Запис Детальніше

Система специального образования для детей с сенсорными нарушениями в Украине и Польше (XIX - начало XXI века)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715155/
 
Title Система специального образования для детей с сенсорными нарушениями в Украине и Польше (XIX - начало XXI века)
Система спеціальної освіти для дітей з сенсорними порушеннями в Україні та Польщі (XIX - початок XXI століття)
System of special education for children with sensory impairments in Ukraine and Poland (XIX - early XXI century)
 
Creator Шевченко, В.М.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description В статье автор анализирует становление и развитие системы образования для детей с сенсорными нарушениями. Автор дает краткую сравнительную характеристику развития системы образования для детей с нарушениями слуха и зрения в Украине и Польше. В статье автор обращает внимание на то, что сурдопедагогика в двух странах зародилась в начале XIX века, а тифлопедагогика – во второй половине XIX века. Обе системы прошли длительный путь своего развития: от опеки таких детей к пониманию их обучения и воспитания, от дифференциации к интеграции и включения их в общеобразовательное среду, т.е. инклюзии. Автор отмечает, что в XIX – начале ХХ века специальные учреждения для детей с нарушениями слуха и зрения не входили в государственную систему образования и их количество было незначительным. Во второй половине ХХ века началась стремительная развитие специального образования. В конце ХХ – начале XXI века в Украине и Польше началась существенная модернизация системы образования для детей с сенсорными нарушениями
У статті автор аналізує становлення і розвиток системи освіти для дітей з сенсорними порушеннями. Автор дає коротку порівняльну характеристику розвитку системи освіти для дітей з порушеннями слуху і зору в Україні та Польщі. У статті автор звертає увагу на те, що сурдопедагогіка в двох країнах зародилася на початку XIX століття, а тифлопедагогіка - у другій половині XIX століття. Обидві системи пройшли тривалий шлях свого розвитку: від опіки таких дітей до розуміння їх навчання і виховання, від диференціації до інтеграції і включення їх в загальноосвітнє середовище, тобто інклюзії. Автор зазначає, що в XIX - початку ХХ століття спеціальні установи для дітей з порушеннями слуху та зору не входили в державну систему освіти і їх кількість була незначною. У другій половині ХХ століття почалася стрімка розвиток спеціальної освіти. В кінці ХХ - початку XXI століття в Україні та Польщі почалася істотна модернізація системи освіти для дітей з сенсорними порушеннями
In the article the author analyzes the formation and development of the education system for children with sensory impairments. The author gives a concise comparative description of the development of the education system for children with hearing impairment and vision in Ukraine and Poland. In the article, the author draws attention to the fact that surdo pedagogy in two countries originated at the beginning of the nineteenth century, and typhlopedagogy in the second half of the nineteenth century. Both systems have gone a long way in their development: from the care of such children to an understanding of their training and education, from differentiation to integration and inclusion in the general environment, that is, inclusiveness. The author notes that in the nineteenth and early twentieth centuries, special educational institutions for hearing impaired and sighted children were not included in the state education system. Only in the beginning of the 20th century the situation began to change gradually. Until the Second World War, the number of special educational institutions for hearing impaired and sighted children was insignificant. They could not cover all school-age children. In the second half of the twentieth century, the rapid development of special education began. She covered the training of all children with hearing and vision impairment. At the end of the twentieth -early XXI century, significant modernization of the education system for children with special needs began in Ukraine and Poland. It aims to democratize and improve its quality. This causes the need for innovative development of all its parts. At the present stage, the process of integration / inclusion of people with hearing impairments and eyesight into the educational space takes place in order to ensure their maximum development and socialization.
 
Publisher Edukacja specjalna
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715155/1/Shevchenko%20Volodymyr2018.pdf
- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000- 0003- 0119- 3206 <http://orcid.org/0000- 0003- 0119- 3206>) (2018) System of special education for children with sensory impairments in Ukraine and Poland (XIX - early XXI century) Scientific records of the humanities secondary school. Pedagogy. Special room. The role of pedagogy in solving the problems of a modern person (18). pp. 167-175. ISSN 1896-4591