Запис Детальніше

Організаційно-педагогічні засади управління багатопрофільним позашкільним навчальним закладом

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715108/
 
Title Організаційно-педагогічні засади управління багатопрофільним позашкільним навчальним закладом
Организационно-педагогические основы управления многопрофильным внешкольным учебным заведением
Organizational-pedagogical principles of management of a multidisciplinary out-of-school educational institution
 
Creator Мосякова, І.Ю.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Організаційно-педагогічні засади управління багатопрофільним позашкільним навчальним закладом. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.06 – теорія і методика управління освітою. – Інститут педагогіки НАПН України, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького МОН України, Київ, 2018.
У дисертації представлено стан розвитку закладів у позашкільній освіті незалежної України, класифікацію законодавчо-нормативної бази позашкільної освіти, розкрито нормативно-правове і кадрове забезпечення закладів позашкільної освіти, наведено проблеми їх функціонування та розвитку. Конкретизовано базові поняття дослідження, зокрема: «позашкільна освіта», «багатопрофільний заклад позашкільної освіти», «організаційно-педагогічні засади управління багатопрофільним позашкільним навчальним закладом»; концептуальні положення організації допрофесійної та професійної освіти в закладах позашкільної освіти.
На основі аналізу наукових праць і практики управління закладами позашкільної освіти з’ясовано, що вітчизняними вченими і практиками належну увагу приділено переважно генезису розвитку позашкільної освіти в Україні, організаційно-педагогічним і фінансово-економічним проблемам функціонування системи та закладам позашкільної освіти. Проте, ще й досі недостатньо досліджені питання організації управління допрофесійною та професійною освітою в умовах закладу позашкільної освіти, системи управління позашкільною освітою, державно-громадського управління цими закладами на партнерсько-довірчих і демократичних засадах дитино(людино) центризму.
Визначено характерні особливості сучасного закладу позашкільної освіти як відкритої соціально-педагогічної системи, стратегічно орієнтованої організації та об’єкта управління.
Теоретичний аналіз наявних у науковому дискурсі авторських класифікацій функцій управління соціально-економічними системами
та їх різновидів – соціально-педагогічних систем, до яких належать заклади позашкільної освіти, дефінітивний аналіз їх концептів, дозволив визначити цикл управління закладами позашкільної освіти: планування, організація, мотивація, аналіз і контроль, розпорядництво, координація. Перевірку дієвості змодельованої системи проведено в ході дослідно-експериментальної роботи.
Систематизовано законодавчо-правові та нормативно-інструктивні документи, відповідно до яких здійснюється управління в позашкільній освіті України, його кадрове, організаційне, навчально-методичне, фінансово-економічне, техніко-технологічне забезпечення.
Обґрунтовано організаційні основи функціонування багатопрофільного закладу позашкільної освіти: органіграма, типовий Статут з урахуванням специфіки, статути органів громадського врядування та учнівського самоврядування, правила внутрішнього розпорядку ЗПО; Положення про: раду закладу, піклувальну раду, педагогічну раду, організація педагогічної діяльності та її результативність, правила внутрішнього розпорядку, розклад занять, типові посадові інструкції працівників і посадова інструкція художнього керівника творчого колективу, функційно-посадові обов’язки учасника експерименту, комплексний організаційний механізм, організаційна культура; визначено педагогічні засади управління освітнім процесом: освітню програму закладу позашкільної освіти, її сутність і структуру, навчальні програми з позашкільної освіти, зміст позашкільної освіти, педагогічні технології.
Обґрунтовано концептуальні положення організації допрофесійної та професійної освіти в закладі позашкільної освіти.
За результатами дослідження розроблено і науково обґрунтовано модель системи управління багатопрофільним закладом позашкільної освіти на засадах дитино(людино)центризму) і стратегічного менеджменту, у взаємозв’язку її структурних компонентів, які докладно схарактеризовано. У роботі теоретично обґрунтовано методологічно-цільовий, суб’єктно-діяльнісний, організаційно-змістовий, техніко-технологічний і результативно-оцінний компоненти системи управління багатопрофільним закладом позашкільної освіти на засадах дитино(людино)центризму і менеджменту як стратегічно орієнтованої організації та їх узаємозв’язки. Визначено умови, що забезпечують ефективність управління цим закладом (нормативно-правові, науково-методичні, організаційно-педагогічні, організаційно-процесуальні, організаційно-психологічні, матеріально-технічні).
Функціонування змодельованої системи забезпечено раціональним поєднанням вертикальних і горизонтальних організаційно-управлінських, функційних, інформаційно-комунікаційних, змістово-дидактичних зв’язків,
є цілеспрямованим і організованим процесом, який реалізується на основі концептуальних і організаційно-педагогічних засад та на основі комплексу умов.
Организационно-педагогические основы управления многопрофильным внешкольным учебным заведением. - Квалификационная научный труд на правах рукописи.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.06 - теория и методика управления образованием. - Институт педагогики АПН Украины, Черкасский национальный университет имени Богдана Хмельницкого МОН Украины, Киев, 2018.
В диссертации представлено состояние развития учреждений во внешкольном образовании независимой Украины, классификацию нормативно-правовой базы внешкольного образования, раскрыто нормативно-правовое и кадровое обеспечение учреждений внешкольного образования, приведены проблемы их функционирования и развития. Конкретизированы базовые понятия исследования, в частности: «внешкольное образование», «многопрофильное учреждение дополнительного образования», «организационно-педагогические основы управления многопрофильным внешкольным учебным заведением»; концептуальные положения организации допрофессиональной и профессионального образования в учреждениях дополнительного образования.На основе анализа научных работ и практики управления учреждениями внешкольного образования установлено, что отечественными учеными и практиками должное внимание уделено преимущественно генезиса развития внешкольного образования в Украине, организационно-педагогическим и финансово-экономическим проблемам функционирования системы и учреждениям дополнительного образования. Однако, до сих пор недостаточно исследованы вопросы организации управления допрофессиональной и профессиональной образованием в условиях учреждения дополнительного образования, системы управления внешкольным образованием, государственно-общественного управления этими учреждениями на партнерско-доверительных и демократических принципов дитя (человеко) центризма.
Определены характерные особенности современного заведения внешкольного образования
как открытой социально-педагогической системы, стратегически ориентированной организации и объекта управления.
Теоретический анализ имеющихся в научном дискурсе авторских классификаций функций управления социально-экономическими системами
и их разновидностей - социально-педагогических систем, к которым относятся учреждения внешкольного образования, дефинитивный анализ их концептов, позволил определить цикл управления учреждениями дополнительного образования: планирование, организация, мотивация, анализ и контроль, распорядительство, координация. Проверку действенности смоделированной системы проведения в ходе опытно-экспериментальной работы.
Систематизированы законодательно-правовые и нормативно-инструктивные документы, согласно которым осуществляется управление в внешкольном образовании Украины, его кадровое, организационное, учебно-методическое, финансово-экономическое, технико-технологическое обеспечение.Обоснованно организационные основы функционирования многопрофильного учреждения дополнительного образования: органиграмма, типичный Устав с учетом специфики, уставы органов общественного управления и ученического самоуправления, правила внутреннего распорядка ЗПО;
Положение о: совет учреждения, попечительский совет, педагогический совет, организация педагогической деятельности и ее результативность, правила внутреннего распорядка, расписание занятий, типовые должностные инструкции работников и должностная инструкция художественного руководителя творческого коллектива, функционально-должностные обязанности участника эксперимента, комплексный организационный механизм , организационная культура; определены педагогические основы управления образовательным процессом: образовательную программу учреждения внешкольного образования, ее сущность и структуру, учебные программы по внешкольного образования, содержание внешкольного образования, педагогические технологии.
Обоснованы концептуальные положения организации допрофессиональной и профессионального образования в учреждении дополнительного образования.
По результатам исследования разработаны и научно обоснована модель системы управления многопрофильным учреждением дополнительного образования на основе дитя (человеко) центризма) и стратегического менеджмента, во взаимосвязи ее структурных компонентов, которые подробно охарактеризован. В работе теоретически обоснованы методологически-целевой, субъектно-деятельностный,организационно-содержательный, технико-технологический и результативно-оценочный компоненты системы управления многопрофильным учреждением дополнительного образования на основе дитя (человеко) центризма и менеджмента как стратегически ориентированной организации и их узаемозвьязкы. Определены условия, обеспечивающие эффективность управления этим учреждением (нормативно-правовые, научно-методические, организационно-педагогические, организационно-процессуальные, организационно-психологические, материально-технические).Функционирование смоделированной системы обеспечено рациональным сочетанием вертикальных и горизонтальных организационно-управленческих, функциональных, информационно-коммуникационных, содержательно-дидактических связей,
является целенаправленным и организованным процессом, который реализуется на основе концептуальных и организационно-педагогических основ и на основе комплекса условий.
Organizational-pedagogical principles of management of a multidisciplinary out-of-school educational institution. – Qualifying scientific work on the rights of manuscripts.
Thesis for Candidate’s Degree in Pedagogical Sciences in specialty 13.00.06 – Theory and Methods of Educational Management. – Institute of pedagogy of NAPS of Ukraine, Bohdan Khmelnitsky National University at Cherkasy of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, 2018.
Thesis presents the socio-economic background of the emergence and development of out-of-school educational institutions in Ukraine, which determine the dynamics of the development of the first institutions of extracurricular education from the beginning of the twentieth century. Іn the context of cultural
and educational work it is shown that during the first half of the last century the system of out-of-school education was finally formed, which provides the opportunity to stimulate and develop the abilities and interests of children in the field of art, painting, technology, tourism, physical education and sports,
as well as identify types of institutions of extracurricular education – specialized and integrated (multiprofile), become constancy content and imperative-directive-unified forms of their work. It is noted that during the second half of the twentieth century, characteristic features of the modern institution of extracurricular education gradually formed as an object of strategic management.
