Identifier Стоцько Р. З. Формування архітектури християнських духовно-гуманітарних мультиосвітніх центрів в Україні / Р. З. Стоцько // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 895. — С. 82–88.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44397
Stotsko R. Development of architecture of christian theologicalhumanitarian multi-educational centers in Ukrainef / R. Stotsko // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 895. — P. 82–88.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 895, 2018
1. Проскуряков В. І., Стоцько Р. З. Генеза духовної освіти в Україні та формування основних типів віродуховних освітніх закладів // Збірник наукових праць. – Вип. № 5. – Одеса: ОГАСА, 2004. – С. 206–210.
2. Проскуряков В. І., Стоцько Р. З. Архітектурно-планувальна організація комплексу будівель Львівської Духовної Семінарії 1783–1945 рр. // Збірник наукових праць. – Вип. № 1–2. – Харків ХДАДМ, 2004. – С. 157–160.
3. Гнідець Р. Генеза структури бань в архітектурі українських церков // Вісник Держ. ун-ту „Львівська політехніка”: Архітектура. – Львів, 1998. – № 58. – С. 135.
4. Галишич Р. Українська церковна архітектура і монументально-декоративне мистецтво зарубіжжя. – Львів, 2002. – С. 152–196.
5. Аскер Є. Гуманітарна освіта і сучасна епоха // Збірник доповідей, промов і дискусій УКУ. – Львів, 2003. – С. 35–40.
6. Патріарх Димитрій, Криворучко Ю. Церковне будівництво Західної України. – Львів, 1998. – С. 7–14.
7. Пристай М. Львівська ГрекоКатолицька Духовна Семінарія 1783–1945 рр. – Львів, 2003. – С. 52–59.
8. Турчин В. І. Носії традиції в сакральній архітектурі України // Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. – Львів, 2000. – № 410. –С. 231–235.
9. Лагодич М. Духовна освіта в Україні: сучасний стан і перспективи // Актуальні питання релігієзнавчої та богословської думки: кол. монографія / за ред. В. О. Балуха. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2010. – С. 229–246.
10. Криворучко Ю. І. Богословські основи сакральної архітектури // Вісник Нац. ун-ту “Львіська політехніка”. – Львів, 2000. – № 410. – С. 3–8.
11. Проскуряков В. І., Стоцько Р. З. Архітектурно-планувальні та соціальні принципи формування центрів вищої богословської освіти УГКЦ в Україні // Вісник Нац. ун-ту „Львівська політехніка”. – Львів, 2007. – № 585. – С. 133–140.
1. Proskuriakov V. I., Stotsko R. Z. Heneza dukhovnoi osvity v Ukraini ta formuvannia osnovnykh typiv virodukhovnykh osvitnikh zakladiv, Zbirnyk naukovykh prats, Vyp. No 5, Odesa: OHASA, 2004, P. 206–210.
2. Proskuriakov V. I., Stotsko R. Z. Arkhitekturno-planuvalna orhanizatsiia kompleksu budivel Lvivskoi Dukhovnoi Seminarii 1783–1945 rr., Zbirnyk naukovykh prats, Vyp. No 1–2, Kharkiv KhDADM, 2004, P. 157–160.
3. Hnidets R. Heneza struktury ban v arkhitekturi ukrainskykh tserkov, Visnyk Derzh. un-tu "Lvivska politekhnika": Arkhitektura, Lviv, 1998, No 58, P. 135.
4. Halyshych R. Ukrainska tserkovna arkhitektura i monumentalno-dekoratyvne mystetstvo zarubizhzhia, Lviv, 2002, P. 152–196.
5. Asker Ye. Humanitarna osvita i suchasna epokha, Zbirnyk dopovidei, promov i dyskusii UKU, Lviv, 2003, P. 35–40.
6. Patriarkh Dymytrii, Kryvoruchko Yu. Tserkovne budivnytstvo Zakhidnoi Ukrainy, Lviv, 1998, P. 7–14.
7. Prystai M. Lvivska HrekoKatolytska Dukhovna Seminariia 1783–1945 rr, Lviv, 2003, P. 52–59.
8. Turchyn V. I. Nosii tradytsii v sakralnii arkhitekturi Ukrainy, Visnyk Nats. un-tu "Lvivska politekhnika", Lviv, 2000, No 410. –P. 231–235.
9. Lahodych M. Dukhovna osvita v Ukraini: suchasnyi stan i perspektyvy, Aktualni pytannia relihiieznavchoi ta bohoslovskoi dumky: kol. monograph, ed. V. O. Balukha, Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t, 2010, P. 229–246.
10. Kryvoruchko Yu. I. Bohoslovski osnovy sakralnoi arkhitektury, Visnyk Nats. un-tu "Lviska politekhnika", Lviv, 2000, No 410, P. 3–8.
11. Proskuriakov V. I., Stotsko R. Z. Arkhitekturno-planuvalni ta sotsialni pryntsypy formuvannia tsentriv vyshchoi bohoslovskoi osvity UHKTs v Ukraini, Visnyk Nats. un-tu "Lvivska politekhnika", Lviv, 2007, No 585, P. 133–140.
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
©Стоцько Р. З., 2018
 
Format 82-88
7
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки