Запис Детальніше

Аналіз наукового тезаурусу компетентнісного підходу як стратегічного орієнтиру сучасної середньої освіти в Україні

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26687/
 
Title Аналіз наукового тезаурусу компетентнісного підходу як стратегічного орієнтиру сучасної середньої освіти в Україні
Анализ научного тезауруса компетентносного подхода как стратегического ориентира современного среднего образования в Украине
Analysis of the scientific thesaurus complex therapy as a strategic orienteer of modern secondary education in Ukraine
 
Creator Паламар, Світлана Павлівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
Збірники наукових праць
 
Description У статті доведено актуальність проблеми впровадження компетентнісного підходу в систему середньої освіти, як її результативно-цільового орієнтиру відповідно до концепції «Нової української школи» (2016 р.), Закону України «Про освіту» (2017 р.). Представлено науковий тезаурус компетентнісного підходу як системне явище у форматі терміносистеми, що містить дві групи термінів. 1. Терміни, що характеризують теоретико-методологічні аспекти компетентнісного підходу: компетенція, компетентність, компетентний та науковий підхіди; принципи їх впровадження в закладі середньої освіти. 2. Терміни, що характеризують методичний аспект реалізації компетентнісного підходу у закладах середньої освіти: ключові, предметні компетентності; методика формування ключових і предметних компетентностей. На підставі критеріїв аналізу термінів у системному форматі (тривалість, структурно- ієрархічний рівень, автономність – дубльованість, загальноприйнятість понять, сучасність – архаїчність, операційність, співвіднесеність із управлінським рівнем, синтаксична складність поняття за Е. Михайличевим) визначено й схарактеризовано поняття: тезаурус, компетентнісний підхід, науковий підхід, компетенція, компетентність, принципи впровадження компетентнісного підходу (інтегративності, міждисциплінарності, суб’єктної орієнтації, на середовище), ключові компетентності, предметні компетентності.
В статье доказана актуальность проблемы реализации компетентностного подхода в системе среднего образования, как ее результативно-целевого ориентира в соответствии с концепцией «Новой Украинской школы» (2016), Законом Украины «Об образовании» (2017). Представлены научный тезаурус компетентностного подхода как системное явление в формате терминосистемы, которая содержит две группы терминов. 1. Термины, характеризующие теоретико- методологические аспекты компетентностного подхода: компетенция, компетентность, компетентный; научный подход; принципы его внедрения в учреждении среднего образования. 2. Термины, характеризующие методический аспект реализации компетентностного подхода в учреждениях среднего образования: ключевые, предметные компетентности; методика формирования ключевых и предметных компетенций. На основании критериев анализа терминов в системном формате (продолжительность, структурно-иерархический уровень, автономность – дублированость, общепринятость понятий, современность – архаичность, операционность, соотнесенность с управленческим уровнем, синтаксическая сложность понятия по Э. Михайличеву) определены и охарактеризованы понятия: тезаурус, компетентностный подход, научный подход, компетенция, компетентность, принципы реализации компетентностного подхода (интегративность, междисциплинарность, субъектная ориентация, субъектной ориентации в среде), ключевые компетентности, предметные компетентности. Представлена дифференциация понятий «компетенция», «компетентность» в соответствии с их функционально-содержательной сущностью. Обоснована авторская дефиниция компетентностного подхода как стратегического ориентира, детерминируещего вектор реформирования современного среднего образования в направлении практико-ориентированного образования.
The emergence of modern strategies for competency-oriented education was determined by the tendency to integrate and globalize the world economy; the need for harmonization of the European educational system in accordance with the tasks of the Bologna Process; changing the educational paradigm. However, in the context of today's challenges, the competent approach has received a new reflection on the creation of a school focused on the development of competences where children will be trained through activities. It is worth noting that one of the essential criteria of the maturity of a certain concept is the validity of its terminology apparatus. Scilicet, there is a need to find out and analyze the scientific thesaurus of the competent approach.
 
Publisher Донбаський державний педагогічний університет
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26687/1/S_Palamar_ANTKPSOSSOU_2018.pdf
Паламар, Світлана Павлівна (2018) Аналіз наукового тезаурусу компетентнісного підходу як стратегічного орієнтиру сучасної середньої освіти в Україні Гуманізація навчально-виховного процесу (4(90)). с. 86-104. ISSN 2077-1827