Запис Детальніше

Досвід розробки технологій розвитку самостійності студента

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715076/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-11/vipusk-18-2018-ua
 
Title Досвід розробки технологій розвитку самостійності студента
Опыт разработки технологий развития самостоятельности студента
Experience in development of technologies helping students’ independence formation
 
Creator Павлюк, М.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті обґрунтовано досвід розробки технологій розвитку самостійності майбутнього фахівця. Зокрема йдеться про застосування особистісно-розвивальних і суб’єктно-орієнтованих психолого-педагогічних технологій у процесі формування автономної, незалежної, самостійної поведінки студента.
Запропоновано технологію розвитку самостійності майбутнього фахівця, що дає змогу психологу брати активну участь у своєму професійному становленні, ставлячи мету - досягнення «акме» – вершини, розквіту професіоналізму. Використано інтеграційні технології, що мають на меті об’єднання різних самостійних розділів дисциплін, що вивчаються, в комплексно-цільову, організаційно-змістовну основу розвитку самостійності майбутнього фахівця.
Зроблено висновок про те, що успішний розвиток фахівця-психолога здійснюється в особистісно-діяльнісному, індивідуально-творчому контексті за умови не лише інтеграції базових професійних знань, умінь і навичок, але й при здійсненні діагностики, самодіагностики, проектування, самопроектування особистості майбутнього фахівця. Ця умова дає змогу, використовуючи активні методи, види і форми психологічної підготовки, розвивати адекватну самооцінку особистості студента, внутрішнб мотивацію, його самоконтроль, самореалізацію, самокорекцію, саморозвиток.
Підкреслено, що інтеграційна технологія дає особистості не лише набувати професійної компетентності, особистісно-функціональної, поведінкової готовності до діяльності, а й дає змогу їй проектувати і прогнозувати свій подальший професійний саморозвиток.
В статье обоснованно опыт разработки технологий развития самостоятельности будущего специалиста. В частности речь идет о применении личностно-развивающих и субъектно-ориентированных психолого-педагогических технологий в процессе формирования автономной, независимой, самостоятельной поведения студента.
Предложена технология развития самостоятельности будущего специалиста, позволяет психологу активно участвовать в своем профессиональном становлении, ставя цель-достижение «акме»-вершины, расцвета профессионализма. Использованы интеграционные технологии, имеющие целью объединения различных самостоятельных разделов дисциплин, в комплексно целевую, организационно-содержательную основу развития самостоятельности будущего специалиста.
Сделан вывод о том, что развитие специалиста-психолога осуществляется в личностно-деятельностного, индивидуально-творческом контексте при условии не только интеграции базовых профессиональных знаний, умений и навыков, но и при осуществлении диагностики, самодиагностики, проектирование, самопроектирования личности будущего специалиста. Это условие позволяет, используя активные методы, виды и формы психологической подготовки, развивать адекватную самооценку личности студента, внутришнб мотивацию, его самоконтроль, самореализацию, самокоррекции, саморазвитие.
Подчеркнуто, что интеграционная технология личности не только приобретать профессиональной компетентности, личностно-функциональной, поведенческой готовности к деятельности, но и позволяет ей проектировать и прогнозировать свое дальнейшее профессиональное саморазвитие.
The article describes our experience in development of technologies supporting a future specialists’ independence. In particular, the article discusses application of personality-developing and subjective-oriented psychological and pedagogical technologies for formation an autonomous, independent, self-governed behaviour of students.
The technology developing future specialists’ independence is offered, which enables future psychologists to participate actively in their professional development by setting the goal to achieve “acme” - a peak, noon of professionalism. Integrative technologies have been used in order to combine different separate sections of studied topics to a complex, purposeful, organizational and substantive basis of future specialists' independence development.
The conclusion has been made that successful development of specialists-psychologists takes place within a personal, active, individual and creative context, not only providing acquisition of basic professional knowledge, skills and abilities, but also supporting diagnostics, self-diagnosis, design, self-design of a future specialist’s personality. Usage of active methods, types and forms of psychological training under the described condition helps to develop an adequate self-assessment of a student's personality, his/her internal motivation, self-control, self-realization, self-correction, self-development.
The article emphasizes that the integrative technology not only helps an individual to acquire professional competence, personality-functional, behavioural readiness for work, but also allows him/her to design and predict his/her further professional self-development.
 
Publisher Ви-во ЖДУ ім.І Франка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715076/1/%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%8E%D0%BA-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD.pdf
- Павлюк, М.М. (2018) Experience in development of technologies helping students’ independence formation Актуальні проблеми психології. Том. ХІ: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості, 18. pp. 192-209. ISSN 2072-4772