Запис Детальніше

Методика визначення точнісних характеристик системи супутникової навігації

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методика визначення точнісних характеристик системи супутникової навігації
METHOD OF DETERMINING THE ACCURACY CHARACTERISTICS OF THE SATELLITE NAVIGATION SYSTEM
Методика определения точностных характеристик системы спутниковой навигации
 
Creator Shevchuk, D. O.; Національний авіаційний університет, Київ
Kravchuk, M. P.; Національний авіаційний університет, Київ
Panchuk, L. V.; Державне підприємство «Антонов», Київ
Galchenko, S. M.; Національний авіаційний університет, Київ
 
Subject Навігаційні системи; точністні характеристики; концепція навігації; горизонтальна навігація
УДК 004.087.5(045)
Navigation systems; exact characteristics; concepts of area navigation; horizontal separation
UDC 004.087.5(045)
Навигационные системы; точностные характеристики; концепция навигации; горизонтальная навигация
УДК 004.087.5(045)
 
Description В статті описано ключові етапи випробування системи супутникової навігації, які є завершальним і водночас відповідальним етапом розробки ситеми. На етапі випробувань встановлюється відповідність ситеми діючим нормам, доказується її точностні характеристики, ергономіка, заміряється температура органів керування та блоків, додатково, в складі літака досліджується електромагнітна сумістність системи супутникової навігації з обладнанням літака. Невиявлення недоліків на етапі випробування призведе до значних економічних втрат при внесені доопрацювань у вже сертифікований парк літаків, та погіршеню безпеки польотів. Тому дуже важливо врахувати всі фактори які можуть вплинути на роботу ситеми таких як: температура зовнішнього повітря, положення літака в просторі, зв'язок системи супутникової навігації з обладнанням літака при частковій та повній відмові даного обладнання тощо. Основним але не єдиним параметром системи супутникової навігації є точностні хараетристики, які в сукупності з точностними характеритсиками ручного або ж автоматичного пілотування, дозволяють відповідати вимогам концепції зональної навігації, що значно розширює технічні можливості літака. Тому в статті особливу увагу приділено точностним характеристикам системи супутникової навігації а саме методам підвищення точності статистичного аналізу даних на прикладі:  1) методу максимальної правдоподібності або нелінійних найменших квадратів; 2) методу одночасного визначення змінних стану та параметрів фільтрації Калмана та нелінійного оцінювання.
The key actions for the implementation of the global navigation satellite systems are described in this article. At the testing stage, the conformity of the system with the operating standards is established, its accuracy characteristics are proved, the temperature of the control bodies and the units are measured, in addition, the composition of the aircraft explores the electromagnetic compatibility of the navigation satellite systems with the equipment of the aircraft.Failure to recognize the deficiencies at the testing stage will lead to significant economic losses in the implementation and refinement of already certified fleet of aircrafts, and worsening of safety flights. Therefore, it is very important to consider all the factors that may affect the work of the system, such as: the temperature of the outside air, the position of the aircraft in space, the connection of the navigation satellite systems with the equipment of the aircraft with partial and complete failure of this equipment, etc. The main but not the only parameter of the navigation satellite systems is precision characteristics, which together with the precise characteristics of manual or automatic control of the aircraft, allow us to meet the requirements of the concept of zonal navigation, which greatly expands the technical capabilities of the aircraft. Therefore, the article pays special attention to the precision characteristics of the navigation satellite systems, methods for increasing the accuracy of statistical analysis of data by: 1) the method of maximum likelihood or nonlinear least squares; 2) the method of simultaneous determination of state variables and Kalman filtration parameters and nonlinear estimation.
В статье описаны ключевые этапы испытания системы спутниковой навигации, которые являются завершающим и одновременно ответственным этапом разработки ситемы. На этапе испытаний устанавливается соответствие системы действующим нормам, доказывается ее точностные характеристики, эргономика, замеряется температура органов управления и блоков, дополнительно, в составе самолета исследуется электромагнитная совместимость системы спутниковой навигации с оборудованием самолета. Невыявления недостатков на этапе испытания призведет к значительным экономическим потерям при внедрениии доработок в уже сертифицирован парк самолетов, и ухудшения безопасности полетов. Поэтому очень важно учесть все факторы, которые могут повлиять на работу ситемы таких как: температура наружного воздуха, положение самолета в пространстве, связь системы спутниковой навигации с оборудованием самолета при частичном и полном отказе данного оборудования и т.п.. Основным но не единственным параметром системы спутниковой навигации является точностные хараетристики, которые в совокупности с точностными характеритсиками ручного или автоматического управления самолетом, позволяют соответствовать требованиям концепции зональной навигации, что значительно расширяет технические возможности самолета. Поэтому в статье особое внимание уделено точностным характеристикам системы спутниковой навигации а именно методам повышения точности статистического анализа данных на примере: 1) метода максимального правдоподобия или нелинейных наименьших квадратов; 2) метода одновременного определения переменных состояния и параметров фильтрации Калмана и нелинейного оценивания.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-03-20
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/13509
10.18372/1990-5548.58.13509
 
Source Electronics and Control Systems; Том 4, № 58 (2018); 48-55
Электроника и системы управления; Том 4, № 58 (2018); 48-55
Електроніка та системи управління; Том 4, № 58 (2018); 48-55
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).