Запис Детальніше

METHODICAL DISCOURSE OF CONDUCTOR-CHOIR TRAINING TEACHER OF MUSICAL ART

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title METHODICAL DISCOURSE OF CONDUCTOR-CHOIR TRAINING TEACHER OF MUSICAL ART
МЕТОДИЧНИЙ ДИСКУРС ДИРИГЕНТСЬКО-ХОРОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
 
Creator Svitailo, Svitlana
 
Subject higher professional education, conductor-choral preparation, musical education and training, vocal and choral singing, analysis and interpretation of vocal and choral work, musical pedagogic.
Ключові слова: вища професійна освіта, диригентсько-хорова підготовка, музична освіта і виховання, вокально-хоровий спів, аналіз та інтерпретація вокально-хорового твору, музична педагогіка.
 
Description The methodical aspects of preparing the future teacher of musical art during obtaining of higher education are studied. It is emphasized on the necessity to enrich the cognitive thesaurus of students, to develop a valuable perception of vocal and choral works, analytical thinking, possession of methods of learning vocal and choral works. The preparation of a teacher for work with choir collective or vocal band is opened. The students' work on the analysis of vocal and choral works, selection of educational repertoire for schoolchildren of different age groups and enrichment of auditory experience has fundamental importance. At this stage, it is necessary to create students' capability to make analysis (musical-theoretical, vocal-choral, performing) and interpretation of choral works, to compose it annotations, to collect and train exercises for developing the vocal-acoustic skills.The approximate vocal and choral analysis of the M. Lysenko Choir "Son" is presented; its general genre features are opened as a musical work intended for choral performance. Based on theoretical knowledge gained during the professional training, acquired methodical skills and independently working out specific choral works, the teacher of musical art can achieve the desired results in musical development of schoolchildren by vocal and choral singing.
Розглянуто методичні аспекти підготовки майбутнього викладача музичного мистецтва у процесі здобуття ним вищої освіти. Наголошено на необхідності збагачувати хорознавчий тезаурус студентів, розвивати у них ціннісне сприйняття вокально-хорових творів, аналітичне мислення, володіння прийомами розучування вокально-хорових творів. Розкрито процес підготовки педагога до роботи з хоровим колективом чи вокальним ансамблем. Зазначено, що принципового значення набуває робота студентів над аналізом вокально-хорових творів, над добором навчального репертуару для школярів різних вікових груп, над збагаченням слухового досвіду. На цьому етапі доцільно формувати у студентів здатність здійснювати аналіз (музично-теоретичний, вокально-хоровий, виконавський) та інтерпретацію хорових творів, складати анотації до них, добирати і складати вправи для розвитку вокально-слухових навичок.Здійснено орієнтовний вокально-хоровий аналіз хору М. Лисенка «Сон», розкрито його загальні жанрові особливості як музичного твору, призначеного для хорового виконання. Спираючись на здобуті у процесі фахової підготовки теоретичні знання, набуті методичні навички, самостійно опрацьовуючи конкретні хорові твори, викладач музичного мистецтва зможе досягти бажаних результатів у музичному розвитку школярів засобами  вокально-хорового співу. 
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2019-03-21
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/556
10.28925/2312-5829.2019.1-2.259271
 
Source Освітологічний дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 259-271
Educological discourse; № 1-2(24-25) (2019); 259-271
Освитологичный дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 259-271
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/556/506
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0