Запис Детальніше

MODEL OF FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS' READINESS FOR THE PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE INSTITUTIONS OF SOCIAL SERVICES FOR THE ELDERLY IN UKRAINE

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title MODEL OF FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS' READINESS FOR THE PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE INSTITUTIONS OF SOCIAL SERVICES FOR THE ELDERLY IN UKRAINE
МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДАХ СОЦІАЛЬНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ В УКРАЇНІ
 
Creator Pavlyshyna, Nataliia
Kovalchuk, Oksana
 
Subject components of readiness for professional activity; the elderly; future social workers; model; social services
майбутні соціальні працівники; компоненти готовності до професійної діяльності; люди похилого віку; педагогічна модель; соціальне обслуговування.
 
Description The article analyzes the results of pedagogical experiment on introduction of educational model of readiness of future social workers for the profession in the institutions of social services for the elderly. Pedagogical model provided the isolation of its components, as conceptually-based, content-technology diagnostic and reflexive. Conceptually-target component serves as the scientific study of the problem. Content-technological component displays content, functions, forms training, methods, tools, stages of the educational process and pedagogical conditions of formation of future specialists of social work for professional work in institutions of social services for the elderly. Reflexive diagnostic component includes structural components, criteria, indicators and levels of readiness of the future experts of social work for professional work in institutions of social services for the elderly. The introduction of the pedagogical model is the readiness of the future experts of social work for professional work in institutions of social services for the elderly, the structure of which is determined through isolation of motivational, cognitive, operational and personal components. The criteria for forming these components is axiological, cognitive, activity and reflexive criteria, each of which has an optimal, adequate and critical level. Axiological criterion for determining the presence of a stable student motivation for professional activity in institutions of social services for the elderly. Cognitive test determines the presence of students in the professional knowledge required for the social work with the elderly. Activity-test detects the presence of the students the necessary professional skills. Reflective test determines the level of presence the students personal and professional qualities. Methods of evaluation criteria formation of structural components of future social workers to the profession in the institutions of social services for the elderly include special diagnostic tools. Pedagogical experiment results show significant positive changes the levels of readiness of future social workers to the profession in the institutions of social services for the elderly students in the experimental group compared with the control group of students. Particularly in the experimental group the number of students with an optimal level of formation of future social workers to the profession activities in institutions of social services for the elderly increased by 11,81%, while the control group - only 6,08%.
У статті здійснено аналіз результатів педагогічного експерименту з впровадження моделі формування готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в установах соціального обслуговування людей похилого віку. Модель передбачала виділення таких її складових, як: концептуально-цільова, змістовно технологічна і рефлексивно-діагностична. Концептуально-цільова складова виконує функцію наукового обгрунтування поставленої проблеми. Змістовно технологічна складова відображає зміст, функції, форми організації навчання, методи, засоби, етапи навчального процесу і педагогічні умови формування готовності майбутніх фахівців соціальної роботи до професійної діяльності в установах соціального обслуговування людей похилого віку. Рефлексивно-діагностична складова включає в себе структурні компоненти, критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх фахівців соціальної роботи до професійної діяльності в установах соціального обслуговування людей похилого віку. Результатом впровадження моделі виступає готовність майбутніх фахівців соціальної роботи до професійної діяльності в установах соціального обслуговування людей похилого віку, структура якої визначається за допомогою виділення мотиваційного, когнітивного, операційного та особистісного компонентів. Критеріями сформованості цих компонентів є аксіологічний, пізнавальний, діяльнісний і рефлексивний критерії, кожен з яких має оптимальний, достатній і критичний рівні. Результати педагогічного експерименту свідчать про суттєві позитивні зміни рівнів сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в установах соціального обслуговування людей похилого віку у студентів експериментальної групи в порівнянні зі студентами контрольної групи. Зокрема в експериментальній групі кількість студентів з оптимальним рівнем сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в установах соціального обслуговування літніх людей збільшилася на 11,81%, а в контрольній групі - тільки на 6,08%.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2019-03-21
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/552
10.28925/2312-5829.2019.1-2.176188
 
Source Освітологічний дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 176-188
Educological discourse; № 1-2(24-25) (2019); 176-188
Освитологичный дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 176-188
2312-5829
 
Language eng
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/552/500
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0