Запис Детальніше

Управління брендами у забезпеченні конкурентоспроможності підприємств

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Управління брендами у забезпеченні конкурентоспроможності підприємств
Brand management in competitiveness of enterprises
 
Creator Ковінько, О. М.
Ковальчук, С. В.
Шевченко, Н. О.
 
Contributor Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
Хмельницький національний університет
 
Subject бренд-менеджмент
бренд
методики розробки бренда
унікальна торгова пропозиція
інструмент оцінки бренду
brand management
brand
brand development techniques
Unique Selling Proposition
Brand Asset Valuator
658
 
Description Розглянуто завдання, цілі ефективного управління брендом, визначено роль
бренд-менеджменту у маркетинговому управлінні. Запропоновано етапи розробки та
управління брендом у системі управління маркетинговою діяльністю підприємства.
Проведено порівняння визначення “бренд”, подане різними фахівцями в сфері бренд-
менеджменту. Обґрунтовано теоретичні аспекти формування ефективного бренду та
його місце в стратегічному розвитку підприємства з врахуванням сучасних особ-
ливостей введення бізнесу. Визначено етапи процесу розробки та управління брендом.
Проаналізовано основні світові методики розробки ефективного бренду як засобу
забезпечення конкурентоспроможності підприємств.
Specialists of the branding industry believe that the success of consumer goods and
services is based on the subjective benefits that are perceived by consumers. These advantages
lie in the uniqueness of brands, the ability of buyers to identify brands when making
purchases, while the functional value of the product may be in the second place.
Topicality of the company’s brand name management, its promotion to the level of
recognition, depends on the effective brand management, which in the perspective will provide
sustainable competitive advantages of their own brands in the minds of domestic consumers.
Based on various scientific approaches of economists, it is noted that realization of the
competitive strategy of an enterprise, the role of marketing and the importance of branding
tools is exceptional. In order to substantiate marketing strategies and brand management
measures correctly, it is important to make a comprehensive market research in order to
understand the situation on the market, the degree of brand cognition, positive and negative
brand associations with the goods of the company which they represent to the market:
The research examines the task, effective brand management goals, defines the role of
brand management in marketing management.
The stages of brand development and brand management in the system of management
of marketing activity of the enterprise are offered.
A comparison of brand definitions given by different vocabularies and brand
management professionals show that the main argument that they are guided is the role of the
brand in creating an unforgettable impression on the consumer.
Taking into account the properties of the brand, the author concluded that the factors of
the brand depend on the degree of cognition of the brand, the orientation and intensity of
consumer`s opinion, feelings and associations, as well as the number of loyal consumers and
the degree of customer loyalty to its brand and its values, and to be successful, brand
management must consistently ensure the quality and satisfaction of consumers, present the
difference from competitors, be relevant, individual, convenient and easily accessible to
potential consumers, because a successful brand is the one that creates loyalty and devotion
and provides the level of quality, trust, comfort, guarantees and attractiveness for which
consumers are willing to pay.
The theoretical aspects of forming an effective brand and its place in the strategic
development of the enterprise, taking into account modern features of business introduction
are substantiated. The stages of the brand development and management process are
determined. The main world methods of developing an effective brand as a mean of ensuring
the competitiveness of enterprises are analyzed.
The results of the process of development and brand management take a variety of
forms, and the main of them in most industries is the capital formed in the brand of
companies, which arises when consumers are confident in the value of the trademark.
 
Date 2019-02-28T13:57:37Z
2019-02-28T13:57:37Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type Article
 
Identifier Ковінько О. М. Управління брендами у забезпеченні конкурентоспроможності підприємств / О. М. Ковінько, С. В. Ковальчук, Н. О. Шевченко // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 114–120.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44559
Kovinko O. M. Brand management in competitiveness of enterprises / O. M. Kovinko, S. V. Kovalchuk, N. O. Shevchenko // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 892. — P. 114–120.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика, 892, 2018
http://www
http://www.inventure.com.ua/main/analytics/
1. Аакер Д. Создание сильных брендов / Д.Аакер. – М.: Издательский Дом Гребенникова. – 2003. – 439 с.
2. Амблер Т. Практический маркетинг /Пер. с англ. под общей ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб: Издательство “Питер”, 1999.
3. Будько С.Г. Brand Branding. Можливості і небезпеки / С.Г.Будько //Маркетинг в Україні.–2004.–5. – С.44-46.
4. Зозульов О., Бренд як нематеріальний актив у постіндустріальному суспільстві /О.Зозульов, Ю. Несторова // Економіка України. – 2008.-№3. – С.4–11.
5. Джоунс Дж. Пилип. Роль рекламы в создании сильных брендов / Дж. Пилип Джоунс.– М. : Издательский дом “Вильямс”, 2005. – 496 с.
6. Дойль П. Маркетинг-менеджмент и стратегии / Питер Дойль; пер. с англ. С. Жильцова. – 3-е изд. – СПб. : Питер, 2002. – 708 с.
7. Кендюхов О.В. Стратегія ефективного брендингу: монографія / О.В. Кендюхов, С.М. Димитрова, Л.А. Радкевіч, О.В. Кужилєва. – Донецьк : Вебер (Донецька філія), 2009. – 280 с.
8. Кендюхов О.В. Методичні засади оцінки ефективності брендингу / О.В. Кендюхов, А.М. Шпарьова, Д.С. Файвішенко // Наукові праці Донецького національного технічного університету: Серія економічна. – Донецьк: ДонНТУ, 2010. – Вип. 38-3. – С. 126-132.
9. Кузмин А.М. Функциональный анализ: выявление и классификация функций / А.М. Кузмин, А.А. Барышников, Е.А. Кузмина // Машиностроитель. – 2001. – № 9. – С. 33 -39.
10. Мескон М.Х. Основы менеджмента / М.Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури; пер. с англ. – М. : Дело, 1992. – 702 с.
11. Мороз О. В., Пашенко О. В. Теорія сучасного брендингу. Вінниця: УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2003. – 104 с.
12. Инновации как фактор усиления позиций бренда – InVenture - инвестиционно-консалтинговый портал[Електронни й ресурс]. – Режим доступу: http://www. inventure.com.ua/main/analytics/analysis/innovacii-kak– faktor-usileniya-pozicii-brenda.
13. Ренделл Дж. Брендинг: краткий курс / Дж. Ренделл; пер. с англ. Р. Захарчева. –М. : ФАИР-ПРЕСС, 2003. –216 с.
14. Штовба О. В. Класифікація товарних брендів/ О. В. Штовба // Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2005.-№4-С.25-33.
15. Dibb S. Marketing: Concepts and Strategies(6th ed.)/ S. Dibb, L.Simkin, W. Pride. London: Cengage, 2012.– 320 p.
1. Aaker D. Sozdanye sylnыkh brendov / D.Aaker. – M.: Yzdatelskyi Dom Hrebennykova. – 2003. – 439 s.
2. Ambler T. Praktycheskyi marketynh /Per. s anhl. pod obshchei red. Yu. N. Kapturevskoho. – SPb: Yzdatelstvo “Pyter”, 1999.
3. Budko S.H.Brand Branding. Mozhlyvosti i nebezpeky / S.H.Budko//Marketynh v Ukraini.–2004.–5. S.44-46.
4. Zozulov O., Brend yak nematerialnyi aktyv u postindustrialnomu suspilstvi /O.Zozulov, Yu. Nestorova // Ekonomika Ukrainy. – 2008.-№3.–S.4–11.
5. Dzhouns Dzh. Pylyp. Rol reklamы v sozdanyy sylnыkh brendov / Dzh. Pylyp Dzhouns.– M. : Yzdatelskyi dom “Vyliams”, 2005. – 496 s.
6. Doil P. Marketynh-menedzhment y stratehyy / Pyter Doil; per. s anhl. S. Zhyltsova. – 3-e yzd. – SPb. : Pyter, 2002. – 708 s.
7. Kendiukhov O.V. Stratehiia efektyvnoho brendynhu: monohrafiia / O.V. Kendiukhov, S.M. Dymytrova, L.A. Radkevich, O.V. Kuzhylieva. – Donetsk : Veber (Donetska filiia), 2009. – 280 s.
8. Kendiukhov O.V. Metodychni zasady otsinky efektyvnosti brendynhu / O.V. Kendiukhov, A.M. Shparova, D.S. Faivishenko // Naukovi pratsi Donetskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu: Seriia ekonomichna. – Donetsk: DonNTU, 2010. – Vyp. 38-3. – S. 126-132.
9. Kuzmyn A.M. Funktsyonalnыi analyz: vыiavlenye y klassyfykatsyia funktsyi / A.M. Kuzmyn, A.A. Barыshnykov, E.A. Kuzmyna // Mashynostroytel. – 2001. – № 9. – S. 33 -39.
10. Meskon M.Kh. Osnovы menedzhmenta / M.Kh. Meskon, M. Albert, F. Khedoury; per. s anhl. – M. : Delo, 1992. – 702 s.
11. Moroz O. V., Pashenko O. V. Teoriia suchasnoho brendynhu. Vinnytsia: UNIVERSUM-Vinnytsia, 2003. – 104 s.
12. Ynnovatsyy kak faktor usylenyia pozytsyi brenda – InVenture -ynvestytsyonno-konsaltynhovыi portal[Elektronny y resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.inventure.com.ua/main/analytics/ analysis/innovacii-kak– faktor-usileniya-pozicii-brenda.
13. Rendell Dzh. Brendynh: kratkyi kurs / Dzh. Rendell; per. s anhl. R. Zakharcheva. –M. : FAYR-PRESS, 2003. –216 s.
14. Shtovba O. V. Klasyfikatsiia tovarnykh brendiv/ O. V. Shtovba // Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. 2005.-№4-S.25-33.
15. Dibb S. Marketing: Concepts and Strategies(6th ed.)/ S. Dibb, L.Simkin, W. Pride. London: Cengage, 2012.– 320 p.
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Ковінько О. М., Ковальчук С. В., Шевченко Н. О., 2018
 
Format 114-120
7
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки