Запис Детальніше

Games as a technique for competence-oriented foreign languages teaching to primary school pupils

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709149/
 
Title Games as a technique for competence-oriented foreign languages teaching to primary school pupils
Ігри як засіб компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи
 
Creator Polonska, T.K.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description The article covers the problem of using game technologies as a technique for competence-oriented teaching foreign languages in primary school. The introduction of game technologies in educational process is one of the ways for improvement of junior pupils’ studies in modern school and effective realization of competence approach. Formation of competences, marked in the State standard of primary education, envisages application of new technologies and forms for realization of educational work, including game technologies. The communicative nature of the game provides opportunities for developing communication skills to junior schoolchildren, stimulating and motivating them for learning a foreign language.
There are different approaches to determination of the game status in scientific and methodological literature and its usefulness in educational process in general and in teaching foreign languages in particular. Various types of games, including educational, didactic, role-playing, are described; their structural components and functions are characterized. Special attention is paid to educational and didactic games in foreign language teaching (language and speech games; games preparing for communicative activity and providing its activity). The author of this article suggests to practice role-playing games for teaching foreign languages for junior pupils, in addition to didactic games.
Статтю присвячено проблемі використання ігрових технологій як засобу компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів України. Упровадження ігрових технологій у навчальний процес є одним із способів удосконалення навчання іноземної мови молодших школярів та ефективної реалізації компетентнісного підходу в їхньому навчанні. Формування компетентностей, зазначених у Державному стандарті початкової освіти, передбачає застосування нових педагогічних технологій і форм, у тому числі й ігрових, для здійснення навчально-виховної роботи у ЗНЗ. Комунікативний характер гри створює широкі можливості для розвитку комунікативних навичок у молодших школярів, стимулюючи та мотивуючи їх до вивчення іноземної мови.
У вітчизняній і зарубіжній науково-методичній літературі існують різні підходи до визначення ролі та значення гри в навчально-виховному процесі в цілому та в навчанні іноземних мов зокрема. Описано різні типи ігор, уключаючи освітні, дидактичні, рольові; охарактеризовано їх структурні компоненти та функції. Особливу увагу приділено навчальним і дидактичним іграм у вивченні іноземної мови (мовним і мовленнєвим іграм та іграм, що готують до комунікативної діяльності та забезпечують її). Автор статті пропонує ширше використовувати рольові ігри, поряд із дидактичними, у процесі навчанні іноземних мов молодших школярів.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709149/2/%21%21%21Polonska_Games.pdf
- Polonska, T.K. (orcid.org/0000-0002-5717-1041 <http://orcid.org/0000-0002-5717-1041>) (2017) Games as a technique for competence-oriented foreign languages teaching to primary school pupils Український педагогічний журнал, 3. pp. 109-115. ISSN 2411-7420