Запис Детальніше

Місце і роль фахових дисциплін у процесі формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземних мов

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26697/
https://visnyk.zu.edu.ua/Rekvizits.php
2076-6173
 
Title Місце і роль фахових дисциплін у процесі формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземних мов
Место и роль профессиональных дисциплин в процессе формирования речевой компетентности будущих учителей иностранных языков
Place and Role of Professional Disciplines in the Process of Forming the Language Competence of Future Teachers of Foreign Languages
 
Creator Боса, Віта Петрівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті представлено аналіз змісту фахових дисциплін, що сприяють формуванню мовленнєвої
компетентності майбутніх учителів іноземних мов. Під час проведення педагогічного експерименту
було представлено комплекс фахових дисциплін, що включає сучасну лінгвістику, практику усного та
писемного мовлення, інформаційні технології в іноземній мові, практичний курс перекладу, критичне й
аналітичне читання, практичну фонетику, практичну граматику, світову літературу, педагогіку,
психологію, методику навчання іноземної мови та деякі інші дисципліни.
В статье представлен анализ содержания профессиональных дисциплин, способствующих
формированию речевой компетентности будущих учителей иностранных языков. Во время проведения
педагогического эксперимента был представлен комплекс профессиональных дисциплин, включая
современную лингвистику, практику устной и письменной речи, информационные технологии в
иностранном языке, практический курс перевода, критическое и аналитическое чтение, практическую
фонетику, практическую грамматику, мировую литературу, педагогику, психологию, методику
обучения иностранному языку и некоторые другие дисциплины.
Analysis of the basic research and publications analysis of the research problem makes it possible to isolate the
basic concept, which needs to be clarified in connection with the specifics of the object and subject of scientific
research – "professional disciplines". This concept specifies the content of the professional training of future
teachers of foreign languages and allows them to focus on those academic disciplines whose study is most
closely related to the foreign language competence. According to the definition in the Ukrainian legislation: a
pedagogically adapted system of concepts of phenomena, laws, theories, methods, etc. of any field of activity (or
a combination of different branches of activity) with the definition of the desired level of formation in those who
learns a certain set of skills and abilities.
We will analyze the conceptual foundations of the content of individual professional disciplines that influence
the formation of the competence of future teachers of foreign languages.
Thus, we have analyzed the content of professional disciplines that contribute to the formation of the language
competence of future teachers of foreign languages. Participants of the pedagogical experiment involved in our
study mainly represent in their curricula a complex of professional disciplines, including modern linguistics,
practice of oral and written speech, information technology in a foreign language, practical course of
translation, critical and analytical reading, practical phonetics, practical grammar, world literature, pedagogy,
psychology, methods of teaching a foreign language and some other disciplines. The semantic analysis of these
professional disciplines enabled the creation of a separate table, which represents the impact of their study on
the formation of the language competence of future teachers of foreign languages in the process of vocational
training.
 
Publisher Житомирський державний університет імені Івана Франка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26697/1/V_P_Bosa._IITNZ_2_IS.pdf
Боса, Віта Петрівна (2018) Місце і роль фахових дисциплін у процесі формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземних мов Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 1 (92). с. 48-53. ISSN 2076-6173