In thesis it is substantiated that the state of the normative-legal provision of the management of the institution of out-of-school education is considered at four levels: at the level of bodies of local self-government, bodies of state power, bodies of executive power; at the level of the institution of extracurricular education; at the level of the leaders of the circles; at the level of pupils, students and students of institutions of extracurricular education and their affiliates.
In thesis the status of development of out-of-school educational institutions of an independent Ukraine and the classification of legislatively-normative base
of out-of-school education are presented. It is exposed the normatively-legal and personnel support of institutions of out-of-school education and the problems
of their functioning and development are shown. The basic concepts of research are specified, in particular: «out-of-school education», «multidisciplinary
out-of-school educational institution», «organizational and pedagogical principles of management of multidisciplinary out-of-school educational institution»; conceptual provisions of organization of pre-vocational and vocational education in non-school educational institutions are substantiated.
On the basis of the analysis of scientific works and practice of the management of out-of-school educational institutions, it became clear that domestic scientists
pay much attention to the genesis of the development of out-of-school education in Ukraine, organizational and pedagogical and financial and economic problems
of the functioning of the system and institutions of out-of-school education.
However, the issues of organization of management of pre-vocational and vocational education in the conditions of out-of-school educational institutions, the system of management of out-of-school education, and the state and public administration of these institutions on the partner-confidence and democratic principles of the child (man) centrism are still insufficiently studied.
The characteristic features of modern out-of-school educational institutions are determined as an open socio-pedagogical system, strategically oriented organization and object of management.
Theoretical analysis of the author’s classification of the functions of management of socio-economic systems and their varieties – socio-pedagogical systems, which include out-of-school educational institutions, a definitive analysis of their concepts, allowed to determine the cycle of management of out-of-school educational institutions: planning, organization, motivation, analysis and control, management, coordination. The test of the effectiveness of the simulated system was carried out during experimental and experimental work.
The legal and normative-guidance documents, according to which the management in out-of-school educational institutions of Ukraine is carried out is systematized, its personnel, organizational, educational-methodical, financial-economic, technical and technological support.
The organizational foundations of the functioning of the multidisciplinary out-of-school educational institutions are substantiated: the organogram, the typical Statute taking into account the specifics, the statutes of the bodies of public governance and students’ self-government, the rules of the internal order
of out-of-school educational institutions; Regulations on: Board of the institution, board of trustees, pedagogical council, organization of pedagogical activity
and its effectiveness, the rules of internal order, schedule of classes, typical job placement instructions of employees and job description of the artistic director
of the creative team, the function and duties of the participant of the experiment, the complex organizational mechanism, organizational culture; pedagogical principles of educational process management are defined: the educational program of , its essence and structure, educational programs for out-of-school educational institutions, the content of out-of-school education, pedagogical technologies.
According to the results of the research, the model of the system of management of the multidisciplinary out-of-school educational institution based on the principles of the child (man) centrism is developed and scientifically substantiated and strategic management, in the correlation of its structural components, which are described in detail.
In thesis theoretically substantiated methodological-target, subjective-activity, organizational-content, technical and technological and performance-estimating components of the system of the multidisciplinary out-of-school educational institution on the basis of the child (man) centrism and management as a strategically oriented organization and their interconnections. The conditions ensuring the efficiency of management of this institution (normative-legal, scientific-methodical, organizational-pedagogical, organizational-procedural, organizational-psychological, material and technical) are determined.
The functioning of the simulated system is ensured by a rational combination of vertical and horizontal organizational-managerial, functional, informational-communication, content-didactic connections, is a purposeful and organized process, which is implemented on the basis of conceptual and organizational-pedagogical principles and on the basis of a set of conditions.
 
Date 2018
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715108/2/_DS_MIU_.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/715108/9/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA_%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%8C%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%9C.%20%281%29.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/715108/15/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA_%D0%9A%D1%83%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A2.%D0%9C.pdf
- Мосякова, І.Ю. (2018) Organizational-pedagogical principles of management of a multidisciplinary out-of-school educational institution Dissertation candidate thesis, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького.