Запис Детальніше

MODELING THE INFLUENCE OF FACTORS ON THE MONITORING OF THE LIGHT-SIGNAL FIRES OF THE CIVIL AVIATION AERODROME IN MATLAB ENVIRONMENT

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title MODELING THE INFLUENCE OF FACTORS ON THE MONITORING OF THE LIGHT-SIGNAL FIRES OF THE CIVIL AVIATION AERODROME IN MATLAB ENVIRONMENT
Моделирование влияния факторов на наблюдение светосигнальных огней аэродрома гражданской авиации в среде Matlab
Моделювання впливу факторів на спостереження світлосигнальних вогнів аеродрому цивільної авіації в середовищі Matlab
 
Creator Kvach, Yu. M.; Національний авіаційний університет, Київ
 
Subject Observation; visual search; aerodrome fires recognition
UDC 656.71.057 (045)
Наблюдения; визуальный поиск; распознавание аэродромных огней
УДК 656.71.057 (045)
Спостереження; візуальний пошук; розпізнавання аеродромних вогнів
УДК 656.71.057 (045)
 
Description The use of the created toolkit using the Matlab interface for determining the influence of factors on the monitoring of light-signal fires of the civil aviation aerodrome is proposed. The tools are used for defining visual information for the spatial orientation of the aircraft. It covers the difference in informing pilots about the visibility conditions and the ones really overcame by the pilot in the search for landmarks. Underestimation of reported visibility leads to a violation of the flight regularity, while the overestimation of information on visibility leads to more severe consequences – reducing landing safety. The investigation of the process of aerodrome fires recognition on the decline glide path in complicated meteorological conditions is of particular importance since it allows to obtain information for a pilot about the orientation of the aircraft relative to the earth’s surface in the coordinate system of the observer. The process of recognizing the set of far light sources is currently the least studied area of atmospheric physics and physiological optics. The metric of the pilot's visual sensations during the approach in difficult meteorological conditions remains a topical problem. Therefore, it is possible to simulate a light-signal picture in the Matlab interface for the convenient use of tools for determining the visual search of aerodrome fires at civil aviation aerodromes, taking into account coordinates of the observer approach during the landing approach and atmospheric transparency.
Предложена реализация созданного инструментария с использованием интерфейса Matlab для определения факторов влияющих на наблюдение за светосигнальными огнями аэродрома гражданской авиации. Рассмотрено использование инструментария для определения визуальной информации в пространственной ориентировке воздушного корабля. Часто происходит расхождение информации получаемой пилотами об условиях видимости и реально преодолеваемых пилотом в поиске наземных ориентиров. Разница в сторону занижения сообщенной видимости приводит к нарушению регулярности полетов, а расхождение в сторону завышения информации о видимости приводит к еще более тяжелым последствиям – снижению безопасности посадок. Исследован процесс распознавания аэродромных огней с глиссады снижения в сложных метеоусловиях, который имеет особое значение, поскольку позволяет получить информацию для пилота о координатах воздушного корабля относительно земной поверхности в координатной системе наблюдателя. Процесс распознавания совокупности удаленных источников света в настоящее время мало изучен в области физики атмосферы и физиологической оптики. Метрика зрительных ощущений пилота во время захода на посадку в сложных метеоусловиях остается актуальной. Представлена модель светосигнальной картины в интерфейсе Matlab для удобного использования инструментария при определении визуального поиска аэродромных огней на аэродромах гражданской авиации с учетом координат захода на посадку наблюдателя и прозрачности атмосферы.
Запропоновано реалізацію створеного інструментарію з використанням інтерфейсу Matlab для визначення факторів, що впливають на спостереження за світлосигнальними вогнями аеродрому цивільної авіації. Розглянуто використання інструментарію для визначення візуальної інформації в просторовому орієнтуванні повітряного корабля. Часто відбувається розбіжність інформації одержуваної пілотами про умови видимості і таких, що реально можуть здолати пілоти в пошуку наземних орієнтирів. Різниця в бік заниження повідомленої видимості призводить до порушення регулярності польотів, а розбіжність у бік завищення інформації про видимість призводить до ще більш тяжких наслідків – зниження безпеки посадок. Досліджено процес розпізнавання аеродромних вогнів з глісади зниження в складних метеоумовах, який має особливе значення, оскільки дозволяє отримати інформацію для пілота про координати повітряного корабля щодо земної поверхні в системі координат спостерігача. Процес розпізнавання сукупності віддалених джерел світла в даний час мало вивчений в галузі фізики атмосфери і фізіологічної оптики. Метрика зорових відчуттів пілота під час заходу на посадку в складних метеоумовах залишається актуальною. Представлена модель світлосигнальної картини в інтерфейсі Matlab для зручного використання інструментарію у разі визначення візуального пошуку аеродромних вогнів на аеродромах цивільної авіації з урахуванням координат заходу на посадку спостерігача і прозорості атмосфери.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-03-20
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/13519
10.18372/1990-5548.58.13519
 
Source Electronics and Control Systems; Том 4, № 58 (2018); 115-119
Электроника и системы управления; Том 4, № 58 (2018); 115-119
Електроніка та системи управління; Том 4, № 58 (2018); 115-119
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).