Техніки репрезентації Іншого в контексті медіа-ритуалізації (на матеріалітревел-журналів «Мир туризма» і «Мандри»)
EIRZNTU - Electronic Institutional Repository of Zaporizhzhia National Technical University
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Техніки репрезентації Іншого в контексті медіа-ритуалізації (на матеріалітревел-журналів «Мир туризма» і «Мандри»)
Техники репрезентации Другого в контексте медиа-ритуализации (на материале трэвел-журналов «Мир туризма» и «Мандры») Techniques of Representation of «Other» in the Context of Media Ritualization (as Exemplified in Travel-magazines «Mir Tourizma» and «Мandri») |
|
Creator |
Юферева, Олена Володимирівна
Юферева, Елена Владимировна Yufereva, Olena V. |
|
Subject |
media-rithual
ritualization liminality travel-magazine concept ритуализация лімінальність тревел-журнал концепт медиа-ритуал ритуализация лиминальность лиминальность концепт |
|
Description |
Техніки репрезентації Іншого в контексті медіа-ритуалізації (на матеріалітревел-журналів «Мир туризма» і «Мандри»)/ О. В. Юферева // Актуальні питання масової комунікації : науковий журнал / голов. ред. В. В. Різун ; Інститут журналістики КНУ ім. Тараса Шевченка. — Киів, 2015. — Вип. 17. — С. 28 – 39.
UK: Медіа-ритуалізація є ефективним інструментом репрезентації етнічного Іншого і відіграєпровідну роль у тревел-виданнях, але потребує наукового висвітлення. Мета представленої роботи полягає у визначенні технікритуалізації для створення образу Іншого на матеріалі українських тревел-журналів «Мир туризма», «Мандри» (2010 – 2014 рр.). Для виявлення прихованих значень тексту задіється якісна методологія, в рамках якої на перший план висувається семіотичний метод. Окреслені механізми ритуалів переходу, ініціації, щоспираються на динамічність взаємообміну полюсів соціальної системи («праця/відпочинок», «повсякдення/свято»), а також принципи концептуалізації Іншого є базисними в організаціїсучасноготревел-журналу. У фокусі дослідницької уваги також опинилися концепти «дива», «казки», «таємниці», технікирепрезентації «автентичності» Іншого, до яких долучається міфологізація локусу. EN: Media ritualization is an effective tool of ethical «Other» representation and plays a relevant part in travel publications, but still it needs an adequate scientific coverage. The aim of the research is to identify the techniques of ritualization for creating the image of «Other» on the examples of Ukrainian travel-magazines «Mir Tourizma» and «Мandri»(2010 – 2014). Qualitative methodology could be revealed by exposing the implicit assumptions of texts. The semiotic method is an important research technique that can deepen understanding of the contextual dimensions of media ritual. Mechanisms of rituals such as transition, initiation that are based on dynamic interchange of social system poles («work / rest», «everyday / holiday») as well as principles of «Otherness» conceptualization that are basic for the organization of modern travel-magazine, are described. Relaxation, i.q. the excitement of venturesome adventures, is a part of the process that diverts the reader from everyday life; it shows «Otherness» – unusual life. This temporary break is basic ritual transition. Excluding the representation of liminal condition, ritualization techniques help to mitigate exclusion in the image of the «Other», his / her adaptation to the cultural field potential audience. Oneof the keyconceptsthatcan be traced inUkrainiantravel-magazines is pleasure of «switched off» life. Forstrengthening of «sensibility» in leadingtravel -magazines they use visual accompaniment in their publications.Assacredimages,photographsare designed to foregroundcapabilities of breaking away from humdrum.In the focus ofresearchattention there are alsoconcepts such as «miracle», «fairy-tale», «secret», techniques of representation«authenticity» of the «Other» as well as mythologization of thelocus. RU: Медиа-ритуализация является эффективным инструментом репрезентации этнического Другого и играет ведущую роль в трэвел-изданиях, однако требует научного освещения. Цель работы заключается в определении техник ритуализации для создания образа Другого на материале украинских трэвел-журналов «Мир туризма», «Мандры» (2010 – 2014 гг.). Для выявления скрытых значений текста задействуется качественная методология, в рамках которой на первый план выдвигается семиотический метод. Очерченные механизмы ритуалов перехода, инициации, которые опираются на динамику взаимообмена полюсов социальной системы («работа»/«отдых», «повседневность»/«праздник»), а также принципы концептуализации Другого являются базисными в организации современного трэвел-журнала. В фокусе внимания исследователя оказались концепты «чуда», «сказки», «тайна», техники репрезентации «аутентичности» Другого, к которым присоединяется мифологизация локуса. |
|
Date |
2016-07-06T11:45:04Z
2016-07-06T11:45:04Z 2015 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/1023
|
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
|
|