Запис Детальніше

Визначення економіко-технологічних інструментів оптимізації діяльності авіакомпанії при мультимодальній доставці негабаритних вантажів

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Визначення економіко-технологічних інструментів оптимізації діяльності авіакомпанії при мультимодальній доставці негабаритних вантажів
Determination of economic and technological tools for optimization of airline’s activity in multimodal delivery of oversized cargoes
 
Creator Литвиненко, С. Л.
Литвиненко, Л. Л.
 
Contributor Національний авіаційний університет
 
Subject логістичне управління
доставка вантажів
мультимодальна доставка
чартерний рейс
унікальний негабаритний вантаж
logistics management
cargo delivery
multimodal transportation
charter flight
unique oversized cargo
338.47
 
Description Проаналізовано існуючі наукові дослідження щодо проблеми мультимодальної
доставки негабаритних вантажів, встановлено, що доставка негабаритних вантажів
особливо складної конструкції передбачає складання комплексного проекту. Детально
охарактеризовано приклади доставки унікальних негабаритних вантажів за участю
авіаційного транспорту та визначено умови перетворення авіаційного перевізника у
логістичного 3PL провайдера. Дано визначення поняття “гібридна бізнес-модель
вантажного авіаперевізника” та наголошено на недопущенні розриву між пропозицією і
очікуваннями вантажної клієнтури.
Historical preconditions for the formation of the oversized air transportation market,
change of the logistic delivery chain, which is connected with determined prerequisites, and
current trends in the organization of logistics management of oversized cargoes’ delivery in
multimodal connection were analysed. Previous scientific researches concerning the solution of
the problem of multimodal delivery of oversized cargoes were studied, and despite
comprehensive analysis of the mentioned problem, its part connected with the development of
the toolkit for optimization of the air carrier’s activity in the case of multimodal delivery of
oversized cargoes remains unresolved. Consequently, the authors determined the need to
determine preconditions for the creation of economic and technological tools for optimizing
the airline’s activity in the multimodal delivery of oversized cargoes in terms of
transformational changes in the economy as the purpose of the article. Delivery of oversized
cargoes of an especially complex design involves the preparation of a comprehensive project.
The authors analysed the most complex and interesting examples of delivery of unique
oversized cargoes with the participation of air transport. First of all, these examples were
related to: non-separable delivery of cargoes with special protruding elements; creation of a
special ramp loading system by the air carrier, which allows it to be used in the transportation
of long-range oversized cargoes in the future, including those for the aerospace industry;
designing two special transport frameworks using 3D-modelling, which allowed loading the
tower into an airplane by means of external cranes over the trestle and rails; delivery of two
wing consoles with designing of loading schemes using CATIA, a special system of 3D
modelling, etc. The authors emphasized that no delivery of oversized cargoes with the
participation of air transport is possible without the participation of at least road transport,
which provides delivery to and from the airport. It was noted that most often the airline used
the services of specialized companies engaged in the organization of logistics schemes for the
delivery of oversized cargoes using air transport, which is not entirely justified in terms of
simplification of the delivery process, but is not optimal in view of maximizing its own
financial benefits. It was outlined that the air carrier of oversized cargoes may both act as a
participant of the element in the multimodal delivery chain by air transport and take on the
role of an organizer of the entire chain on the door-to-door principle, becoming the basic 3PL
provider. It requires the development of a number of theoretical and methodological tools, in
particular the identifying of conceptual levels of hybridization of the business model of a cargo
air carrier, as well as the solution of the multicriteria task of optimizing the airline’s
production and logistics activities in conditions of changing internal and external
environments. The definition of “hybrid business model of a cargo air carrier” was given and
the emphasis on avoiding the gap between the offer and the expectations of the cargo clientele
was placed.
 
Date 2019-02-28T13:57:39Z
2019-02-28T13:57:39Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type Article
 
