Запис Детальніше

The conceptual model of the levels of harmonic shaping of interiors, which made in historical styles

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title The conceptual model of the levels of harmonic shaping of interiors, which made in historical styles
Концептуальная модель уровней гармонического формообразования интерьеров, выполненных в исторических стилях
Концептуальна модель рівнів гармонійного формоутворення інтер'єрів, які виконані у історичних стилях
 
Creator Kuznetsova, I.; НТУУ «КПІ ім. Ігоря Сікорського»
Yaremchuk, O.; Київський національний університет будівництва і архітектури
Romaskevich, A.; Київський національний університет будівництва і архітектури
Gladkich, S.; Київський національний університет будівництва і архітектури
 
Subject Shaping; historical style; interior; elements of composition; composition rules; harmony; artistic image.
72.012.133.1
Формообразование; исторический стиль; интерьер; элементы композиции; правила композиции; гармония; художественный образ; параметрический.
72.012.133.1
Формоутворення; історичний стиль; інтер'єр; елементи композиції; правила композиції; гармонія; художній образ; параметричний.
72.012.133.1
 
Description The levels of harmonious shaping of interiors executed in historical styles were analzed. A conceptual model is proposed, the first level of which involves the creation of an artistic image. The following step is the design takes place at the appropriate levels. Elemental level defined by elements of the composition in the interior. From the standpoint of composition theory - these are points, lines, shapes (spots in the sweep of walls or sections), texture, texture, color, light and shadow, time and movement Parametric level describes the position of objects in the interior. Fundamental level defines the rules for creating composite saturation of the interior). This is the choice of the priority rules of composition: the equilibrium (which determines the unity, subordination and balance of the elements, fill the space bound to the composition center), unity and subordination (which results in the combination of individual particles into a single whole), compositional center (designation of the main dominant element, from which elements depend on which links create a background, by dividing it into the main and auxiliary). Connected level links the second and fourth levels. Studying connectivity requires separate research. Expressive level is generalizing. The designer compares the results obtained with the design to the basis of the design of the artistic image and proposes changes to clarify the perception of the expressiveness of the image. The levels of harmonious formation of form of the interiors, made in the historical styles, are concisely considered on the example of interiors of the Royal pavilion in Brighton, that was created on the project of John Nash.
Проанализированы уровни гармоничного формообразования интерьеров, выполненных в исторических стилях. Предложена концептуальная модель, первый уровень которой предусматривает создание художественного образа. Далее происходит проектирование на соответствующих следующих уровнях: втором - элементном (определяется элементами композиции в интерьере), третьем -параметрическом (описывает положение предметов интерьера в пространстве), четвертом - основополагающем (задает правила создания композиционного насыщения интерьера), пятом - связном (связывает второй и четвертый вровень), шестом - выразительном обобщающем. Уровни гармоничного формообразования интерьеров, выполненных в исторических стилях, конспективно рассмотрены на примере интерьеров Королевского павильона в Брайтоне, созданного по проекту Джона Неша.
Проаналізовано рівні гармонійного формоутворення інтер’єрів, які виконані у історичних стилях. Запропоновано концептуальну модель, перший рівень якої передбачає створення художнього образу. Далі відбувається проектування на відповідних наступних рівнях: другому - елементному (визначається елементами композиції в інтер'єрі), третьому - параметричному (описує становище предметів інтер'єру в просторі), четвертому - засадному (задає правила створення композиційного насичення інтер'єру), п’ятому - зв'язному (зв'язує другий і четвертий рівень), шостому -виразному узагальнюючому.Рівні гармонійного формоутворення інтер’єрів, які виконані у історичних стилях, конспективно розглянуто на прикладі інтер’єрів Королівського павільйону у Брайтоні, створеного за проектом Джона Неша.
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2019-02-26
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13470
 
Source Теорія та практика дизайну; № 15 (2018); 79-86
Теория и практика дизайна; № 15 (2018); 79-86
Theory and practice of design; № 15 (2018); 79-86
 
Language uk