Запис Детальніше

Вплив соціальних мереж на процес купівлі-продажу: орієнтація на економію часу, ресурсу

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Вплив соціальних мереж на процес купівлі-продажу: орієнтація на економію часу, ресурсу
Effect of social networks on the process of purchase and sale: focus on saving of time and resource
 
Creator Бочко, О. Ю.
Якимишин, Лілія Ярославівна
 
Contributor Національний університет “Львівська політехніка”
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
 
Subject “Facebook”
“Твіттер”
“Instagram”
соціальні мережі
купівля
продаж
клієнти
товар
Facebook
Twitter
Instagram
social networks
purchase
sale
clients
commodity
339
138
 
Description Здійснено порівняльну характеристику соціальних та традиційних медіа.
Обґрунтовано рівень використання соціальних мереж в межах яких здійснюється
процес “купівля-продаж”. Виявлено, що найбільшу питому вагу соціальних мереж в
Україні посідають “Facebook” та “Твіттер”, що становить більше ніж 80% всіх
соціальних мереж, якими користуються клієнти в процесі “купівля-продаж”. Здійснено
дослідження динаміки зміни запитів для “Facebook”, “Твіттер”, “Instagram”, вказано на
переваги використання соціальних мереж для просування товарів.
The article confirms that market relations in social networks considerably extend the
range of opportunities and activities, saving time for buying a commodity and establishing new
forms of relations between producers and consumers, which shorten the chain of supply and
save financial resources of a consumer. Special attention is paid to importance and novelty of
the relations in the process of purchase and sale through social networks, as compared to
establishment of market relations. Thephenomenonprovokes a great interest to the issue and
its sufficient study. The work describes advantages of social networks for enterprises,
including the opportunity to extend and improve relations with clients, application of blogs or
microsets, focus on a definite group of clients.
The article gives comparative characteristics of social and traditional media. The work
argues a degree of employment of social networks for “purchase and sale processes”. It is
determined that the largest share of social networks in Ukraine is taken by Facebook and
Twitter, constituting more than 80% of all social networks, used by clients for purchase and
sale purposes. The author of the article marks main advantages of social networks and their
principal features. It is defined that, making purchase and sale through the social network
Facebook, it is reasonable to pay attention to the focus on a style, creation of a group of
interests and clients, process of attraction of new contacts and posting a personal networking
page.
The research studies means of application of the social network Twitter and pays
attention to the process of information posting and attracting attention to the information. The
author of the work presents main principles of information posting in Twitter. The article
argues peculiarities of chats activity and like time in Twitter, and studies dynamics of requests
to Facebook, Twitter, Instagram, starting from January 2010 to October 2017. The research
also marks advantages of social networks for commodity promotion and grounds the necessity
to use mobile Internet for purchase and sale. It is stressed that significance of social networks
use for purchase and sale is forced by lack of financial capital, biases concerning external
features, distance to the main job place, fast response to the information, available operative
communication, etc.
Prospects of the future study in the mentioned direction include investigation of the
degree of consumer’s trust to the process of “purchase and sale” in social networks.
 
Date 2019-02-28T13:57:53Z
2019-02-28T13:57:53Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type Article
 
