Феномен міждисциплінарності vs детеріорація системи підготовки майбутніх учителів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715262/
|
|
Title |
Феномен міждисциплінарності vs детеріорація системи підготовки майбутніх учителів
A phenomenon of interdisciplinarity vs deterioration of the system of preparation of future teachers Феномен междисциплинарности vs детериорация системы подготовки будущих учителей |
|
Creator |
Васьківська, Галина Олексіївна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті сучасна освіта розглядається як інструмент якісної підготовки майбутніх учителів. Поряд з інваріантними завданнями вищої школи автор висуває міждисциплінарну інтеграцію в ряд чинників, які стримують «виродження» технологій, що використовуються викладачами у процесі навчання студентів. Розглядається технологія реалізації міждисциплінарних зв’язків як ефективний засіб формування методологічної культури викладача. Міждисциплінарні зв’язки характеризуються як детермінанти професіоналізації навчальних дисциплін. Встановлення зв’язків між дисциплінами є найважливішою умовою формування системних знань майбутніх учителів. Включення до змісту лекцій, семінарів та інших форм академічних занять матеріалу, який розкриває зв’язки між дисциплінами, є об’єктивною необхідністю. На думку автора, реалізація міждисциплінарних зв’язків - одне з важливих питань сучасної системи навчання, а вдосконалення процесу навчання, підвищення його ефективності і якості - одне з головних завдань викладача. У зв’язку з цим звертається увага на потенціал самої міждисциплінарності і її здатність протистояти детеріораціії системи підготовки майбутніх учителів. Формування у майбутніх учителів професійно-педагогічних знань не буде цілісним, якщо вони не навчаться аналізувати зміст навчальних програм, підручників, навчальних посібників, книг з філософії, політології, соціології, економічних теорій, психології, дидактики і методиці викладання конкретних дисциплін.
The article considered modern education as a tool for quality training future teachers. Along with the invariant tasks of higher education, the author puts forward interdisciplinary integration into a number of factors constraining the «degeneration» of technologies used by teachers in the process of teaching students. The technology of realization of interdisciplinary relations is considered as an effective means of forming the teacher’s methodological culture. Interdisciplinary communication is characterized as the determinants of the professionalization of academic disciplines. The establishment of links between disciplines is the most important condition for the formation of the system knowledge of future teachers. Inclusion in the content of lectures, seminars and other forms of academic classes material’s that reveals the connection between disciplines, an objective necessity. According to the author, the implementation of interdisciplinary communication is one of the important issues of the modern learning system, and the improvement of the learning process, increasing its efficiency and quality is one of the main tasks of the teacher. In this regard, attention is drawn to the potential of interdisciplinarity itself and its ability to resist deterioration in the system of training future teachers. The formation in future teachers of professional and pedagogical knowledge will not be complete if they do not learn to analyze the content of curriculum, textbooks, teaching aids, books on philosophy, political science, sociology, economic theories, psychology, didactics and methods of specific disciplines. В статье современное образование рассматривается как инструмент качественной подготовки будущих учителей. Наряду с инвариантными задачами высшей школы автор выдвигает междисциплинарную интеграцию в ряд факторов, сдерживающих «вырождение» технологий, используемых преподавателями в процессе обучения студентов. Рассматривается технология реализации междисциплинарных связей как эффективное средство формирования методологической культуры преподавателя. Междисциплинарные связи характеризуются как детерминанты профессионализации учебных дисциплин. Установление связей между дисциплинами является важнейшим условием формирования системных знаний будущих учителей. Включение в содержание лекций, семинаров и других форм академических занятий материала, раскрывающего связи между дисциплинами, есть объективной необходимостью. По мнению автора, реализация междисциплинарных связей – один из важных вопросов современной системы обучения, а совершенствование процесса обучения, повышение его эффективности и качества – одна из главных задач преподавателя. В связи с этим обращается внимание на потенциал самой междисциплинарности и ее способность противостоять детериорации системы подготовки будущих учителей. Формирование у будущих учителей профессионально-педагогических знаний не будет целостным, если они не научатся анализировать содержание учебных программ, учебников, учебных пособий, книг по философии, политологии, социологии, экономических теорий, психологии, дидактике и методике преподавания конкретных дисциплин. |
|
Publisher |
«Fast Print Books»
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715262/1/VHO_2019_HBR_01.pdf
- Васьківська, Галина Олексіївна (orcid.org/0000-0002-8714-8512 <http://orcid.org/0000-0002-8714-8512>) (2019) A phenomenon of interdisciplinarity vs deterioration of the system of preparation of future teachers Хуманитарни балкански изследвания, 1 (3) (3). pp. 33-36. ISSN 2603-4859 |
|