Запис Детальніше

Освітній простір: сутність, структура і механізми створення

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715281/
http://uej.undip.org.ua/products/2016/article.php
 
Title Освітній простір: сутність, структура і механізми створення
Образовательное пространство: сущность, структура и механизмы создания
Educational space: the essence, structure and mechanisms of creation
 
Creator Цимбалару, Анжеліка Дмитрівна
 
Subject Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications
3 Social Sciences
37 Education
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті розкрито сутність поняття «освітній простір» з точки зору інституційного і субстанціонального аспектів розуміння феномена. У межах інституційного, освітній простір характеризується як певна частка соціуму, де створено умови для розвитку особистості. У межах субстанціонального аспекту освітній простір визначається як можливість і наявність формування особистісного простору суб’єкта освітнього процесу. Узагальнення результатів аналізу розуміння досліджуваного явища з різних позицій дало змогу визначити його інтегральну характеристику як педагогічної реальності, в якій відбувається зустріч, взаємодія, осмислення і пізнання особистістю освітнього середовища. Водночас результати наукової розвідки стали основою для визначення семантики понять «шкільний освітній простір» як просторово-предметного компонента – предметні засоби, сукупність та певне розташування яких створює умови для організації потрібних дій суб’єктів, і дефініції «освітній простір у школі» – як складного утворення, що складається з освітнього простору кожного учасника навчально-виховного процесу.
Зважаючи на те, що освітній простір може бути об’єктом цілеспрямованих змін, автор аналізує різні підходи до структурування освітнього простору і відповідні механізми його створення. Так, як зазначається у роботі, залежно від структурування освітнього простору (інформаційне, соціальне та інші середовища; освітня програма і освітні задачі; взаємодія учителя, учня і середовища тощо), шляхами його формування вбачають ергодизайн, конструювання, розгортання, самоорганізацію і проектування.
Проведене теоретичне дослідження дає автору підстави для певних висновків про те, що освітній простір розглядається відносно особистості, оскільки тільки їй притаманна діяльність, завдяки якій освоюється освітнє середовище. Розуміння процесу освоєння як освітніх подій обумовлює у якості провідного механізму цілеспрямованого створення освітнього простору педагогічне проектування.
В статье раскрыта сущность понятия «образовательное пространство» с точки зрения институционального и
субстанционального аспектов понимания феномена. В рамках институционального, образовательное пространство характеризуется как определенная доля социума, где созданы условия для развития личности. В рамках субстанционального аспекта образовательное пространство определяется как возможность и наличие формирования личностного пространства субъекта образовательного процесса. Обобщение результатов анализа понимания исследуемого явления с разных позиций позволило определить его интегральную характеристику как педагогической реальности, в которой происходит встреча, взаимодействие, осмысления и познания личностью образовательной среды. В то же время результаты научного исследования стали основой для определения семантики понятий «школьный образовательное пространство» как пространственно-предметного компонента - предметные средства, совокупность и определенное расположение которых создает условия для организации необходимых действий субъектов, и дефиниции «образовательное пространство в школе» - как сложного образование, состоящее из образовательного пространства каждого участника учебно-воспитательного процесса.
 Несмотря на то, что образовательное пространство может быть объектом целенаправленных изменений, автор анализирует различные подходы к структурированию образовательного пространства и соответствующие механизмы его создания. Так, как отмечается в работе, в зависимости от структурирования образовательного пространства (информационное, социальное и другие среды; образовательная программа и образовательные задачи; взаимодействие учителя, ученика и среды и т.д.), путями его формирования видят эргодизайн, конструирование, развертывание, самоорганизации и проектирования.
Проведенное теоретическое исследование дает автору основания для определенных выводов о том, что образовательное пространство рассматривается относительно личности, поскольку только ей присущая деятельность, благодаря которой осваивается образовательная среда. Понимание процесса освоения как образовательных событий обусловливает в качестве ведущего механизма целенаправленного создания образовательного пространства педагогическое проектирование.
The article covers the essence of the educational space concept in terms of the institutional and the substantial aspects of understanding the phenomenon. Within the institutional space, educational environment is characterized by a certain percentage of society, where the conditions for personal development are assured. Within the substantial aspect, the educational environment is defined as the ability and the availability of the personal space of the educational process subject. The summary of the results of the analysis on understanding the phenomenon from different perspectives allowed to determine its integral characteristic as a pedagogical reality in which there is meeting, cooperation, understanding and knowledge on the individual educational environment. At the same time, the results of academic research became the basis for defining the semantics of the concepts of school educational environment as a spatially substantive component, that is, the subject vehicles, a specific location which creates the necessary conditions for the organization of actions and the definition of the educational environment in schools, which comprises a complex entity that consists of the educational space of each participant of the educational process. Considering that the educational environment may be the subject of targeted changes, the author conducts the analysis on various approaches to the structuring of the educational space and the appropriate tools for its foundation. Therefore, as it has been notified in the paper, depending on the structuring of educational space (informational, social and other media, educational program and educational tasks, the interaction of the teacher, the student and the environment, etc.), the ways of its formation include ergodesigning, designing, deploying, self-organization and projecting. The conducted theoretical study provided the author an opportunity for making certain conclusions on the fact that the educational environment is considered relatively to a personality as he/she is peculiar for performing an activity that leads to the educational environment mastering. Understanding the process of development as educational events predetermines pedagogical projecting as a leading tool for the goal-oriented educational space design.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715281/1/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%D1%80.%20%D0%A1%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%2C%20%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0%20%D1%96%20%D0%BC%D0%B5%D1%85%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%BC%D0%B8%20%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Цимбалару, Анжеліка Дмитрівна (2016) Educational space: the essence, structure and mechanisms of creation Ukrainian Pedagogical Journal, 1. pp. 41-50. ISSN 2411-1317