Identifier Литвиненко С. Л. Визначення економіко-технологічних інструментів оптимізації діяльності авіакомпанії при мультимодальній доставці негабаритних вантажів / С. Л. Литвиненко, Л. Л. Литвиненко // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 134–139.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44562
Litvinenko S. L. Determination of economic and technological tools for optimization of airline’s activity in multimodal delivery of oversized cargoes / S. L. Litvinenko, L. L. Litvinenko // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 892. — P. 134–139.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика, 892, 2018
http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3665/
http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3694/
http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3449/(дата
http://www.volga-dnepr.com/presscenter/
https://sdelanounas.ru/blogs/46700
http://www.semana.com/nacion/articulo/llegan-cables-parareparar-hidroelectrica-de-guatape/466767
http://360radio.com.co/estejueves-
http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3449/
http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/802/
http://www.semana.com/nacion/articulo/llegan-cables-parareparar-
http://360radio.com.co/este-jueves-llegan-los-primeroscables-reparar-central-hidroelectrica-guatape/
1. Гунин А. Б. Модели управления цепями поставок негабаритных грузов : дисс. ... канд. экон. наук : 08.00.05 / С.-Петерб. гос. инженер.-эконом. ун-т. Санкт-Петербург, 2012. 125 с.
2. García J., Torrralba Á., García-Olaya Á., Borrajo D., Flórez J. E. Solving Multi-modal and Uni-modal Transportation Problems through TIMIPlan In Proceedings of the IFAC. Symposium on Control in Transportation Systems. p. 231-236.
3. Qu, L., Chen, Y. A Hybrid MCDM Method for Route Selection of Multimodal Transportation Network. In ISNN ’08: Proceedings of the 5th international symposium on Neural Networks. p. 374-383.
4. Троицкая Н., Удачев А. Транспортировка негабаритных и тяжеловесных грузов для реконструкции. Oil&Gas Journal Russia. 2015. № 4 (92). С. 90–96.
5. Троицкая Н.А., Шилимов М.В. Транспортно-технологические схемы перевозок отдельных видов грузов : учебное пособие. М.: КНОРУС, 2010. 232 с.
6. Литвиненко С.Л. Універсальні механізми оптимізації виробничо-логістичної діяльності авіаперевізників. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2017. № 58. С. 15-20.
7. Инженеры “Волга-Днепр” разработали уникальную оснастку для срочной перевозки 59-тонного компрессора на “Руслане”. URL: http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3665/ (дата звернення: 05.02.2018).
8. “Руслан” авиакомпании “Волга-Днепр” доставил 35-метровый телескопический мост в Бразилию”. URL: http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3694/ (дата звернення: 09.02.2018).
9. Невозможное возможно с “Русланом” и “Волга-Днепр”. URL: http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3449/(дата звернення: 14.02.2018).
10. Авиакомпания “Волга-Днепр” доставила из Нагои (Япония) в Эверетт (США) крыло для boeing 787 dreamliner. URL: http://www.volga-dnepr.com/presscenter/ news/802/ (дата звернення: 18.03.2018).
11. Рекордный груз в Кольцово.URL: https://sdelanounas.ru/blogs/46700 (дата звернення: 10.11.2017).
12. Ya llegaron los cables para reparar la hidroeléctrica de Guatapé. URL: http://www.semana.com/nacion/articulo/llegan-cables-parareparar-hidroelectrica-de-guatape/466767 (дата звернення: 21.02.2018).
13. Este jueves llegan los primeros cables para reparar Central Hidroeléctrica de Guatapé. URL: http://360radio.com.co/estejueves- llegan-los-primeros-cables-reparar-central-hidroelectrica-guatape/ (дата звернення: 24.02.2018).
1. Gunin A. B. (2012) Modeli upravleniia tcepiami postavok negabaritnykh gruzov [Models of supply chain management for oversized cargo] (PhD Thesis), Sankt-Peterburg: SSUE.
2. García J., Torrralba Á., García-Olaya Á., Borrajo D., Flórez J. E. (2012) Solving Multi-modal and Uni-modal Transportation Problems through TIMIPlan In Proceedings of the IFAC. Symposium on Control in Transportation Systems, 231-236.
3. Qu, L., Chen, Y. A. (2008) Hybrid MCDM Method for Route Selection of Multimodal Transportation Network. In ISNN ’08: Proceedings of the 5th international symposium on Neural Networks, 374-383.
4. Troitckaia N., Udachev A. (2015) Transportirovka negabaritnykh i tiazhelovesnykh gruzov dlia rekonstruktcii [Transportation of oversized and heavy cargo for reconstruction]. Oil&Gas Journal Russia, № 4 (92), С. 90–96.
5. Troitckaia N.A., Shilimov M.V. Transportno-tekhnologicheskie skhemy perevozok otdelnykh vidov gruzov [Transport-technological schemes of transportation of certain types of cargo]. Moscow: KNORUS, 2010, 232.
6. Lytvynenko S.L. (2017) Universalni mekhanizmy optymizatsii vyrobnycho-lohistychnoi diialnosti aviapereviznykiv [Universal mechanisms for optimization of production and logistics activity of air carriers]. Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti [Development of methods of management and management of transport], № 58, С. 15-20.
7. Inzhenery “Volga-Dnepr” razrabotali unikalnuiu osnastku dlia srochnoi perevozki 59-tonnogo kompressora na “Ruslane” [Volga-Dnepr engineers have developed a unique snap for the urgent transportation of the 59-ton compressor to “Ruslan”]. Retrieved fromhttp://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3665/.
8. “Ruslan” aviakompanii “Volga-Dnepr” dostavil 35-metrovyi teleskopicheskii most v Braziliiu” [“Ruslan” of Volga-Dnepr Airlines delivered a 35-meter telescopic bridge to Brazil]. Retrieved from http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3694/.
9. Nevozmozhnoe vozmozhno s “Ruslanom” i “Volga-Dnepr” [Impossible is possible with Ruslan and Volga-Dnepr]. Retrieved from http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/3449/.
10. Aviakompaniia “Volga-Dnepr” dostavila iz Nagoi (Iaponiia) v Everett (SShA) krylo dlia boeing 787 dreamliner. [Volga- Dnepr Airlines delivered a wing for boeing 787 dreamliner from Nagoya (Japan) to Everett (USA)]. Retrieved from http://www.volga-dnepr.com/press-center/news/802/.
11. Rekordnyi gruz v Koltcovo [Record cargo in Koltsovo]. Retrieved from https://sdelanounas.ru/blogs/46700.
12. Ya llegaron los cables para reparar la hidroeléctrica de Guatapé [Cables have already arrived to repair the Guateppe hydroelectric power station]. Retrieved from http://www.semana.com/nacion/articulo/llegan-cables-parareparar- hidroelectrica-de-guatape/466767.
13. Este jueves llegan los primeros cables para reparar Central Hidroeléctrica de Guatapé [This Thursday, the first cables arrive to repair the Guateppe hydroelectric power station]. Retrieved from http://360radio.com.co/este-jueves-llegan-los-primeroscables-reparar-central-hidroelectrica-guatape/
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Литвиненко С. Л., Литвиненко Л. Л., 2018
 
Format 134-139
6
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки