Запис Детальніше

Модель процесу реалізації проектування хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715501/
http://ite.kspu.edu/webfm_send/964
 
Title Модель процесу реалізації проектування хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики
Model of the implementation process of designing a cloud-based learning environment for the preparation of bachelor of computer science
 
Creator Вакалюк, Тетяна Анатоліївна
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.7 Computer communication. Computer networks
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті представлено модель процесу реалізації проектування хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики, яка складається з семи етапів: аналізу, постановки мети і завдань, формулювання вимог до хмаро орієнтованого навчального середовища, моделювання ХОНС, розробка ХОНС, використання ХОНС у навчальному процесі бакалаврів інформатики та перевірка ефективності. Кожен етап містить підетапи. Етап аналізу розглядається у трьох аспектах: психологічному, педагогічному та технологічному. Формулювання вимог до ХОНС здійснювалось з врахуванням змісту та цілей навчання; з врахуванням досвіду використання ХОНС; з врахуванням особистих якостей та ЗУН студентів. Етап моделювання був поділений на підетапи: розробка структурно-функціональної моделі ХОНС для підготовки бакалаврів інформатики; розробка моделі хмаро орієнтованої системи підтримки навчання; розробка моделі процесів взаємодії у ХОНС. П’ятий етап було теж розділено на такі підетапи: реєстрація домену та налаштування зовнішнього вигляду ХОСПН; визначення дисциплін, передбачених навчальним планом підготовки бакалаврів інформатики; створення власних кабінетів викладачів та студентів; наповнення навчально-методичними та супровідними матеріалами; вибір традиційних та ХО форм, методів, засобів навчання. Перевірка функціонування ХОНС буде здійснюватись у таких напрямках: функціонування ХОНС; результатів навчальної діяльності студентів; формування ІК-компетентності студентів.
The article presents the model of the process of implementation of the design of a cloud-oriented learning environment (CBLE) for the preparation of bachelor of computer science, which consists of seven stages: analysis, setting goals and objectives, formulating requirements for the cloud-oriented learning environment, modeling the CBLE , developing CBLE, using CBLE in the educational Bachelor of Computer Science and Performance Testing. Each stage contains sub-steps. The analysis stage is considered in three aspects: psychological, pedagogical and technological. The formulation of the requirements for the CBLE was carried out taking into account the content and objectives of the training; taking into account the experience of using CBLE; taking into account the personal qualities and knowledge, skills and abilities of students. The simulation phase was divided into sub-stages: the development of a structural and functional model of the CBLEfor the preparation of bachelors of computer science; development of a model of cloud-oriented learning support system (COLSS); development of a model of interaction processes in CBLE. The fifth stage was also divided into the following sub-steps: domain registration and customization of the appearance of COLSS; definition of the disciplines providedby the curriculum preparation of bachelors of computer science; creation of own cabinets of teachers and students; download educational and methodological and accompanying materials; the choice of traditional and cloud-oriented forms, methods, means of training. The verification of the functioning of the CBLE will be carried out in the following areas: the functioning of the CBLE; results of students' educational activity; formation of information and communication competence of students.
 
Publisher Вид-во ХДУ
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format other
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715501/1/039-062.pdf
- Вакалюк, Тетяна Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) (2017) Model of the implementation process of designing a cloud-based learning environment for the preparation of bachelor of computer science Інформаційні технології в освіті, 4 (33). pp. 39-62.