Запис Детальніше

Твори В. Сухомлинського як засіб формування соціально-доцільної поведінки старших дошкільників у предметно-перетворювальній діяльності з об'єктами природи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712661/
 
Title Твори В. Сухомлинського як засіб формування соціально-доцільної поведінки старших дошкільників у предметно-перетворювальній діяльності з об'єктами природи
Creations of V. Sukhomlinsky as a means of forming social and integrated behavior of senior preschoolers in the subject-transforming activity with objects of nature
Произведения В. Сухомлинского как средство формирования социально целесообразного поведения старших дошкольников в предметно-преобразовательной деятельности с обьектами природы
 
Creator Васильєва, С.А.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті розкрито шляхи використання літературних творів В. Сухомлинського в процесі формування соціально-доцільної поведінки дітей старшого дошкільного віку у предметно-перетворювальні діяльності з об’єктами природи. Підґрунтям для даного процесу формування обрано наукові погляди О. Леонтьєва (макроструктура людської діяльності), І. Беха (створення емоційного образу як мотиву; внутрішній зміст дії). Розглянуто механізм виникнення мотиву, який забезпечує процес створення емоційного образу під час розгортання соціальних ситуацій як виховних; надано уваги покроковій роботі педагога з літературними творами В. Сухомлинського; розкрито вживання змісту зазначених творів, як основи, для розгортання сюжетно-рольових, дидактичних, рухливих ігор з дітьми старшого дошкільного віку.
The article reveals the ways of using V. Sukhomlinsky's literary works in the process of formation of socially-expedient behavior of children of the senior preschool age in the subject-transformational activity with objects of nature. The scientific views of A. Leontyev (the macrostructure of human activity), I. Beha (the creation of an emotional image as a motive, the inner meaning of an action) were chosen as the basis for this formation process. The mechanism of the origin of the motive that provides the process of creating an emotional image during the deployment of social situations as educational ones is considered; paid attention to the emotional manifestations of older preschoolers; step-by-step work of the teacher with the literary works of V. Sukhomlinsky; The application of the content of the said works as a basis for the deployment of plot-role, didactic, mobile games with children of senior preschool age is disclosed. It is determined that V. Sukhomlinsky's literary works, as a means, contribute to building the process of formation of socially-expedient behavior of children of the senior preschool age in subject-transformational activities with objects of nature; the mechanism of the origin of the motive that provides the process of creating an emotional image during the deployment of social situations as educational (according to I. Bekh) provide a substantive component for the deployment of plot-role, didactic and mobile games with children of senior preschool age, are characterized in the content of the article.
В статье раскрыты пути использования литературных произведений В. Сухомлинского в процессе формирования социально-целесообразного поведения детей старшего дошкольного возраста в предметно-преобразовательной деятельности с объектами природы. Основанием для данного процесса формирования избраны научные взгляды А. Леонтьева (макроструктура человеческой деятельности), И. Беха (создание эмоционального образа как мотива, внутренний смысл действия). Рассмотрен механизм возникновения мотива, который обеспечивает процесс создания эмоционального образа во время развертывания социальных ситуаций как воспитательных; уделено внимание эмоциональным проявлениям старших дошкольников; пошаговой работе педагога с литературными произведениями В. Сухомлинского; раскрыто применение содержания указанных произведений, как основы для развертывания сюжетно-ролевых, дидактических, подвижных игр с детьми старшего дошкольного возраста. Определено, что литературные произведения В. Сухомлинского, как средство, способствуют построению процесса формирования социально-целесообразного поведения детей старшего дошкольного возраста в предметно-преобразовательные деятельности с объектами природы; действию механизма возникновения мотива, который обеспечивает процесс создания эмоционального образа во время развертывания социальных ситуаций как воспитательных (по И. Бехом), обеспечивают содержательную составляющую для развертывания сюжетно-ролевых, дидактических и подвижных игр с детьми старшего дошкольного возраста, которые охарактеризованы в содержании статьи.
 
Publisher Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712661/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202%20%D0%9B%D1%83%D1%86%D1%8C%D0%BA.pdf
- Васильєва, С.А. (orcid.org/0000-0002-0452-4835 <http://orcid.org/0000-0002-0452-4835>) (2018) Creations of V. Sukhomlinsky as a means of forming social and integrated behavior of senior preschoolers in the subject-transforming activity with objects of nature Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імні Лесі Українки, 2 (375). pp. 46-52. ISSN 1729-360Х