Запис Детальніше

Управління знаннями університету в контексті концепції його інноваційного розвитку

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Управління знаннями університету в контексті концепції його інноваційного розвитку
University knowledge management in the context of its innovative development concept
 
Creator Ілляшенко, С. М.
Ілляшенко, Н. С.
Шипуліна, Ю. С.
 
Contributor Сумський державний університет
Вища школа економіко-гуманітарна, м. Бєльсько-Бяла, Польща
 
Subject продукування знань
використання знань
менеджмент знань в університеті
рівні управління знаннями в університеті
організаційна структура управління знаннями
knowledge production
knowledge application
knowledge management at university
knowledge management levels at university
organizational structure of knowledge management
378.4
001.895
 
Description Виконана систематизація видів знань університету за джерелами отримання і
напрямками використання, розкрита їх сутність та зміст. Розроблена схема взаємодії
потоків знань в системі інноваційного розвитку університету, уточнено місце і роль
потенціалу інноваційного розвитку і інтелектуального капіталу університету у процесі
продукування і використання знань. Окреслено рівні, завдання і критерії управління
знаннями. Запропоновано оригінальну організаційну структуру управління знаннями
на рівні випускової кафедри університету. Отриманні результати поглиблюють
теоретико-методологічні засади менеджменту знань сучасного університету в контексті
його інноваційного розвитку, створюють передумови формування засад механізму
управління знаннями університету.
Knowledge is the basis of innovations that are implemented in almost all types of human
activities. In these conditions, there is an intensive development of the knowledge market, the
elements of the infrastructure of which are universities that produce and disseminate scientific
and educational knowledge, which form the basis of food, technological, managerial social and
other innovations. The purpose of the article is to systematize the types of knowledge produced
and distributed by the university, as well as to develop an approach to the formation of a
system of purposeful knowledge management in the process of developing and implementing
its strategies for innovation development.
According to the results of systematic analysis and generalization of literary sources, as
well as practices of domestic and foreign universities in the management of the processes of
production and use of knowledge the types of knowledge of the University are systematized in
the work, disclosed their essence and content. The sources of knowledge acquisition are
described in detail. It is shown which types of knowledge are obtained from each source. The
directions of use of knowledge are considered. All kinds of knowledge are proposed to be considered from two positions: as a certain set
of intellectual resources (intellectual capital) that expand the possibilities of innovative
development of the university on the basis of their implementation in the innovation of
different types; as ability to realize the potential of innovative development of the university,
that is, knowledge of possible directions and ways of its effective implementation. The scheme
of interaction of knowledge flows in the system of innovative development of the university is
developed, the place and role of the potential of innovative development and intellectual
capital of the university are specified in the process of production and use of knowledge.
Levels, tasks and criteria of knowledge management are outlined.
It is proved that the management of production (obtaining) and using(commercialization) of knowledge should be performed on two levels: the university as a
whole, departments, as its basic units. The task and criteria of the management of knowledge
at the level of the university as a whole and the level of its basic subdivisions of the
departments are specified. It is shown that knowledge management should be carried out
mainly at the department level, which knows the specifics of scientific and educational
activities in certain areas. The organizational structure of knowledge management at the
graduation department is proposed, which combines the design-matrix and “pulsating”
structure, which is characterized by high flexibility and adaptability, provides the opportunity
to efficiently focus resources on the most important projects of production and use of
knowledge, promotes growth and implementation of the intellectual and creative potential of
the department, formation of innovative-oriented corporate culture.
The obtained results deepen theoretical and methodological principles of knowledge
management of the modern university in the context of its innovative development create the
preconditions for forming the principles of the mechanism of knowledge management of the
university.
 
Date 2019-02-28T13:57:34Z
2019-02-28T13:57:34Z
2018-02-26
2018-02-26
 
Type Article
 
Identifier Ілляшенко С. М. Управління знаннями університету в контексті концепції його інноваційного розвитку / С. М. Ілляшенко, Н. С. Ілляшенко, Ю. С. Шипуліна // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 72–79.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44554
Illiashenko S. M. University knowledge management in the context of its innovative development concept / S. M. Illiashenko, N. S. Illiashenko, Yu. S. Shypulina // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 892. — P. 72–79.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика, 892, 2018
http://ej.kubagro.ru/2011/10/pdf/36.pdf
1. Бакуліна Н. Інноваційні технології в управлінні персоналом вищої школи. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2015. Вип. 20. С. 120-126.
2. Голдобин Н. Д. Маркетинг знаний и инновационный педагогический процесс. Ярославский педагогический вестник. 2009. № 4. С. 130-134.
3. Загорій А. М. Особливості ефективного управління академічним персоналом ВНЗ. Економічний вісник Донбасу. 2011. № 1 (23). С. 176-180.
4. Ілляшенко С. М. Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань : монографія. Суми : ТОВ “Діса плюс”, 2016. 192 с.
5. Ілляшенко С. М. Інтелектуальний капітал ВНЗ як запорука його інноваційного розвитку: сутність, структура, підходи до оцінки. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 1. С. 145-154.
6. Ілляшенко С. М. Організаційно-функціональна взаємодія персоналу випускової кафедри: досвід СумДУ. Організація діяльності випускової кафедри в умовах інтеграції освіти : збірник матеріалів круглого столу (м. Київ, 25 вересня 2014 р.). Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2015. С. 38-39.
7. Ілляшенко С. М., Шипуліна Ю. С., Ілляшенко Н. С., Комарницька А. О. Управління знаннями в системі інноваційного розвитку організації. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 1. С.231-241.
8. Камінський Б. А. Управління персоналом вищих навчальних закладів : дис... канд. екон. наук : 08.06.01. Тернопіль / Тернопільський держ. економічний ун-т, 2006. 214 с.
9. Кратт О. А. Реформа менеджменту вищої школи: передумови, специфіка, парадигми. Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. 2011. Випуск 39-1. 274 с.
10. Лук’янець В. Д. Упровадження інформаційних систем управління персоналом вищих навчальних закладів України. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2014. № 6 (68). C. 91-94.
11. Матвіїв М. Я. Маркетинг знань: методологічний та організаційний аспекти : монографія. Тернопіль : Економічна думка, 2007. 448 с.
12. Почтовюк А. Б. Фактор конкурентоспроможності як шлях формування іміджу вищого навчального закладу. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. 2011. Випуск 5 (70). С. 156-158.
13. Сербиновский Б. Ю. Маркетинг экономики знаний и маркетинг знаний. Часть 1. Научный журнал КубГАУ. 2011. № 74 (10). URL: http://ej.kubagro.ru/2011/10/pdf/36.pdf.
14. Тофлер Э. Метаморфозы власти : монография. Москва : “Изд-во АСТ”, 2004. 669 с.
15. Шипуліна Ю. С. Інноваційна культура як основа сприятливого середовища інноваційного розвитку організації: методичні засади оцінки. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 1. С. 236-246.
16. Якшин А. С. Стратегия и тактика маркетинга знаний на рынке образовательных услуг. Экономическая наука и образование. Экономические науки. 2010. № 5 (66). С. 297-301.
17. Illiashenko S. M., Shypulina Y. S., Illiashenko N. S. Knowledge management as a basis for innovative development of the company. Actual Problems of Economics. 2015. № 6 (168). Р. 173-181.
18. Illiashenko S. N. Web-culture as a factor of company’s competitiveness enhancement. Marketing and Management of Innovation. 2014. №3. P. 121-129.
1. Bakulina, N. (2015) Innovatsiini tekhnolohii v upravlinni personalom vyshchoi shkoly [Innovative technologies in the management of high school staff]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy [Regional aspects of development of productive forces of Ukraine], 20, 120-126.
2. Goldobin, N. D. (2009) Marketing znanii i innovatcionnyi pedagogicheskii protcess [Knowledge Marketing and Innovative Pedagogical Process], Iaroslavskii pedagogicheskii vestnik [Yaroslavl Pedagogical Gazette], 4, 130-134.
3. Zagory, A. M (2011) Osoblyvosti efektyvnoho upravlinnia akademichnym personalom VNZ [Features of effective management of academic staff of higher educational institutions], Ekonomichnyi visnyk Donbasu [Economic Bulletin Donbass], 1 (23), 176-180.
4. Illiashenko, S. M. (2016) Innovatsiinyi rozvytok: marketynh i menedzhment znan [Innovation development: marketing and management of knowledge]. Sumy: TOV “Disa plius”.
5. Illiashenko, S. M. (2011) Intelektualnyi kapital VNZ yak zaporuka yoho innovatsiinoho rozvytku: sutnist, struktura, pidkhody do otsinky [The intellectual capital of the university as a pledge of its innovative development: the essence, structure, approaches to the assessment], Marketynh i menedzhment innovatsii [Marketing and management of innovation], 1, 145-154.
6. Illiashenko, S. M. (2015) Orhanizatsiino-funktsionalna vzaiemodiia personalu vypuskovoi kafedry: dosvid SumDU [Organizational-functional interaction of the staff of the graduation department: experience of SSU]. Orhanizatsiia diialnosti vypuskovoi kafedry v umovakh intehratsii osvity [Organization of the graduation department activity in the context of integration of education], Kyiv: Institute of Higher Education of the National Academy of Sciences of Ukraine, 38-39.
7. Illiashenko, S. M., Shipulina, Yu. S., Illiashenko, N. S., Komarnytska, A. O. (2017) Upravlinnia znanniamy v systemi innovatsiinoho rozvytku orhanizatsii [Knowledge management in the system of organization’s innovative development], Marketynh i menedzhment innovatsii [Marketing and management of innovation], 1, 231-241.
8. Kaminsky, B.A.(2006) Upravlinnia personalom vyshchykh navchalnykh zakladiv [Personnel management of higher educational institutions] (PhD Thesis), Ternopil: TSEU.
9. Kratt, O. A. (2011) Reforma menedzhmentu vyshchoi shkoly: peredumovy, spetsyfika, paradyhmy [Reform of management of higher education: preconditions, specifics, paradigms], Naukovi pratsi Donetskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia: ekonomichna [Scientific works of Donetsk National Technical University. Series: economical]. 39-1, 274.
10. Lukyanets, V. D. (2014) Uprovadzhennia informatsiinykh system upravlinnia personalom vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy [Implementation of Information Systems for Personnel Management of Higher Educational Institutions of Ukraine], Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli [Scientific herald of Poltava University of Economics and Trade], 6 (68), 91-94.
11. Matveyev, M. Ya. (2007) Marketynh znan: metodolohichnyi ta orhanizatsiinyi aspekty [Marketing of knowledge: methodological and organizational aspects]. Ternopil: Economic Thought.
12. Pochtovyuk, A. B. (2011) Faktor konkurentospromozhnosti yak shliakh formuvannia imidzhu vyshchoho navchalnoho zakladu [The factor of competitiveness as a way of forming the image of a higher educational establishment], Visnyk KrNU imeni Mykhaila Ostrohradskoho [Bulletin of the KrNU by Mikhail Ostrogradsky], 5 (70), 156-158.
13. Serbinovsky, B. Yu. (2011) Marketing ekonomiki znanii i marketing znanii [Marketing of knowledge economy and knowledge marketing]. Retrieved from http://ej.kubagro.ru/2011/10/pdf/36.pdf.
14. Tofler E. (2004) Metamorfozy vlasti [Metamorphosis of power]. Moscow: “AST publishing house”.
15. Shipulina, Yu. S. (2013) Innovatsiina kultura yak osnova spryiatlyvoho seredovyshcha innovatsiinoho rozvytku orhanizatsii: metodychni zasady otsinky [Innovative culture as the basis of a favorable environment for organization innovative development: methodological bases of estimination], Marketynh i menedzhment innovatsii [Marketing and management of innovation], 1, 236-246.
16. Yakshin, A. S. (2010) Strategiia i taktika marketinga znanii na rynke obrazovatelnykh uslug [Strategy and tactics of knowledge marketing in the market of educational services], Ekonomicheskaia nauka i obrazovanie. Ekonomicheskie nauki [Economic science and education. Economics], 5 (66), 297-301.
17. Illiashenko S. M., Shypulina Y. S., Illiashenko N. S. (2015) Knowledge management as a basis for innovative development of the company. Actual Problems of Economics, 6 (168), 173-181.
18. Illiashenko S. N. (2014) Web-culture as a factor of company’s competitiveness enhancement. Marketing and Management of Innovation, 3, 121-129.
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Ілляшенко С. М., Ілляшенко Н. С., ШипулінаЮ. С., 2018
 
Format 72-79
8
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки