Запис Детальніше

Методичний підхід до формування сценарію проведення інформаційно-психологічного впливу на осіб, що приймають рішення

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методичний підхід до формування сценарію проведення інформаційно-психологічного впливу на осіб, що приймають рішення
Методический подход к формированию сценария проведения инфоормационно-психологического воздействия на лиц, которые принимают решение
Methodological approach to formation of the scenario realization information and psychological influence on the person who make a decision
 
Creator Г.В. Пєвцов
С.В. Залкін
С.О. Сідченко
К.І. Хударковський
Г.В. Певцов
С.В. Залкин
С.А. Сидченко
К.И. Хударковский
H. Pievtsov
S. Zalkin
S. Sidchenko
K. Khudarkovskij
 
Subject Інформаційні технології та системи управління
УДК 623.618:519.686
інформаційно-психологічний вплив, інформаційно-психологічна операція. об’єкт інформаційно-психологічного впливу, сценарій інформаційно-психологічного впливу
информационно-психологическое воздействие, информационно-психологическая операция, объект информационно-психологического воздействия, сценарий информационно-психологического воздействия
informational and psychological influence, informational psychological operation, object of information and psychological influence, scenario of informational and psychological influence
 
Description У статті представлений методичний підхід до формування сценарію проведення інформаційно-психологічного впливу на осіб, що приймають рішення, у якому визначені основні етапи, заходи, що здійснюються на кожному з етапів, а також методи, способи і прийоми реалізації визначених заходів. Запропонована узагальнена модель інформаційно-психологічного впливу на осіб, що приймають рішення, та на основі цієї моделі розроблена схема сценарію проведення інформаційно-психологічного впливу на дані об’єкти впливу.
В статье представлен методический подход к формированию сценария проведения информационно-психологического воздействия на лиц, которые принимают решение, в котором определены основные этапы, мероприятия, которые осуществляются на каждом из этапов, а также методы, способы и приемы реализации определенных мероприятий. Предложена обобщенная модель информационно-психологического воздействия на лиц, которые принимают решение, и на основе этой модели разработана схема сценария проведения информационно-психологического воздействия на данные объекты влияния.
The article presents a methodical approach to the formation of a script of informational and psychological impact on decision makers, which defines the main stages of carrying out informational and psychological influence, the measures taken at each of the stages, as well as methods, methods and techniques of implementation. certain measures. The first stage of informational and psychological influence is sub-coaching and involves the creation of political and psychological portraits of the object, on which the information and psychological influence will be directed, the model of information and psychological influence will be developed, and on the basis of the formation of the script of such influence. The informational and psychological influence script is displayed in a coordinated plan for its conduct and a set of necessary combat and reference documents. When designing an informational and psychological influence script, basic and additional measures are taken into account, the forms, methods and techniques of implementation are determined based on the characteristics of the particular object to which the impact is directed. The second stage of information and psychological influence involves the choice or creation of an informational drive and the deduction of the object of influence from the state of psychological balance on the basis of the political and psychological portraits of the individual. The third stage is the main one, within which the information drive is promoted and the planned measures of informational and psychological influence are implemented. The fourth stage is dedicated to consolidating the results and provides for the smooth completion of information and psychological impact after achieving the goals set or due to force majeure conditions. In the conditions of a dynamic change in the information environment, the formation of an optimal script of this conduct, which depends on many factors and, first of all, on the quality of its planning, the accuracy of the evaluation of the characteristics of the objects of influence, the possibility of timely monitoring of the course, is crucial to the outcome of the information and psychological impact. implementation of the influence, conformity of the involved forces and means, etc. The methodical approach to the formation of the script of information and psychological impact on decision makers allows to ensure the high quality of implementation of the planned influence. This approach to the formation of the script of information and psychological impact can be extended to other objects (target groups) of influence.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2019
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19227
 
Source Системи обробки інформації. — 2019. — № 1(156). 74-81
Системы обработки информации. — 2019. — № 1(156). 74-81
Information Processing Systems. — 2019. — № 1(156). 74-81
1681-7710
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19227/soi_2019_1_12.pdf