Запис Детальніше

Нариси з історії розвитку диференційованого підходу до організації навчання в українській школі (кінець 30-х – 80-ті рр. хх ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709172/
http://undip.org.ua/upload/iblock/3f2/posibnyk_13_07_2017_last.pdf
 
Title Нариси з історії розвитку диференційованого підходу до організації навчання в українській школі (кінець 30-х – 80-ті рр. хх ст.)
Essays on the history of the development of a differentiated approach to the organization of training in Ukrainian school (the end of the 1930's and 80's).
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
Сухомлинська, Ольга Василівна
Березівська, Лариса Дмитрівна
Антонець, Наталія Борисівна
Гупан, Нестор Миколайович
Пироженко, Лідія Володимирівна
Бондар, Людмила Семенівна
Міхно, Олександр Петрович
Куліш, Тетяна Іванівна
Заліток, Людмила Михайлівна
Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
9 Geography. Biography. History
 
Description У посібнику розкрито розвиток процесів диференціації в організації шкільної освіти України в зазначений період. Із сучасних методологічних позицій висвітлено освітню політику держави щодо зовнішньої і внутрішньошкільної диференціації в галузі середньої освіти та її ідеологічне підґрунтя, внесок українських психологів у вивчення й поглиблення індивідуалізації шкільного навчального процесу, відображення диференційованого підходу в трансформації змісту початкової і середньої освіти, представлено ідеї видатного українського педагога В. О. Сухомлинського щодо індивідуального підходу до дитини у процесі її навчання й виховання. Посібник є логічним продовженням створеної в попередні роки монографії «Диференційований підхід в історії української школи (кінець ХІХ – перша третина ХХ ст.)» (2013). Посібник буде корисним для впровадження у ВНЗ України з метою поглиблення фахової підготовки майбутніх учителів і викладачів. Його матеріали можуть бути використані також у лекційній і методичній роботі інститутів ППО України, у дослідженнях науковців, аспірантів, освітян-практиків.
The manual describes the development of differentiation processes in the organization of school education in Ukraine during the specified period. From the modern methodological positions, the educational policy of the state concerning external and intra-school differentiation in the field of secondary education and its ideological background, the contribution of Ukrainian psychologists to the study and deepening of the individualization of the school educational process, the reflection of a differentiated approach in the transformation of the content of primary and secondary education, the ideas of the prominent Ukrainian teacher are presented. V. O. Sukhomlinsky about an individual approach to the child in the process of her education and upbringing.The manual is a logical extension of the monograph "Differential Approach to the History of the Ukrainian School (end of the 19th - the first third of the 20th century)" created in previous years (2013). The manual will be useful for implementation in higher educational institutions of Ukraine in order to deepen the professional training of future teachers and teachers. His materials can also be used in the lecture and methodological work of the institutes of air defense of Ukraine, in the researches of scientists, post-graduate students, educators-practitioners.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Contributor Дічек, Наталія Петрівна
 
Date 2018
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709172/1/posibnyk_13_07_2017_last.pdf
Дічек, Наталія Петрівна, Сухомлинська, Ольга Василівна, Березівська, Лариса Дмитрівна (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>), Антонець, Наталія Борисівна (orcid.org/0000-0002-7772-9364 <http://orcid.org/0000-0002-7772-9364>), Гупан, Нестор Миколайович, Пироженко, Лідія Володимирівна, Бондар, Людмила Семенівна, Міхно, Олександр Петрович (orcid.org/0000-0002-5271-9530 <http://orcid.org/0000-0002-5271-9530>), Куліш, Тетяна Іванівна, Заліток, Людмила Михайлівна and Шевченко, Світлана Миколаївна (2018) Essays on the history of the development of a differentiated approach to the organization of training in Ukrainian school (the end of the 1930's and 80's). Педагогічна думка, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-644-432-8