Запис Детальніше

Застосування основних форм і методів у вивченні курсу «фінансова грамотність» в гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715130/
http://pptma.dn.ua/files/2018/8-1/17_Baradiia_179-187.pdf
 
Title Застосування основних форм і методів у вивченні курсу «фінансова грамотність» в гімназії
Применение основных форм и методов в изучении курса «финансовая грамотность» в гимназии
Application of basic forms and methods in the study of the "financial Literacy" course in human sciences
 
Creator Барадія, Н.Г.
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.02 General questions of didactics and method
9 Geography. Biography. History
 
Description Стаття є дослідженням важливості формування фінансової грамотності у сучасної молоді. Здійснений акцент на тому, що фінансова освіта допомагає здобувачам освіти зрозуміти ключові фінансові поняття та використовувати їх для прийняття рішень у фінансових питаннях, для вибору відповідних фінансових інструментів, планування бюджету, нагромадження коштів на майбутні цілі тощо. Виявлені особливості ефективного викладання курсу «Фінансова грамотність» в гімназії. Розглянуто різноманітні підходи до процесу викладання даного курсу та охарактеризовано найбільш ефективні з них.
Статья является исследованием важности формирования финансовой грамотности у современной молодежи. Осуществлен акцент на финансовое образование помогает соискателям образования понять ключевые финансовые понятия и использовать их для принятия решений в финансовых вопросах, для выбора соответствующих финансовых инструментов, планирование бюджета, накопление средств на будущие цели и тому подобное. Выявлены особенности эффективного преподавания курса «Финансовая грамотность» в гимназии. Рассмотрены различные подходы к процессу преподавания данного курса и охарактеризованы наиболее эффективные из них.
The article represents a study of the importance of developing financial literacy among the modern youth. The author emphasizes on the fact that financial education helps students understand key financial concepts and use them to make financial decisions, choose appropriate financial instruments, budget planning, and raising funds for future goals, etc. The features of effective teaching of “Financial Literacy” course in the gymnasium are revealed. Various approaches to the teaching process of this course are considered and the most effective ones are described. Taking into account the prospects for developing programs for the course “Financial Literacy” for the educational curriculum, the issue of training teachers of these categories for the introduction of financial education into institutions of general secondary education is relevant. It should be noted that certain aspects of the development of financial literacy of the population as one of the priorities of state policy at the present stage are considered by L. Zakharkina, L. Ziuman, T. Kizima, V. Kornivska, A. Kuznetsova, G. Kucherova, I. Lomachinska, D. Radzishevska, T. Smovzhenko and others. Problems of introduction of financial education into educational institutions of Ukraine were studied by I. Vitenko, O. Gubenko, M. Koredenko, O. Kostiukova, T. Smovzhenko and others. The purposes of the article are to define the features of the implementation of basic forms and methods into the course “Financial Literacy” in the gymnasiums. The scientific novelty of the research results is the presence of original research material in the study. For the first time, features of effective teaching of “Financial Literacy” course in the gymnasium have been identified. Thus, financial education is an effective factor in economic socialization, and this process is carried out by educators and teachers in their lifetime. Based on the results of the course “Financial Literacy”, it is expedient to monitor the evaluation of the level of applicants’ financial literacy and determine the current directions of further work on the implementation of financial education in gymnasium.
 
Publisher ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715130/1/17_Baradiia_179-187.pdf
- Барадія, Н.Г. (2018) Application of basic forms and methods in the study of the "financial Literacy" course in human sciences Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 8. pp. 179-187.