Жанрова домінанта химерної прози
Синопсис: текст, контекст, медіа
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Жанрова домінанта химерної прози
Genre dominant of whimsical prose Жанровая доминанта химерной прозы |
|
Creator |
Voshchenko, Olena
|
|
Description |
Схожість параметрів інтелектуальної, притчевої, химерної тощо прози вимагає визначення їхніх жанрових домінант — диференційних характеристик-маркерів, які б чітко розмежовували ці споріднені (проте окремі) жанри. Тому мета розвідки – обґрунтувати концепцію жанрової домінанти химерної прози. Актуальність полягає в розробці критеріїв для уточнення суперечливих жанрових дефініцій певних творів, які досі викликають стійку увагу дослідників. Наголошено на тому, що химерна проза є окремим жанром, поруч із притчевою, інтелектуальною, фольклорно-міфологічною тощо, тому ці терміни не є взаємозамінними. Відповідно, доцільно прагнути й до уніфікації паралельних жанрових визначень окремих творів. Новизна дослідження полягає у пропозиції вважати жанровою домінантою химерної прози умовність (вторинну) та стратегію комічного. Спираючись на критичні напрацювання та пильне прочитання текстів, визначено, що умовність може бути змістовою (сюжетвовірна функція надприродного), стильовою (так звана «стильова химерність») та представленою у структурі тексту – концептуальною, характерологічною, ситуаційною та умовністю манери розповіді. Розглянуто роль комічного в формуванні химерного жанру. До текстотворчих чинників віднесено карнавалізацію, гротеск та пародіювання. Виявлено, що вони стали формальним вираженням ідейної семантики химерної прози – опору соцреалістичній поетиці та сформованій нею антихудожній манері письма. У соціокультурній ситуації неможливості прямої полеміки – як теоретичної, так і використання альтернативних соцреалізму літературних проектів, амбівалентна стратегія карнавальності як легітимного простору для новаторства, гротескове оживлення затертих літературних штампів та підривний потенціал пародії було обрано найбільш прийнятними засобами оновлення української літератури та боротьби за її художню повноцінність. Запропоновані критерії дають змогу науково обґрунтувати корпус химерної прози, що становить практичне значення роботи.
Similarity of parameters of intellectual, parable and whimsical prose demands the definition of their genre dominant – differential marker characteristics that clearly distinguish between these related (but especial) genres. That is why the purpose of the paper is to substantiate the concept of genre dominant of whimsical prose. There is an urgent need to clarify controversial genre definitions of some prose works, which still cause attention of researchers. It is emphasized that whimsical prose is a separate genre, along with a parable, intellectual, folklore-mythological, etc. Therefore, these terms are not interchangeable. So it is needed to remove parallel genre definitions of prose works. The Research Novelty is a proposition to consider secondary artistic convention (artistic invention) and comic strategy as the genre dominant of whimsical prose. It has been observed that the convention may be in content (supernatural elements), in stylistic and in the structure of the text (conceptual, characterological, situational and conventional manner of the narrative). The role of comic strategy in whimsical genre is considered. The text-building factors – carnivalization, grotesque and parodying are observed. It was found out that they expressed the key semantic of whimsical prose, which is consider to be the resistance to the patterns of socialistic realism. According to socio-historic situation, direct cultural discussion – both theoretical and by means of using alternative writing strategies was impossible. As a conclusion, the ambivalent strategy of carnival as a legitimized space for creative invention, the grotesque revival of literary stamps and the subversive potential of the parody has been chosen as the most appropriate way of updating Ukrainian literature and fighting for its artistic value. The proposed criteria give the opportunity to substantiate scientifically the corpus of whimsical prose texts, which makes the practical value of work. Подобие параметров интеллектуальной, притчевой, химерной прозы требует определения их жанровых доминант – диференционных характеристик-маркеров, которые бы четко разграничивали эти родственные (но все же отдельные) жанры. Поэтому цель статьи – обосновать концепцию жанровой доминанты химерной прозы. Актуальность заключается в разработке научного критерия для конкретизации спорных жанровых дефиниций. Отмечено, что химерная проза является отдельным жанром – на ряду с притчевой, интеллектуальной, фольклорно-мифологической и т. п., следовательно эти термины не взаимозаменимы. Поэтому целесообразно стремиться к унификации параллельных жанровых определений отдельных произведений. Новизна исследования – предложение считать жанровой доминантой химерной прозы условность (вторичную) и стратегию комического. Определено, что условность может быть содержательной (сюжетообразующая функция сверхъестественного), стилевой (так называемая «стилевая химерность») и представленной в структуре текста – концептуальной, характерологической, ситуационной и условностью манеры повествования. Рассмотрены роль комического в формировании химерного жанра. К текстообразовательным факторам отнесены карнавализация, гротеск и пародирование. Выявлено, что они стали формой выражения основной для химерной прозы семантики – сопротивления соцреалистической поэтике. В социокультурной ситуации невозможности прямой полемики – как теоретической, так и путем использования альтернативных соцреализму литературных проектов, амбивалентная стратегия карнавальности как легитимного пространства для новаторства, гротескное оживления затертых литературных штампов и подрывной потенциал пародии были избраны наиболее приемлемым способом обновления украинской литературы и борьбы за ее художественную полноценность. Предложенные критерии дают возможность обосновать корпус химерной прозы, что составляет практическое значение работы. |
|
Publisher |
Borys Grinchenko Kyiv University
|
|
Date |
2019-03-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/352
10.28925/2311-259x.2019.1.3 |
|
Source |
Synopsis: Text, Context, Media; Tom 25 Nr 1 (2019); 16–22
Синопсис: текст, контекст, медіа; Том 25 № 1 (2019); 16–22 Синопсис: текст, контекст, медиа; Том 25 № 1 (2019); 16–22 Synopsis: Text, Context, Media; Vol 25 No 1 (2019); 16–22 2311-259X 10.28925/2311-259x.2019.1 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/352/302
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2019 Olena Voshchenko
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|