Design of the Exposure plane: Compositional aspect
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Design of the Exposure plane: Compositional aspect
Дизайн экспозиционной плоскости: Композиционный аспект Дизайн експозиційної площини: композиційний аспект |
|
Creator |
Smyrmyy, D.; Київський національний університет будівництва і архітектури
|
|
Subject |
Museum exposition; plane; point; line; spot; tone; color; texture; surface treatment method; lighting; traditions; novation’s.
725. 212 (045) Музейная экспозиция; плоскость; точка; линия; пятно; тон; цвет; текстура; фактура; освещение; традиции; новации. 725. 212 (045) Музейна експозиція; площина; точка; лінія; пляма; тон; колір; текстура; фактура; освітлення; традиції; новації. 725. 212 (045) |
|
Description |
Area functionality and user comfort problems are general for architects and designers. The experts view that the compositional factors take a significant role in solving such problems as: size, shape, physical properties of surfaces, which are the key tools of architecture shaping, graphic art and product design. At the same time, the artistic aspect dominates in the exhibition design, but the dimensions and shape are treated as utilitarian and organized intuitively. This approach can not be considered as optimal. Author believes that the emphasis of the compositional aspect will improve the quality of the exposition design at the applied level and contribute the development of the design theory. The article is explored the design of the museum exposition on the plane. The exposition is considered as a formalized group of components: a point, a line, a spot. Attention is focused on such parameters as: size, shape, tone, texture and surface treatment method. Two levels of composition perception are considered: local (perception of the single composition) and global (perception of the several groups in the area). The material, the size and shape of the surface, the area and the lighting are important at the local level. Such aesthetic qualities as traditions and innovations become important at the global level. The traditional qualities of the exposition are: dispersal, depth and the presence of dominants. Innovations are: using the optical phenomenon’s and spatial imagination of the viewers, using multimedia, transformation of the plane by the image, color, light, and imitation of volume.
В статье рассматриваются вопросы дизайна музейной экспозиции на плоскости. Экспозиция рассматривается как формализованная группа компонентов: точка, линия, пятно. Внимание сосредоточено на таких параметрах: размеры, форма, тон, фактура и текстура поверхностей. Рассматриваются два уровня восприятия композиции – локальный (восприятия отдельной композиции) и глобальный (восприятие нескольких групп в среде). Подчёркивается, что на локальном уровне ключевой значение имеют материал, размеры и форма поверхности экспоната, окружающая среда и освещение. На глобальном уровне ключевое значение приобретают эстетические качества – традиции и новации. Традиционными качествами экспозиции являются: рассосредоточение, плановость, наличие доминант. Новациями – использование оптических явлений и пространственного воображения зрителя, использование мультимедиа, трансформация плоскости изображением цветом, светом, имитация объема. У статті розглядаються питання дизайну музейної експозиції на площині. Експозиція розглядається як формалізована група компонентів: точка, лінія, пляма. Увага зосереджена на таких параметрах: розміри, форма, тон, фактура і текстура поверхонь. Розглядаються два рівня сприйняття композиції - локальний (сприйняття окремої композиції) і глобальний (сприйняття декількох груп в середовищі). Підкреслюється, що на локальному рівні ключовий значення мають матеріал, розміри і форма поверхні експоната, навколишнє середовище і освітлення. На глобальному рівні ключового значення набувають естетичні якості - традиції і новації. Традиційними якостями експозиції є роззосередженість, плановість, наявність домінант. Новаціями - використання оптичних явищ і просторової уяви глядача, залучення мультимедій, трансформація площини зображенням, кольором, світлом, а також імітація об’єму. |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-02-26
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13478
|
|
Source |
Теорія та практика дизайну; № 15 (2018); 186-194
Теория и практика дизайна; № 15 (2018); 186-194 Theory and practice of design; № 15 (2018); 186-194 |
|
Language |
uk
|
|