Нова стратегія підготовки менеджера систем якості в початковій освіті
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26913/
|
|
Title |
Нова стратегія підготовки менеджера систем якості в початковій освіті
Новая стратегия подготовки менеджера систем качества в начальном образовании The new training strategy of manager for quality systems of primary education |
|
Creator |
Бондаренко, Геннадій Леонідович
Кипиченко, Наталія Сергіївна |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті здійснено спробу розкрити зміст поняття «освітня стратегія», феномен «нова стратегія підготовки менеджера систем якості в початковій освіті», схарактеризувати зміст освітньо-професійної програми спеціальності 01300.01 «Початкова освіта» (освітня кваліфікація: магістр початкової освіти; професійна кваліфікація: менеджер систем якості в початковій освіті), яка розроблена робочою групою Київського університету імені Бориса Грінченка. Зокрема, в статті акцентується увага на цілі, змісті, формах, методах, педагогічних технологіях та інноваційних засобах підготовки фахівця, що ґрунтуються на дослідницькому, практико-орієнтованому та компетентнісному підходах.
Новая стратегия подготовки менеджера систем качества в начальном образовании В статье раскрыто содержание понятий «образовательная стратегия», «новая стратегия подготовки менеджера систем качества в начальном образовании», охарактеризовано содержание образовательно-профессиональной программы специальности 01300.01 «Начальное образование» (образовательная квалификация: магистр начального образования; профессиональная квалификация: менеджер систем качества в начальном образовании), которая разработана рабочей группой Киевского университета имени Бориса Гринченко. В частности, в статье акцентируется внимание на цели, содержании, формах, методах, педагогических технологиях и инновационных средствах подготовки специалиста, основанные на исследовательском, практико-ориентированному и компетентностному подходам. The article describes the concept of "educational strategy", which the authors understand as a complex of qualitatively new goals, tasks, content, forms, methods, pedagogical technologies and innovative means of training a specialist, based on research, practice-oriented and competent approaches and contribute to the successful implementation of professional functions. "Manager for Quality Systems of Primary Education" is interpreted as a professionally trained specialist for a second (master) higher education level that is capable of: firstly, developing, systematically implementing, maintaining the functioning and improving the systems and mechanisms of internal audit of quality assurance of primary education that are responsible state requirements and documents of the institution of general secondary education; and secondly, to participate in the audit commissions during the external audit. The content of the educational-professional program of the specialty 01300.01 «Primary education» (educational qualification: master of primary education, professional qualification: quality system manager in primary education), which was developed by the working group of the Kyiv Borys Grinchenko University is characterized. The article proves that the general factors of the successful implementation of the program are: the educational process should be built on research, practice-oriented and competent approaches; to provide formation of universal (soft skills) and professional competences, managerial skills for effective activity in the conditions of real autonomy of educational institutions; development of the skills of creation and development of information infrastructure of primary school, organization of educational process in primary school in conditions of inclusive education. Implementation of OPP involves the use of modern forms, methods and means of training, including: lectures (problem, brainstorming, interactive, briefing), seminars, practical classes, trainings, master classes, independent work, consultations, electronic (distance) training, individual classes, group design work, etc., as well as innovative technologies (1 pupil – 1 computer, case-study, blended learning, flipped classroom, CLIL, distance learning, cooperative learning, mobile learning). |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26913/1/H_Bondarenko_N_Kypychenko_NSPMSIAVPSH_2019.pdf
Бондаренко, Геннадій Леонідович та Кипиченко, Наталія Сергіївна (2019) Нова стратегія підготовки менеджера систем якості в початковій освіті Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання, 1-2. с. 72-82. ISSN 2312-5829 |
|