Запис Детальніше

Досвід використання в освітньому процесі університету Simulink-додатків для візуально-імітаційного моделювання алгоритмів перешкодозахисту радіолокаційних станцій радіотехнічних військ

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Досвід використання в освітньому процесі університету Simulink-додатків для візуально-імітаційного моделювання алгоритмів перешкодозахисту радіолокаційних станцій радіотехнічних військ
Опыт использования в образовательном процессе университета simulink-приложений для визуально-имитационного моделирования алгоритмов помехозащиты радиолокационных станций радиотехнических войск
Experience of use in the educational process of the university simulink-applications for visual-imitation modeling of interference protection algorithms of radiolocation stations of radiotechnical troops
 
Creator І.М. Невмержицький
Ю.І. Дацків
Д.С. Сидоренко
О.М. Оленин
И.М. Невмержицкий
Ю.И. Дацкив
Д.С. Сидоренко
О.Н. Оленин
I. Nevmerzhitsky
Yu. Datskiv
D. Sidorenko
O. Olenin
 
Subject Інформаційні технології в освіті
УДК 378.147
візуально-імітаційні Simulink-додатки, моделювання, алгоритми перешкодозахисту
визуально-имитационные Simulink-приложения, моделирование, алгоритмы помехозащиты
visual simulation Simulink applications, modeling, noise protection algorithms
 
Description У статті наведено досвід використання Simulink-додатків для візуально-імітаційного моделювання алгоритмів перешкодозахисту радіолокаційних станцій радіотехнічних військ. Наведено приклади Simulink-додатків, які моделюють алгоритми селекції рухомих цілей, компенсації активних шумових та хаотичних імпульсних перешкод. Розглянуто загальні підходи щодо використання створених візуально-імітаційних додатків алгоритмів перешкодозахисту радіолокаційних станцій радіотехнічних військ в освітньому процесі вищого військового навчального закладу. Надані рекомендації суб’єктам освітнього процесу щодо застосування запропонованих Simulink-додатків для інформаційної підтримки навчання курсантів з військово-технічних дисциплін, а також науковцям щодо проведення досліджень з оцінки ефективності перешкодозахисту радіолокаційних станцій радіотехнічних військ.
В статье приведен опыт использования Simulink-приложений для визуально-имитационного моделирования алгоритмов помехозащиты радиолокационных станций радиотехнических войск. Приведены примеры Simulink-приложений, которые моделируют алгоритмы селекции движущихся целей, компенсации активных шумовых и хаотических импульсных помех. Рассмотрены общие подходы по использованию созданных визуально-имитационных приложений алгоритмов помехозащиты радиолокационных станций радиотехнических войск в образовательном процессе высшего военного учебного заведения. Даны рекомендации субъектам образовательного процесса по применению предложенных Simulink-приложений для информационной поддержки обучения курсантов по военно-техническим дисциплинам, а также ученым о проведении исследований по оценке эффективности помехозащиты радиолокационных станций радиотехнических войск.
The article presents the experience of using Simulink applications for visual simulation modeling of interference protection algorithms that are implemented in radar stations of radio engineering troops. Visual simulation modeling of the protection against interference for the radar stations of radio engineering troops is today the most powerful and universal method of research and evaluation of their effectiveness. The main focus of recent publications is primarily on the disclosure of issues of the process of designing visual-simulation applications in Matlab / Simulink, however, questions about the use of Simulink-application data in the educational process of a higher military educational institution were not considered. Examples of Simulink applications that simulate algorithms for selection of moving targets, compensation of active noise and chaotic impulse noise are given. The general approaches to the use of the anti-interference algorithms of radar stations of radio engineering troops in the educational process of a higher military educational institution created by visual simulation applications are considered. Recommendations were made to the subjects of the educational process on the application of the proposed Simulink-applications for information support for the training of cadets in the military-technical disciplines, as well as to scientists for conducting studies on the effectiveness of the interference protection of the radar stations of radio engineering troops. The use of Simulink-applications during practical training will contribute to the development of creative abilities of cadets (students) through the individualization of training and the opportunity to independently perform and try their technical solutions, and this makes the learning process into an exciting lesson. The practical significance of Simulink-applications that are proposed for use in the educational process, is that for the teacher, Simulink-application is the best didactic tool for the visualization of educational information. Due to the visualization of complex technical processes, the simultaneous perception of linguistic and visual information, a vivid illustration of the provisions discussed in the lesson, it is possible to significantly improve the effectiveness of classes.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2019
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19232
 
Source Системи обробки інформації. — 2019. — № 1(156). 112-117
Системы обработки информации. — 2019. — № 1(156). 112-117
Information Processing Systems. — 2019. — № 1(156). 112-117
1681-7710
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19232/soi_2019_1_17.pdf