Запис Детальніше

Технологія конструювання інструментарію формувального оцінювання навчальних досягнень учнів першого та другого класів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715473/
http://uej.undip.org.ua/products/2019/article.php
 
Title Технологія конструювання інструментарію формувального оцінювання навчальних досягнень учнів першого та другого класів
Technology of construction of the formative assessment tool of educational achievements of the first and second grade students
Технология конструирования инструментария формирующего оценивания учебных достижений учащихся первого и второго классов
 
Creator Онопрієнко, Оксана Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглядається питання дидактичних засад упровадження формувального оцінювання навчальних досягнень учнів 1 і 2 класів в умовах Нової української школи. Ана-
лізуються вітчизняні й зарубіжні педагогічні джерела, присвячені проблемі впровадження формувального оцінювання в освітній практиці. Запропоновано авторське бачення технології конструювання інструментарію формувального оцінювання навчальних досягнень учнів першого циклу навчання, заснованої на теорії поетапного формування розумових дій Петра Гальперіна і таксономії рівнів засвоєння діяльності Володимира Беспалька, що зумовило ви-
значення складності діагностувального завдання для кожного етапу процесу навчання.
The article deals with the issue of didactic principles for the introduction of the formative assessment of students of the first and the second grades in the New Ukrainian school. The analysis of domestic and foreign pedagogical sources is presented on issue of introduction of formative assessment in educational practice. The requirements for formative assessment in primary school
are defined: systematic, timeliness, objectivity, accessibility, methodical diversity, interactivity and
others. It is concluded that the control of the quality of assimilation of material by students must be slow, and final conclusions about quality of mastering of educational maintenance must be done, when educational experience of students will be formed.
Participation in didactic and methodological support of teaching mathematics in the first and second grades of the New Ukrainian school gave stimulus to the development of the formative assessment tool of educational achievements of students in this subject field. The starting point was that the formative assessment is carried out in the process of current control, its purpose is – to watch the
dynamics and the stage of the transition to a new level of learning content. Author vision of technology of constructing of the formative assessment tool of educational achievements of students is offered for
this purpose. In its basis is a theory of the stage-by-stage forming of mental actions of P. Halperin and
taxonomy of levels of activities assimilation of V. Bespalko which allowed to determine the complexity
of the tasks for each stage of the learning process. Technology of constructing the tasks involves
determining the expected results in accordance to the requirements of the State Standard of Primary
Education and the educational program on a particular subject; prognostication of intermediate aims
and results for each stage of assimilation; creation of diagnostic tasks of different levels of complication:
reproductive problem for identification of a material, typical task for reproduction of educational
content, an unusual task for the use of skills in a changed educational situation, creative task for the
application of educational experience in a new situation. Constructing tasks on this technology will
provide current control and formative assessment of results of learning, will allow to do objective conclusions about educational achievements of students.
Рассматривается вопрос дидактических основ внедрения формирующего оценивания учебных достижений учащихся 1 и 2 классов в условиях Новой украинской школы. Анализируются отечественные и зарубежные педагогические источники, посвященные проблеме внедрения формирующего оценивания в образовательную практику. Предложено авторское видение технологии конструирования инструментария формирующего оценивания учебных достижений учащихся первого цикла обучения, основанной на теории поэтапного формирования умственных действий Петра Гальперина и таксономии уровней усвоения деятельности Владимира Беспалько, что обусловило определение сложности диагностических заданий для каждого этапа процесса обучения.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715473/1/%D0%A3%D0%9F%D0%96_%D0%A2%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Онопрієнко, Оксана Володимирівна (2019) Technology of construction of the formative assessment tool of educational achievements of the first and second grade students Український педагогічний журнал, 1. pp. 77-85. ISSN 2411-7420