Запис Детальніше

Using the multidimensional models to the teacher’s Authenticity scale adaptation

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714549/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-14/tom-14-vipusk-1
 
Title Using the multidimensional models to the teacher’s Authenticity scale adaptation
Автентичність педагогів: результати валідизації опитувальника автентичності з використанням політомічних моделей
Использование политомических моделей для адаптации опросника аутентичности педагогов
 
Creator Zlyvkov, V.L.
Lukomska, S.O.
Kotukh, О.V.
Dykhovychnyi, О.О.
Kruglova, N.V.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Authenticity is an important quality of the English language teachers who, along with identity, forms the basis of their professional competence. However, in Ukraine there are no adapted diagnostic methods for personality authenticity study. This article deals with the peculiarities of the use of multidimensional models for adaptation of foreign psychological questionnaires are considered. The concept of teacher’s authenticity is analyzed, in particular in the context of professional identity and emotional well-being. The modern item response theory is described as due to the focus of the theory on the item, as opposed to the test-level focus of classical test theory. Thus IRT models the response of each examinee of a given ability to each item in the test. According to the results of the reliability check of Authenticity Scale in the Ukrainian translation, this methodology is a reliable tool for authenticity research (α = 0.93). The multidimensional models are used for tasks that allow a step-by-step interpretation, namely this method is the Authenticity Scale (A.M. Wood, P.A. Linley). It is concluded that teachers are characterized by an average level of authenticity, which testifies to the understanding of the teachers of their true self, but the impossibility of its best to show, due to certain requirements for professional pedagogical activities.
У статті на основі аналізу основних понять сучасної теорії тестування, розглянуто особливості використання політомічних моделей для адаптації зарубіжних психодіагностичних опитувальників. Окреслено поняття автентичності педагогів, зокрема у його зв’язку із професійною ідентичністю і емоційним благополуччям. Охарактеризовано сучасну теорію тестування як набір методів, що дозволяє оцінити ймовірність правильної відповіді досліджуваних на завдання різної складності; її основне призначення полягає в тому аби позбутися неінформативних питань в опитуванні та залишити питання з адекватними балами на основі їх складності, що актуально в процесі адаптації зарубіжних психолого-педагогічних методик. На підставі узагальнення і систематизації теоретико-емпіричних даних зроблено наступні висновки: 1) політомічні моделі застосовуються для завдань, що допускають покрокову інтерпретацію, саме такою методикою є Шкала автентичності A.M. Wood, P.A. Linley; 2) для адаптації іншомовних опитувальників політомічні моделі використовуються разом із таким методами математичної статистики як експлораторний факторний аналіз (ЕФА), критерій сферичності Барлетта та критерій Кайзера-Майєра-Олкіна; 3) застосування політомічних моделей дозволяє точніше класифікувати рівень автентичності кожного досліджуваного, а також обчислити кількісні характеристики індикаторів (питань) опитувальника.
В статье на основании анализа основных понятий теории тестирования, рассмотрено особенности использования политомических моделей для адаптации зарубежных психодиагностических опросников. Проанализировано понятие аутентичности педагогов, в частности в контексте профессиональной идентичности и эмоционального благополучия. Характеризировано современную теорию тестирования как набор методов, позволяющих оценить вероятность правильного ответа испытуемых на задания разной сложности; ее основное предназначение состоит в том, чтоб избавиться от неинформативных вопросов и оставить вопросы с адекватными баллами на основании их сложности, что особенно актуально в процессе адаптации зарубежных психолого-педагогических методик. На основе обобщения и систематизации теоретико-эмпирических данных сделано следующие выводы: 1) политомические модели используются для заданий, допускающих пошаговую интерпретацию, а именно такой методикой является Шкала аутентичности A.M. Wood, P.A. Linley; 2) для адаптации иноязычных опросников политомические модели используются вместе з такими методами математической статистики как эксплораторный факторный анализ (ЭФА), критерий сферичности Барлетта и критерий Кайзера-Майера-Олкина; 3) использование политомических моделей позволяет точнее классифицировать уровень аутентичности каждого испытуемого, а также вычислить количественные характеристики индикаторов (вопросов) методики.
 
Publisher Видавництво "ПП Лисенко М.М."
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714549/1/%D0%97%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%BE%D0%B2%2C%20%D0%94%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9.pdf
- Zlyvkov, V.L. (orcid.org/0000-0002-8404-8866 <http://orcid.org/0000-0002-8404-8866>), Lukomska, S.O. (orcid.org/0000-0002-0360-6484 <http://orcid.org/0000-0002-0360-6484>), Kotukh, О.V. (orcid.org/0000-0001-5706-3190 <http://orcid.org/0000-0001-5706-3190>), Dykhovychnyi, О.О. and Kruglova, N.V. (2018) Using the multidimensional models to the teacher’s Authenticity scale adaptation Актуальні проблеми психології, 1 (14). pp. 132-141. ISSN 2072-4772