Запис Детальніше

Програма сприяння професійному самоздійсненню вчителів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715200/
 
Title Програма сприяння професійному самоздійсненню вчителів
The program promoting professional self-fulfilment of teachers
 
Creator Кокун, Олег Матвійович
Панасенко, Наталія Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті викладено зміст і структуру програми забезпечення професійного самоздійснення вчителів. Програма складається із двох послідовних етапів: загального та індивідуального. Загальний етап програми розраховано на двадцять сім академічних годин. Метою програми є підвищення у вчителів рівнів: зацікавленості у власній професійній діяльності; задоволеності своєю професією і роботою; вираженості цінностей, властивих особистості, що самоактуалізується; внутрішньої професійної мотивації; здатності до швидкого встановлення контактів з іншими людьми і професійної самоефективності.
The article presents the content and structure of the program promoting professional self-fulfilment of teachers. It consists of two consecutive stages: general and individual. The program general stage is designed for twenty-seven academic hours (9 classes for 3 academic hours) and includes 4 blocks: organizational, diagnostic, forming-developing, monitoring. The individual stage, consisting of three blocks, involves individual practical work with a teacher (some teachers) depending on their diagnostic results, and provides an individualized selection of certain techniques and methods aimed at professional self-fulfilment of this particular specialist. The program aim is to raise teachers’ interest in their own professional work; their satisfaction with their profession and work; expressiveness of the values ​​of a self-actualizing person; internal professional motivation; their ability to establish quickly contacts with other people, and their professional self-efficacy. The following methods and techniques were used to solve the program tasks: methods of positive psychotherapy (parables, metaphors), conversations, relaxation methods, role games, brainstorming, tasks for self-knowledge, and etc. Also the program training sessions include: a) role games (simulation of different situations); b) group exercises-discussions; c) training exercises with further discussion and analysis of the obtained results. We should note that each psychological exercise or exercise-discussion contributes to simultaneous solving of not one, but several tasks, contributing to achievement of the program main goal. Psycho-physiological support for the specialists’ self-fulfilment should be carried out directly by practical psychologists having necessary qualifications for this, in close cooperation with the management of a corresponding educational institution.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715200/1/Kokun_OM_Panasenko_NM_2018_The_program_promoting_professional_self-fulfilment_of_teachers.pdf
- Кокун, Олег Матвійович (orcid.org/0000-0003-1793-8540 <http://orcid.org/0000-0003-1793-8540>) and Панасенко, Наталія Миколаївна (2018) The program promoting professional self-fulfilment of teachers Актуальні проблеми психології. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія, 18. pp. 107-122. ISSN 2072-4772