Identifier Бочко О. Ю. Вплив соціальних мереж на процес купівлі-продажу: орієнтація на економію часу, ресурсу / О. Ю. Бочко, Л. Я. Якимишин // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 25–31.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44585
Bochko O. Iu. Effect of social networks on the process of purchase and sale: focus on saving of time and resource / O. Iu. Bochko, L. Ia. Iakimishin // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 892. — P. 25–31.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика, 892, 2018
https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2018/Facebook-Reports-Fourth-Quarter-and-
http://www.kiwiagency.com.ua/blog/chaty-aktivnosti-vinstagram-v-chem-sut.html
http://newreporter.org/2016/04/18/luchshee–vremya–dlya–razmeshheniya–postov–v–facebook–twitter–i–instagram
https://marketer.ua/ua/top-social-media-2017(дата
http://en.wikipedia.org/wiki/Microblogging
http://newreporter.org/2016/04/18/luchshee–vremya–dlya–
https://marketer.ua/ua/top-social-media-2017
1. Выручка Facebook от рекламы выросла на 49% в 2017 году. URL: https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2018/Facebook-Reports-Fourth-Quarter-and- Full-Year-2017-Results/default. aspx/ (дата обращения: 24.01.2008).
2. Закраевская А. Чаты активности в Instagram, в чем суть? URL: http://www.kiwiagency.com.ua/blog/chaty-aktivnosti-vinstagram-v-chem-sut.html (дата звернення: 23.10.2017).
3. Лучшее время для размещения постов в Facebook, Twitter и Instagram. URL: http://newreporter.org/2016/04/18/luchshee–vremya–dlya–razmeshheniya–postov–v–facebook–twitter–i–instagram (дата обращения: 27.05.2017).
4. Юдин А. Найпопулярніші соціальні мережі в країнах СНД і світі https://marketer.ua/ua/top-social-media-2017(дата звернення: 23.10.2017).
5. Янч Д. Продавец нового времени: Думай как маркетер – продавай как звезда. Манн, Иванов и Фербер, 2015. 330 с.
6. Derrida J., Différance D. Letter to a Japanese Friend. Wood and Robert Bernasconi (Warwick: Parousia Press, 1985).
7. Drury G. Social Media: Should Marketers Engage and How Can It Be Done Effectively. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice. (9). Р. 274–277.
8. Mangolda W.G. i Faulds, D.J. Social Media: The New Hybrid Element of the Promotion Mix. Business Horizons, 2009. 52, 357–365.
9. Mazurek–Łopacińska K. Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2003. 370 р.
10. Microblogging. Wikipedia. The Free Encyclopaedia. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Microblogging (hast accessed: 25.10.2017). 11. Weber L. Marketing to the Social Web. How Digital Customer Communities Build Your Business. Hoboken: John Wiley & Sons. 2009.
1. Vyruchka Facebook ot reklamy vyrosla na 49 % v 2017 godu. URL: https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2018/Facebook-Reports-Fourth-Quarter-and- Full-Year-2017-Results/default.aspx/ (data obrashcheniya: 24.01.2008).
2. Zakraevskaya A. Chaty aktivnosti v Instagram, v chem sut? URL: http://www.kiwiagency.com.ua/blog/chaty-aktivnosti-vinstagram-v-chem-sut.html (data zvernennya: 23.10.2017).
3. Luchshee vremya dlya razmeshcheniya postov v Face book, Twitter i Instagram. URL: http://newreporter.org/2016/04/18/luchshee–vremya–dlya– razmeshheniya–postov–v–facebook–twitter–i–instagram (data obrashcheniya: 27.05.2017).
4. Yudin A. Naypopulyarnіshі sotsіalnі merezhі v kraїnakh SND і svіtі https://marketer.ua/ua/top-social-media-2017.
5. Yanch D. Prodavets novogo vremeni: Dumay kak marketer – prodavay kak zvezda. Mann, Ivanov i Ferber, 2015. 330 s.
6. Derrida J., Différance D. Letter to a Japanese Friend. Wood and Robert Bernasconi (Warwick: Parousia Press, 1985).
7. Drury G. Social Media: Should Marketers Engage and How Can It Be Done Effectively. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice. (9). R. 274–277.
8. Mangolda W.G. i Faulds, D.J. Social Media: The New Hybrid Element of the Promotion Mix. Business Horizons, 2009. 52, 357–365.
9. Mazurek–Łopacińska K. Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2003. 370 r.
10. Microblogging. Wikipedia. The Free Encyclopaedia. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Microblogging (hast accessed: 25.10.2017). 11. Weber L. Marketing to the Social Web. How Digital Customer Communities Build Your Business. Hoboken: John Wiley & Sons. 2009.
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Бочко О. Ю., Якимишин Л. Я., 2018
 
Format 25-31
7
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки