Запис Детальніше

Авторська технологія формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі вивчення фахових дисциплін

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26665/
http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua
2412-9283
 
Title Авторська технологія формування мовленнєвої
компетентності майбутніх учителів іноземних мов
у процесі вивчення фахових дисциплін
Авторская технология формирования речевой компетентности будущих учителей иностранных
языков в процессе изучения профессиональных дисциплин
The authoress’ technology of forming the speech competence of future foreign language teachers during
the process of learning occupational disciplines
 
Creator Боса, Віта Петрівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглядається технологія формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів
іноземних мов у процесі вивчення фахових дисциплін. Було визначено два види технологій формування
мовленнєвої компетентності: 1) когнітивно орієнтовані, побудовані на моделі “від мови до мовлення”, які
відображають раціонально-логічний шлях оволодіння мовою й включають граматичний, аналітичний,
порівняльний методи; 2) комунікативно орієнтовані, засновані на моделі “від мовлення до мови”, які
відображають ситуативний спосіб оволодіння мовою через природні (або наближені до природних) ситуації
комунікації. Відповідно, авторська технологія формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів
іноземної мови у процесі вивчення фахових дисциплін є комунікативно орієнтованою, цілеспрямованою,
системною педагогічною діяльністю щодо узгодження цілей, форм, змісту, методів і результатів навчання
В статье рассматривается технология формирования речевой компетентности будущих
учителей иностранных языков в процессе изучения специальных дисциплин. Было установлено два
вида технологий формирования речевой компетентности: 1) когнитивно ориентированные, построенные
на модели “от языка к речи”, отражают рационально-логический путь овладения языком и включают
грамматический, аналитический, сравнительный методы; 2) коммуникативно ориентированные, основанные
на модели “от речи к языку”, отражают ситуативный способ овладения языком через естественные
(или приближенные к естественным) ситуации коммуникации. Соответственно, авторская технология
формирования речевой компетентности будущих учителей иностранного языка в процессе изучения
специальных дисциплин является коммуникативно ориентированной, целенаправленной, системной
педагогической деятельностью по согласованию целей, форм, содержания, методов и результатов обучения
t Introduction the article presents the results of the technology of speech competence of the future
teachers of foreign languages in the study of professional disciplines as algorithm of the educational process,
which includes objectives, content and methods to achieve planned results. Purpose. Two types of technologies
for the formation of speech competence were proposed: 1) cognitive-oriented, built on the model “from speech
to speech”, reflect the rational-logical way of mastering the language and include grammatical, analytical,
comparative methods; 2) communicative-oriented, based on the “speech to speech” model, reflect the situational
way of mastering the language through the natural (or close to natural) situation of communication. Accordingly,
the author's technology of speech competence of future foreign language teachers in the study of professional
disciplines are communication-oriented, purposeful, systematic teaching on reconciliation purposes, forms, content,
methods and learning outcomes. Methods. Monitoring of individual shortcomings in oral and written speech and their elimination;. Stimulating the interest of young people in improving their own speech; Introduction
of the system of educational and industrial practices of students of communicative tasks; Creation of a favorable
communicative environment in the study of professional disciplines. Results Among these methods, we selected
an expert assessment by specialists of the conditions for the formation of speech competence as a research
method, which has a combination of advantages. In particular, expert assessment is used for the implementation
of aeronautical research aimed at specifying hypotheses and tasks of scientific development; substantiation of
factors and conditions of pedagogical influences; designing forecasts of the subject of research. Understanding
the technology of forming speech competence has determined its structure: the target, organizational, content,
methodological and productive components. The conducted analysis of literature shows that the design of
the system of pedagogical conditions for the organization of educational processes is carried out in different
ways – as the results of theoretical analysis of the problem of research and structure of the investigated
process; as a generalization of own pedagogical experience in the field of research; as the conclusions of expert
evaluation of the factors of the efficiency of the investigated process; as statistically processed estimates
of factor analysis of the survey of subjects of education; as consequences of working out empirical experience
of focus groups, round tables, seminars, etc. Conclusion. Thus, we have characterized the technology of forming
the language competence of future teachers of a foreign language in the process of studying specialized disciplines.
The basis of technology is the implementation in the process of studying professional disciplines pedagogical
conditions. The substantiated target, organizational, content, methodological and productive components of
technology form a closed system
 
Publisher Вісник Київського національного лінгвістичного університету
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26665/1/V._P._Bosa__IITNZ_2_IS.pdf
Боса, Віта Петрівна (2017) Авторська технологія формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі вивчення фахових дисциплін Вісник КНЛУ У. Серія Педагогіка та психологія, 1 (27). с. 124-132. ISSN 2412-9283