Формування універсального простору громадських закладів через його інтеграцію із дитячим ігровим середовищем
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування універсального простору громадських закладів через його інтеграцію із дитячим ігровим середовищем
The Formation of a Universal Space of Public Institutions through its Integration with the Children Playing Environment Формирование универсального пространства общественных учреждений через его интеграцию с детской игровой средой |
|
Creator |
Bondarchuk, Y.; Луцький національний технічний університет
|
|
Subject |
«Безбар’єрне» середовище; громадський заклад; дитяче ігрове середовище (ДІС); інтеграція; інтеграція приєднання; інтеграція рівноцінного співіснування; інтеграція «поглинання»; конструктивно-планувальний принцип; універсальність.
725.84.012.7 "Barrier-free" environment; public institution; children playing environment; integration; accession integration; equal coexistence integration; "absorption" integration; constructive-planning principle; universality. 725.84.012.7 «Безбарьерная» среда; общественное заведение; детскоя игровая среда (ДИС); интеграция; интеграция присоединения; интеграция равноценного сосуществования; интеграция «поглощение»; конструктивно-планировочный принцип; универсальность. 725.84.012.7 |
|
Description |
Стаття відображає етапи інтеграції сучасних багатофункціональних громадських закладів із дитячим ігровим середовищем. Динаміка розвитку науково-технічного прогресу та глобалізація привели до інтеграції об’єктів громадського призначення та дитячого ігрового середовища. Зміна функціональних процесів та внутрішньої архітектури громадських закладів дозволили виділити наступні рівні інтеграції: приєднання, рівноцінне співіснування, «поглинання». Виділення рівнів інтеграції дитячого ігрового середовища та громадського закладу відображає структурний, функціональний та змістовий рівні їх організації. Організація середовища на рівні інтеграції «поглинання» наближає його проектування до універсальності. Прямування до універсальності середовища полягає в його «безбар’єрності», утилітарній пристосованості дітей різного віку, дітей з обмеженими фізичними можливостями та їх батьків.
The article reflects the stages of integration of modern multi-functional public institutions with children playing environment. The dynamics of the development of scientific and technological progress and globalization led to the integration of public facilities and children playing environment. The change in functional processes and the internal architecture of public institutions made it possible to single out the following levels of integration: accession, equivalent coexistence, "absorption". The allocation of levels of integration of the children playing environment and public institution reflects the structural, functional and content levels of their organization. The integration of accession is the initial stage of integration. The integration of coexistence and the integration of "absorption" are more stable to external conditions and characterized by appropriate stability. As a result, the children playing environment changes due to the complexity of the spatial structure, the expansion of functional capabilities, the synthesis with the functions of public institutions, a conceptual and figurative solution. In this case, we can talk about children playing environment as a complex component of environmental design and part of the design culture, which is characterized by multifunctionality. The organization of the environment at the level of integration "absorption" approximates its design to universality. The movement towards the universality of the environment lies in its "barrier-free", the utilitarian fitness of children of all ages, children with disabilities and their parents. Статья отражает этапы интеграции современных многофункциональных общественных заведений с детской игровой средой. Динамика развития научно-технического прогресса и глобализация привели к интеграции объектов общественного назначения и детской игровой среды. Изменение функциональных процессов и внутренней архитектуры общественных заведений позволили выделить следующие уровни интеграции: присоединение, равноценное сосуществование, «поглощение». Выделение уровней интеграции детской игровой среды и общественного заведения отражает структурный, функциональный и содержательный уровни их организации. Организация среды на уровне интеграции «поглощение» приближает его проектирования к универсальности. Движение к универсальности среды заключается в его «безбарьерности», утилитарной приспособленности детей разного возраста, детей с ограниченными физическими возможностями и их родителей. |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-02-26
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13466
|
|
Source |
Теорія та практика дизайну; № 15 (2018); 28-38
Теория и практика дизайна; № 15 (2018); 28-38 Theory and practice of design; № 15 (2018); 28-38 |
|
Language |
uk
|
|