Запис Детальніше

Формування у старшокласників культури родинних взаємин у позаурочній діяльності закладу загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715290/
 
Title Формування у старшокласників культури родинних взаємин у позаурочній діяльності закладу загальної середньої освіти
Formation of family relationships among high school students in extracurricular activities of the institution of general secondary education
 
Creator Северинчук, Л. А.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У дисертації визначено та обґрунтовано теоретичні і методичні засади формування у старшокласників культури родинних взаємин у позаурочній діяльності закладу загальної середньої освіти.
Шляхом теоретичного аналізу уточнено сутність поняття «культура родинних взаємин старшокласників» як особистісного утворення, у якому інтегровані складники: знання норм і правил міжособистісної взаємодії в родині, емоційно-ціннісне ставлення до родини та батьківства, морально-духовні якості (відповідальність, самостійність, працелюбність, взаємоповага), сформовані засобами самопізнання, забезпечують у старшокласника необхідні соціонормативні уміння комунікації у родині.
Схарактеризовано структурні компоненти (когнітивний, емоційно-ціннісний, поведінково-діяльнісний), критерії та показники, визначено рівні сформованості культури родинних взаємин старшокласників закладів загальної середньої освіти.
Теоретично обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено методику формування у старшокласників культури родинних взаємин у позаурочній діяльності закладу загальної середньої освіти, педагогічні умови її ефективної реалізації.
The dissertation defines and substantiates the theoretical and methodical principles of formation of family relationships among high school students in extracurricular activities of the institution of general secondary education.
Through theoretical analysis the essence of the concept of «culture of family relationships of high school students» іs specified as a personal entity, in which the integrated components: knowledge of norms and rules of interpersonal interaction in the family, emotionally and valuable attitude towards the family and fatherhood, moral and spiritual qualities are formed, which collectively provide the high school students with the necessary socio-normative communication skills in the family.
The structural components (cognitive, emotional-value, behavioral and activity), criteria and indicators are characterized, the levels of the bases of culture of the relationship among the high school students in the modern institution of general secondary education are defined.
The method of formation in high school students of the culture of family relationships in the extra-curricular activity of the institution of general secondary education, pedagogical conditions of its effective realization is theoretically substantiated, developed and experimentally tested.
 
Date 2018
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715290/1/Severynchuk_aref.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/715290/2/Severynchuk_Anosov%D0%B0.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/715290/3/Severynchuk_Ternopilska.pdf
- Северинчук, Л. А. (2018) Formation of family relationships among high school students in extracurricular activities of the institution of general secondary education Dissertation candidate2 thesis, Інститут проблем виховання.