Технологія сприяння професійному самоздійсненню практичних психологів галузі середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715197/
|
|
Title |
Технологія сприяння професійному самоздійсненню практичних психологів галузі середньої освіти
Technology of Promoting Professional Integration of Practical Psychologists in the Field of Secondary Education |
|
Creator |
Войтович, Марія Володимирівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
У статті розглядаються результати психодіагностичного дослідження психологічних чинників професійного самоздійснення шкільних психологів. Результати дослідження перевірялися за допомогою регресійного аналізу. Встановлено, що найвагомішими є наступні чинники: самоефективність, самоповага, шкала ціннісних орієнтацій та шкала поглядів на природу людини. Ці чинники впливають на професійне самоздійснення психологів системи середньої освіти, яке є одним із найважливіших форм їхнього життєвого самоздійснення, і характеризується високим рівнем розкриття особистісного потенціалу, розвитком їхніх здібностей, затребуваністю їхньої професійної кваліфікації, широким використанням їхнього професійного досвіду тощо. Запропонована нами технологія прийняття і відповідальності в складних професійних і життєвих ситуаціях покликана підтримати фахівців-психологів на шляху професійного самоздійснення.
The article deals with the results of psychodiagnostic research of psychological factors of school psychologists’professional self-realization. The results of the study were verified using regression analysis. The following factors are found to be the most important ones: self-efficacy, self-esteem, scale of value-based orientations, and scale of views on human nature. These factors influence the professional self-realization of psychologists in the system of secondary education, which is one of the most important forms of their personal self-fulfillment, and is characterized by high level of disclosure of personal potential, development of their abilities, the demand for their professional qualifications, the extensive use of their professional experience, etc. Our proposed technology of acceptance and responsibility in complex professional and life situations is intended to support psychologists on the path to professional self-realization. Prospects for further research are the development of a detailed program of practical trainings in order to master the technology of acceptance and responsibility for promoting professional self-realization of psychologists in secondary education. |
|
Publisher |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715197/1/Voytovich_MV_2018_Technology_of_Promoting_Professional_Integration_of_Practical_Psychologists_in_the_Field_of_Secondary_Education.pdf
- Войтович, Марія Володимирівна (2018) Technology of Promoting Professional Integration of Practical Psychologists in the Field of Secondary Education Актуальні проблеми психології. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія, 18. pp. 28-37. ISSN 2072-4772 |
|