Критерії добору ігрових симуляторів для формування професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715505/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2039/1347 |
|
Title |
Критерії добору ігрових симуляторів для формування професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів
Criteria for selection of simulation games used to develop professional competencies of future software engineers |
|
Creator |
Концедайло, В.В.
Вакалюк, Тетяна Анатоліївна |
|
Subject |
004.4 Software
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment 004.7 Computer communication. Computer networks 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті наведено критерії й відповідні показники добору ігрових симуляторів для формування професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів. Зазначено, що професійні компетентності поділяються на тверді і м'які. Уточнено такі поняття, як «професійні м'які компетентності» й «ігрові стимулятори». З 14 запропонованих ігрових симуляторів методом експертного оцінювання визначено 5 найбільш доцільних ігрових симуляторів для формування професійних м’яких компетентностей майбутніх інженерів-програмістів. Уточнено, що для експертного оцінювання було залучено 20 фахівців різного профілю, які мають досвід та безпосередньо пов’язані з професійною підготовкою майбутніх інженерів-програмістів. Виділено дидактичний, функціональний та проектувальний критерії добору ігрових симуляторів для формування професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів, а також показники до кожного з зазначених критеріїв. До дидактичного критерію віднесено: відповідність темам ы компетентностям; реалістичність; взаємодія з іншими ролями; можливість аналізу результатів і помилок; адаптивність рівня складності; підтримка різних сценаріїв і методології розробки ПЗ. До функціонального критерію віднесено: зручність інтерфейсу; захоплюючий ігровий процес; безкоштовність; мультиплеєр; гра зі штучним інтелектом; багатомовність. Технологічний критерій включає такі показники: кросплатформність; простота налаштування; сумісність з мобільними пристроями. Наведено порівняльну характеристику відібраних ігрових симуляторів за всіма критеріями і показниками. Визначено, що відповідно до зазначених критеріїв і показників найбільш доцільними, зручними та ефективними ігровими симуляторами для формування професійних м’яких компетентностей майбутніх інженерів-програмістів за проявом усіх критеріїв є ігрові симулятори SimSE, GameDevTycoon, Software Inc. Criteria and corresponding indicators for simulation games selection used to develop professional soft competencies of the future software engineers are represented in the article. Professional competences division into hard and soft ones is specified. Such concepts as “professional soft competence” and “game stimulators” are clarified. Five most suitable gaming simulators from the 14 proposed simulation games used to form professional soft competencies of future software engineers have been identified by expert assessment (peer review). It is stated that 20 experienced professionals in different fields and directly relevant to the professional training of future software engineers were involved in the peer review. The didactic, functional and technological selection criteria for games simulation used for developing professional soft competencies of future software engineers are defined. Indicators for each of these criteria are described as well. The didactic criterion includes the indicators as follows: relevance to the topics and competencies; realism; interaction with other roles; possibility of analyzing results and errors; adaptable to complexity level; support for various software development scenarios and methodologies. The functional criterion consists of the following indicators: interface usability; exciting game-play; free of charge; multiplayer; option to play with an artificial intelligence; multilingualism. The technological criterion comprises the following indicators: cross-platform play; easy to configure; compatible with mobile devices. Based on the defined criteria and indicators, detailed comparison of the selected simulation games is rendered. SimSE, GameDevTycoon, Software Inc. are determined as the most suitable, convenient and effective simulation games for developing professional soft competencies of future software engineers in accordance with defined criteria and indicators. |
|
Publisher |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
other
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715505/1/2039-10242-1-PB.pdf
- Концедайло, В.В. (orcid.org/0000-0002-6463-370X <http://orcid.org/0000-0002-6463-370X>) and Вакалюк, Тетяна Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) (2018) Criteria for selection of simulation games used to develop professional competencies of future software engineers Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (65). pp. 133-151. |
|