Запис Детальніше

THE CULTURAL COMPETENCES FORMATION FOR YOUTH

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE CULTURAL COMPETENCES FORMATION FOR YOUTH
МОДЕЛЬ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ
 
Creator Burko, Olga
 
Subject Borys Grinchenko, Canadian, heuristic method, innovative techniques, interactive excursion, principle of dialogism and creativity, research method, Ukrainian.
Борис Грінченко, евристичний і дослідницький методи, інтерактивна екскурсія, інноваційні прийоми «Сходини успіху» та «Піраміда досягнень», принципи діалогізму й креативності
 
Description The article deals with the issue of honoring Borys Grinchenko's pedagogical and artistic work by Canadian teachers; Borys Grinchenko's handwritten magazine, «What does our school prepare for?» about the effectiveness of his teaching, was put into circulation; the model of cultural competences formation for students of the University and high school, is drawn up. The principle of dialogism and creativity are the basis of the author's concept. According to this, on the basis of the heuristic method, the following dialog task was introduced:  to simulate the imaginary dialogue between excursionists and participants of the master-class and the workshop with B. Grinchenko according to the question / answer scheme.In accordance with the principle of dialogism on the basis of the research method, the traditional method of problem issues was used: «What steps did B. Grinchenko rise to success? What are the ways to bring education to the people? What skills do I need to have to become a publisher?»; innovative techniques «Steps to success» and «Pyramid of Achievements».  Accordingly, models of schemes are represented in the form of steps and pyramids. The innovative type of work – the search task was implemented: «Complete the scheme with a word that summarizes Grinchenko's contribution as a teacher and publisher to the education of his native people».  Answers of the first-year students were divers via personal imagination skills, which were stimulated by B. Grinchenko’s  many-sided talent and confirmed the using of «Steps to success» technique.The article analyzes the results of the cultural competences formation for students of the University during the interactive excursion «Smart Museum of Borys Grinchenko», master-class and workshop were held.It is recommended for students undergoing pedagogical practice, to share knowledge about the pedagogical and educational heritage of Borys Grinchenko.
У статті напрацьовано модель методичної системи формування загальнокультурної компетентності студентів Університету. В основу авторської концепції покладено принципи діалогізму та креативності. Згідно з принципом діалогізму на основі евристичного методу впроваджено діалогічне завдання: змоделювати уявний діалог екскурсантів та учасників майстер-класу з Борисом Грінченком за схемою питання / відповідь.  Відповідно до обраного принципу креативності реалізовано інноваційні  прийоми: «Сходини успіху»  та «Піраміда досягнень», інноваційний вид роботи – пошукове завдання. Апробовано інноваційну форму роботи –  інтерактивну екскурсію «Smart museum of  Boris Grinchenko». У статті проаналізовано результати формування загальнокультурної компетентності студентів-першокурсників Університету, виявлено політ їхньої образної уяви, спричинений багатогранністю обдаровання Бориса Грінченка.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2019-03-21
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/563
10.28925/2312-5829.2019.1-2.189201
 
Source Освітологічний дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 189-201
Educological discourse; № 1-2(24-25) (2019); 189-201
Освитологичный дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 189-201
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/563/501
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/563/188
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0