Запис Детальніше

Інтегративний підхід до дослідження особливостей становлення автентичності майбутніх психологів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714551/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-14/tom-14-vipusk-1
 
Title Інтегративний підхід до дослідження особливостей становлення автентичності майбутніх психологів
Интегративный подход к исследованию особенностей становления подлинности будущих психологов
An integrative approach to the study of peculiarities of the development of the authenticity of future psychologists
 
Creator Котух, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядається різні підходи до дослідження поняття «автентичність». Висвітлено результаті емпіричного дослідження автентичності та само актуалізації особистості студентів психологів 1-5 курсів. Подано данні щодо рівнів автентичності особистості студентів ВНЗ. Наведено середні значення за параметрами самоактуалізації по п’яти групах досліджуваних, визначено статистично значущі розрізнення між групами за параметрами компетентності у часі, підтримки, ціннісних орієнтацій, гнучкості поведінки, самоповаги, самоприйняття, прийняття агресії, контактності, креативності. Констатовано доцільність сприяння розвитку автентичності студентів закладів вищої освіти.
В статье рассматривается разные подходы к исследованию понятия «аутентичность». Освещены результате эмпирического исследования аутентичности и самоактуализации личности студентов психологов 1-5 курсов. Подано данные относительно уровней аутентичность личности студентов вузов. Приведены средние значения по параметрам самоактуализации по пяти группах испытуемых, определено статистически значимые различия между группами по параметрам компетентности во времени, поддержки, ценностных ориентаций, гибкости поведения, самоуважения, самопринятия, принятие агрессии, контактности, креативности. Констатировано целесообразность содействия развитию аутентичности студентов высших учебных заведений.
The article examines different approaches to the study of the concept of "authenticity". The result of the empirical research of authenticity and the actual updating of the personality of students of psychologists of 1-5 courses is. Information is given about the levels of identity of students of higher educational institutions. The average values for the parameters of self-actualization in the five groups of the subjects are given, statistically significant distinctions between the groups are determined according to the parameters of competence in time, support, value orientations, flexibility of behavior, self-esteem, self-acceptance, acceptance of aggression, contact, creativity. The expediency of promoting the development of the authenticity of students of higher education establishments is stated.
 
Publisher Видавництво "ПП Лисенко М.М."
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714551/1/%D0%9A%D0%BE%D1%82%D1%83%D1%85.pdf
- Котух, О.В. (orcid.org/0000-0001-5706-3190 <http://orcid.org/0000-0001-5706-3190>) (2018) An integrative approach to the study of peculiarities of the development of the authenticity of future psychologists Актуальні проблеми психології, 1 (14). pp. 165-174. ISSN 2072-4772