Запис Детальніше

Динаміка політичного дискурсу партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» у моделюванні інтеграційних перспектив України: інституціональний та нормативно-правовий виміри

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Динаміка політичного дискурсу партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» у моделюванні інтеграційних перспектив України: інституціональний та нормативно-правовий виміри
Dynamics of the political discourse of the party «Petro Poroshenko's block «Solidarity» in modeling integration prospects of Ukraine: institutional, regulatory and legal dimensions
 
Creator Ротар, Н. Ю.
Rotar, N. Y.
 
Subject політичний дискурс
парламентська партія
інтеграційні перспективи
Партія «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ»
political discourse
parliamentary party
integration perspectives
PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity»
политический дискурс
парламентская партия
интеграционные перспективы
Партия «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКО «Солидарность»
32.22/28(477.74) «312»
 
Description Розглядається процес формування та динаміки політичного дискурсу Партії «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» у моделюванні інтеграційних перспектив України у інституціональному та нормативно-правовому вимірах, що відповідає внутрішньополітичному виміру інтеграції. Встановлено, що структура дискурсу Партії «Блок Петра Порошенка» відповідає її статусу центру парламентської коаліції. Обґрунтовано, що інституціональне та нормативно-правове окреслення інтеграційних перспектив України тематично утворено сукупністю трьох базових проблем: (1) РНБО як інституційний простір дискурсу інтеграції/реінтеграції; (2) Мінські домовленості як інструмент інтеграції; (3) правове визначення
статусу тимчасово окупованих територій України. Доведено, що дискурс парламентської фракції БПП щодо особливостей державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях був сконцентрований навколо законодавчого визначення Російської Федерації країною-агресором, країною-окупантом; законодавчого визначення, які території є окупованими; надання відповідних повноважень силовим відомствам реалізовувати всі заходи, необхідні для того, щоб ці території були де окуповані та звільнені від Російської Федерації; визначення параметрів захисту цивільного населення, юридичного статусу, статусу документів, правочинів, які здійснюються на тих територіях, де-факто визнаючи їх нікчемними, таким чином засуджуючи будь-які спроби Російської Федерації легалізувати свою присутність.
The process of formation and dynamics of the political discourse of the PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» in modeling the integration prospects of Ukraine in the institutional and regulatory dimensions is considered, it corresponds to the internal political dimension of integration. It has been established that the discourse structure of the PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» corresponds to its status as the center of the parliamentary coalition. The internal political dimension of the institutional and regulatory definition of integration perspectives by the faction PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» was revealed by updating the institutional status of the National Security and Defense Council of Ukraine (NSDC) as an integration / reintegration discourse space, semantic content and interpretation of the Minsk agreements as a tool for integration and legal definition of the status of the temporarily occupied territories of Ukraine. It was established that in the period under study, the position of the PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» on expanding the powers of the NSDC remained unchanged, and the NSDC was positioned as a reliable tool and institutional space in the inner-party and parliamentary discourses as a fast response to the challenges of the Russian aggression.
Regarding the Minsk agreements as a tool for the reintegration of Donbass and Crimea, it was proved that the members of the PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» faction articulated such meanings: (1) a mechanism for the peaceful settlement of the conflict in Donbass; (2) the result of a political compromise; (3) a tool to provide international support for Ukraine; (4) a mechanism for deterring Russia as an aggressor country and pressure on it; (5) a mechanism for freeing hostages. The people’s deputies of the PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» faction initiated changes in the Minsk format, proposing to integrate the issue of the return of Crimea to its subject field. It was proved that the dynamics of the party position on the Minsk agreements did not fundamentally change, although the parliamentary faction of the PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» faction had to sacrifice their status in the legal field of Ukraine when discussing the draft Law of Ukraine «On the peculiarities of state policy on ensuring state sovereignty of Ukraine over Donetsk and Lugansk regions».
It is substantiated that the discourse of the parliamentary faction of the PARTY «PETER POROSHENKO’S BLOCK «Solidarity» about the peculiarities of the state policy to ensure the state sovereignty of Ukraine over the temporarily occupied territories in Donetsk and Lugansk regions was focused on the legislative definition of the Russian Federation as an aggressor country, an occupying country; legislative definition of which territories are occupied; the granting of the appropriate powers to law enforcement agencies to implement the measures necessary for these territories to be decommissioned; determining the parameters of protection of the civilian population, its legal status, the status of documents and transactions, thus condemning any attempts by the Russian Federation to legalize its presence.
Рассматривается процесс формирования и динамики политического дискурса Партии «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКО» Солидарность» в моделировании интеграционных перспектив Украины в институциональном и нормативно-правовом измерениях, которые соответствуют внутриполитическому измерению интеграции. Установлено, что структура дискурса ПАРТИИ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКО» соответствует ее статусу центра парламентской коалиции. Обосновано, что институциональное и нормативно-правовое определение интеграционных перспектив Украины тематически образовано совокупностью трех базовых проблем: (1) СНБО как институциональное пространство дискурса интеграции / реинтеграции; (2) Минские договоренности как инструмент интеграции; (3) правовое определение статуса временно оккупированных территорий Украины. Доказано, что дискурс парламентской фракции БПП об особенностях государственной политики по обеспечению государственного суверенитета Украины над временно оккупированными территориями в Донецкой и Луганской областях был сконцентрирован вокруг законодательного определения Российской Федерации страной-агрессором, страной-оккупантом; законодательного определения, какие территории являются оккупированными; предоставление соответствующих полномочий силовым ведомствам реализовывать все меры, необходимые для того, чтобы эти территории были где оккупированы и освобождены от Российской Федерации; определение параметров защиты гражданского населения, юридического статуса, статуса документов, сделок, осуществляемых на тех территориях, де-факто признавая их ничтожными, таким образом осуждая любые попытки Российской Федерации легализовать свое присутствие.
 
Publisher ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
 
Date 2019-03-20T07:59:41Z
2019-03-20T07:59:41Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Ротар Н. Ю. Динаміка політичного дискурсу партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» у моделюванні інтеграційних перспектив України: інституціональний та нормативно-правовий виміри / Ротар Н. Ю. // Історико-політичні студії. Серія: Політичні науки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Ін-т історії укр. сусп-ва ; [редкол.: І. Д. Дудко (голова) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2018. – № 2. – С. 96–113.
2312-217X
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/27443
 
Language uk