Маркетингова складова “дорожньої карти” розвитку зовнішньої торгівлі
Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Маркетингова складова “дорожньої карти” розвитку зовнішньої торгівлі
Marketing complex of “road card” development of foreign trade |
|
Creator |
Герасимчук, В. Г.
|
|
Contributor |
Національний технічний університет України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”
|
|
Subject |
зовнішня торгівля
конкурентоздатність маркетинг національна економіка стратегія управління якість життя foreign trade competitiveness marketing national economy strategy management quality of life 339.138 |
|
Description |
Проведено аналіз товарної та географічої структури, динаміки та ефективності зовнішньої торгівлі країни. Досліджено характерні особливості здійснення експортних поставок на історичних етапах розвитку національної економіки. Виявлено основні проблеми у здійсненні експортно-імпортних операцій та їх першопричини. Праналізовано ефективність застосування маркетингових інструментів у просуванні вітчизняних товарів і послуг на зовнішний ринок. Запропоновано заходи для зміцнення експортного потенціалу як важливої складової економічної безпеки держави при реалізації Експортної стратегії України. The analysis of commodity and geographical structure, dynamics and efficiency of foreign economic relations indicates the existence of a complex of problems in this important direction of functioning of the state. The purpose of the study is to analyze the problems of the formation and implementation of the export potential of the state, to determine the strategic directions of its development, to justify measures aimed at more active actions in traditional markets and the conquest of new markets for the sale of domestic goods and services using a wide range of marketing tools. The formulated goal of the study has made it necessary to solve the following main tasks: to analyze the manifestation and contradictions of the doctrines of protectionism and liberalism in world trade; trace the dynamics of the state of the domestic market with the use of data on production of major types of products for the period 1990-2017; characterize the effectiveness of the state’s export policy as a reflection of its level of competitiveness in world trade; consider using an integrated approach to the implementation of the Export Strategy of Ukraine for 2017-2021 on the basics of marketing. The necessity of rethinking domestic and foreign experience in the organization of export policy, ensuring the competitive advantages of domestic commodity producers in the market is emphasized. The decisive influence of the following components in their interrelation in the development of the state is asserted: historical traditions – classical education – advanced science – powerful industry – developed economy – quality of life – sustainable development. The crisis of the national economy, the underdevelopment of the domestic market, and the low level of solvency of the population are a brake on export activity. Only a powerful economy allows successful export policy, not based on raw materials, but on the basis of production of products with a high level of value added. The creation of new types of products would be positively influenced by the increased role of engineering work. The strengthening of export potential would be facilitated by the restoration of the Government of the Ministry of Industrial Policy. Ukraine should not become an agrarian and raw material appendage of the EU, the world economy. It is expedient to expand cooperative ties with TNCs, restore positions in traditional markets, and master the spheres of influence on new markets (EU, Asia, Africa) using a marketing mix. The strengthening of export potential should be facilitated by a system of measures of legal, technological, financial, and information orientation of the state to provide the necessary support to exporting enterprises. Measures are proposed to improve the mechanism of responsibility from the state and business entities, political and public figures, all actors at initiating, developing, approving, implementing and monitoring the implementation of the Export Strategy of Ukraine. |
|
Date |
2019-02-28T13:57:55Z
2019-02-28T13:57:55Z 2018-02-26 2018-02-26 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Герасимчук В. Г. Маркетингова складова “дорожньої карти” розвитку зовнішньої торгівлі / В. Г. Герасимчук // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 38–48.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44587 Herasimchuk V. H. Marketing complex of “road card” development of foreign trade / V. H. Herasimchuk // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 892. — P. 38–48. |
|
Language |
uk
|
|
Relation |
Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика, 892, 2018
http://www.un.org/en/charter-united-nations/ http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017– http://www.mk.ru/politics/2018/07.25/tramp-evropa-i-kitay-dolzhny-prinyat-usloviya-ssha-potorgovym-poshlinam.html http://europe.newsru.ua/article/16672760 https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD https://uk.wikipedia.org/wiki http://www.ukrstat.gov.ua/ http://www.mk.ru/politics/2018/07.25/tramp-evropa-ikitay- 1. Charter of the United Nations and Statute of the International Court of Justice. UN, DPI. – 2015. – Режим доступа : http://www.un.org/en/charter-united-nations/. 2. Конституція України : прийнята 28 червня 1996 року № 30 // Відомості Верховної Ради України. – Офіц. вид. – К. : Алерта, 2018. – 112 с. 3. Геєць В., Семиноженко В., Кваснюк Б. Стратегічні виклики XXI століття суспільству та економіці України : монографія : у З т. – Т. ІІІ : Конкурентоспроможність української економіки – К. : Фенікс. – 2007. – 556 с. 4. Небрат В.В. Історичний вимір трендів зовнішньоекономічної політики. – Економіка України. – 2017. – № 5-6. – С. 151-169. 5. Лукьяненко Д., Колот А., Столярчук Я. и др. Глобальное экономическое развитие: тенденции, асимметрии, регулирование : монографія – К. : КНЭУ. – 2013. – 466 с. 6. Gerasymchuk V.H. Marketing aspects of export politics of the state. – Вісник НУ “Львівська політехніка”: серія “Логістика”. – 2017. – № 848. – С. 53-61. 7. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М., Анн Х. Маркетинг. – М. : ОАО “Изд-во Экономика”, 1999. – 718 с. 8. Армстронг Г., Котлер Ф. Маркетинг : пер. с англ. Введение в маркетинг. – 8-е изд. – М. : ИД Вильямс, 2007. – 832 с. 9. Meffert H., Burmann C., Kirchgeorg M. Marketing : Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung. Konzepte – Instrumente – Praxisbeispiele – Wiesbaden : Springer Gabler Verlag, 2015. – 915 s. 10. Про схвалення Експортної стратегії України (“дорожньої карти” стратегічного розвитку торгівлі) на 2017–2021 роки : за станом на 27 грудня 2017 р. № 1017-р. // Розпорядження Кабінету Міністрів України. – Офіц. вид. – Режим доступy : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017– %D1 %80. 11. Трамп: Европа и Китай должны принять условия США по торговым пошлинам [Электронный ресурс]. – 25. 07. 2018. – Режим доступа : http://www.mk.ru/politics/2018/07.25/tramp-evropa-i-kitay-dolzhny-prinyat-usloviya-ssha-potorgovym-poshlinam.html. 12. Завгородня І. США закликають Україну відмовитися від перегляду тарифів у межах СОТ [Електронний ресурс] – 14.03.2013. – Режим доступу: http://europe.newsru.ua/article/16672760. 13. GDP (current US$). World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступа : https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD. 14. Зовнішня торгівля України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki. 15. Економічна статистика / Зовнішньоекономічна діяльність. Географічна структура зовнішньої торгівлі України товарами [Електронний ресурс]. – К. : Державна служба статистики України, 2018. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/. 16. Хойер В. Как делать бизнес в Европе – М. : Прогресс, 1992. – 253 с. 17. Томпсон А.А. Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии : пер. с англ. – М. : Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. – 576 с. 1. Statut Orhanizatsiyi Ob’yednanykh Natsiy ta Statut Mizhnarodnoho Sudu [Charter of the United Nations and Statute of the International Court of Justice]. (2015). UN, DPI. – Retrieved from : http://www.un.org/en/charter-united-nations/. 2. Konstytutsiya Ukrayiny : pryynyata 28 chervnya 1996 roku № 30 [The Constitution of Ukraine: adopted on June 28, 1996, No. 30]. (2018). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – Information from the Verkhovna Rada of Ukraine. Kyiv : Alerta, 112 [in Ukrainian]. 3. Heyets V., Seminozhenko V., Kvasnyuk B. (2007). Stratehichni vyklyky XXI stolittya suspilstvu ta ekonomitsi Ukrayiny [Strategic Challenges of the XXI Century to the Society and the Economy of Ukraine]. Konkurentospromozhnist ukrayinskoyi ekonomiky [Competitiveness of the Ukrainian economy]. Kyiv : Feniks, 556 [in Ukrainian]. 4. Nebrat, V.V. (2017). Istorychnyy vymir trendiv zovnishnoekonomichnoyi polityky [Historical dimension of trends of foreign economic policy]. Ekonomika Ukrayiny. – Ukraine economy, 5-6. 151-169 [in Ukrainian]. 5. Lukyanenko D. Kolot A., Stolyarchuk Y. and others. (2013). Global’noye ekonomicheskoye razvitiye: tendentsii, asimmetrii, regulirovaniye [Global economic development: trends, asymmetries, regulation]. Kyiv : KNEU, 466 [in Ukrainian]. 6. Gerasymchuk, V.H. (2017). Marketynhovi aspekty eksportnoyi polityky derzhavy [Marketing aspects of export politics of the state]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” – Bulletin of Lviv Polytechnic National University, 848, 53-61 [in Ukrainian]. 7. Bagiyev, G.L., Tarasevich, V.M., Anne H. (1999). Marketynh [Marketing]. Moscow : OAO “Izd-vo Ekonomika” [in Russian]. 8. Armstrong, G., Kotler F. (2007). Marketing : Vvedeniye v marketing [Marketing: Introduction to Marketing] (8th ed.). Moscow : ID Vil’yams [in Russian]. 9. Meffert H., Burmann C., Kirchgeorg M. (2015). Marketing: Osnovy rynochnogo korporativnogo upravleniya. Kontseptsii – Instrumenty – Prakticheskiye primery [Marketing : Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung. Konzepte – Instrumente – Praxisbeispiele]. Wiesbaden : Springer Gabler Verlag. 10. Pro skhvalennya Eksportnoyi stratehiyi Ukrayiny (“dorozhnoyi karty” stratehichnoho rozvytku torhivli) na 2017–2021 roky [On Approval of the Export Strategy of Ukraine (Roadmap for Strategic Trade Development) for 2017-2021]. (2017, December 27). Rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny. – Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine. Retrieved from : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017– %D1 %80 [in Ukrainian]. 11. Tramp: Yevropa i Kitay dolzhny prinyat’ usloviya SSHA po torgovym poshlinam [Trump: Europe and China must accept US trade duty conditions]. (2018). Retrieved from : http://www.mk.ru/politics/2018/07.25/tramp-evropa-ikitay- dolzhny-prinyat-usloviya-ssha-po-torgovym-poshlinam.html [in Russian]. 12. Zavgorodnya Inna.(2013). SSHA zaklykayut Ukrayinu vidmovytysya vid perehlyadu taryfiv u mezhakh SOT [The United States urges Ukraine to abandon the revision of tariffs within the WTO]. Retrieved from : http://europe.newsru.ua/article/16672760 [in Ukrainian]. 13. VVP (potochnyy dolar SSHA). [GDP(current US$)]. (2018). Dani natsionalnykh rakhunkiv Svitovoho banku ta fayly danykh natsionalnykh rakhunkiv OESR – World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files. Retrieved from : https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD. 14. Zovnishnya torhivlya Ukrayiny [Foreign Trade of Ukraine]. (2018). Retrieved from : https://uk.wikipedia.org/wiki [in Ukrainian]. 15. Ekonomichna statystyka / Zovnishnoekonomichna diyalnist. Heohrafichna struktura zovnishnoyi torhivli Ukrayiny tovaramy [Economic statistics / Foreign economic activity. Geographic structure of foreign trade of Ukraine goods]. (2018). Kyiv : State Statistics Service of Ukraine, 2018. Retrieved from : http://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian]. 16. Hoyer V. (1992). Kak delat’ biznes v Yevrope [How to do business in Europe]. Moscow : Progress [in Russian]. 17. Thompson, A.A., Strickland, A.J. (1998). Strategicheskiy menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizatsii strategii [Strategic management. The art of developing and implementing strategies]. Moscow : Banki i birzhi, YUNITI [in Russian]. |
|
Rights |
© Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Герасимчук В. Г., 2018 |
|
Format |
38-48
11 application/pdf image/png |
|
Coverage |
Львів
|
|
Publisher |
Видавництво Львівської політехніки
|
|