Запис Детальніше

Features of using of ethno sources in the design of modern clothing collections

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Features of using of ethno sources in the design of modern clothing collections
Особенности использования этно источников в дизайне коллекций современной одежды
Особливості використання етноджерел в дизайні колекцій сучасного одягу
 
Creator Pashkevich, K.
Ovcharek, V.
 
Subject Ethno source; Ukrainian costume; arts and crafts; clothing collection; ethno-oriented brand.
7.012 : 745.5 : 001. 891
Этно источник; украинский костюм; декоративно-прикладное искусство; коллекция одежды; этно ориентирован бренд.
7.012 : 745.5 : 001. 891
Етноджерело; український костюм; декоративно-прикладне мистецтво; колекція одягу; етно орієнтований бренд.
7.012 : 745.5 : 001. 891
 
Description In the article methods of development of artistically perfect models of clothes using ethnic sources (folk costume, household items, decorative and applied art, etc.) are considered, the sequence of ethno source transformation into suit forms is determined with the purpose of using for designing modern clothing collections in the ethno style. It is established that the transformation of national motives in the style of modern clothing depends on the purpose of the product and its image characteristics. New design concepts are created by transforming the tectonic principles of form and coloring of the authentic image of the ethno source or by their partial borrowing to create modern artistic images of clothing. The use of ethno sources in Ukrainian and world designers collections is analyzed, the principles of segmentation of the ethno-oriented brand are defined, including demographic, geographical, psychographic and behavioral. Segmentation of an ethnically oriented brand is a necessary process and gives an opportunity to obtain commercial results from the sale of branded goods and services. An interview of Ukrainian women was conducted to determine the relevance of ethno themes among clothing consumers. 64% of the respondents want to see ethnic elements in clothing of a dress-blouse range, 12% - in outerwear, 12% - in shoes and accessories. The signs of clothing in ethno style are singled out, the main of which are the principles of ethno source shaping, the use of natural materials, the use of ancient methods and techniques of decoration, etc. A sequence of analysis of creative ethno sources has been determined in order to identify the basic tectonic principles of their shaping for use for designing modern clothing collections.
В статье рассмотрены виды этно источников для дизайна коллекций современной одежды и методы их трансформации в костюмные формы. Проанализировано использование этно источников в коллекциях украинских и мировых дизайнеров, определены принципы сегментирования этно ориентированного бренда, сформулированы характеристики одежды в стилистике этно. Проведен анкетный опрос с целью определения актуальности тематики этно у потребителей одежды. Определена последовательность анализа творческих этно источников с целью выделения основных тектонических принципов их формообразования для использования в дизайне коллекций современной одежды.
У статті розглянуто види етноджерел для дизайну колекцій сучасного одягу та методи їх трансформації у костюмні форми. Проаналізовано використання українських етноджерел в колекціях українських та світових дизайнерів, визначено принципи сегментування етно орієнтованого бренду та ознаки одягу в стилістиці етно. Проведено анкетне опитування з метою визначення актуальності тематики етно у споживачів одягу. Визначено послідовність аналізу творчих етноджерел з метою виділення основних тектонічних принципів їх формоутворення для  використання в дизайні колекцій сучасного одягу.
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2019-02-26
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13473
 
Source Теорія та практика дизайну; № 15 (2018); 109-123
Теория и практика дизайна; № 15 (2018); 109-123
Theory and practice of design; № 15 (2018); 109-123
 
Language uk