Запис Детальніше

Інформаційно-комунікаційні технології навчання аналітичної геометрії та лінійної алгебри майбутніх учителів фізики й інформатики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715511/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2156/1391
 
Title Інформаційно-комунікаційні технології навчання аналітичної геометрії та лінійної алгебри майбутніх учителів фізики й інформатики
Information and communication technologies of teaching analytical geometry and linear algebra of future teachers of physics and computer science
 
Creator Махомета, Т.М.
Вакалюк, Тетяна Анатоліївна
Тягай, І.М.
 
Subject 004.4 Software
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.7 Computer communication. Computer networks
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті запропоновано шляхи впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання дисципліни «Аналітична геометрія та лінійна алгебра» майбутніх учителів фізики, інформатики. Висвітлено актуальність та досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання, інноваційні
підходи до організації навчального процесу у вищій школі. Визначено види інформаційно-комунікаційних технологій навчання аналітичної геометрії та лінійної алгебри у
педагогічному університеті. Розглянуто можливості використання мережевих технологій у
процесі навчання аналітичної геометрії та лінійної алгебри, з’ясовано переваги їх
використання для аудиторної та позааудиторної роботи студентів. Продемонстровано способи організації навчальної діяльності студентів з використанням прикладного програмного забезпечення для здійснення ними самоперевірки правильності виконання завдань. Висвітлено форму інтерактивного навчання із використанням ППЗ Gran 3D, що ефективно впливає на підготовку майбутніх учителів. Висвітлено переваги використання мобільних технологій для здійснення перевірки знань студентів. Зазначено особливості використання мобільних технологій у процесі підготовки майбутніх учителів фізики, інформатики. Зокрема, наведено приклад перевірки знань студентів, використовуючи програму «Plickers», що дає можливість швидко оцінити рівень знань студентів. На прикладах продемонстровано різні способи використання інформаційно-комунікаційних технологій, використання яких у традиційному навчання сприяє активізації пізнавальної діяльності студентів, мотивує їх до самостійної роботи. Зазначено, що навчальний процес із використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання активізує навчально-пізнавальну діяльність студентів, сприяє розвитку творчих здібностей та лідерських якостей, формує самостійність у здобутті нових знань.
The article proposes the ways of modern information and communication technologies introduction in the process of teaching the discipline «Analytical geometry and linear algebra» of future teachers of physics and computer science. The actuality and experience of using information and communication technologies of training, innovative approaches to the organization of educational process in high school is highlighted. The types of information and communication technologies of teaching analytic geometry and linear algebra at the pedagogical university are determined. The possibilities of network technologies use in the process of teaching analytical geometry and linear algebra are considered, advantages of their use for auditorium and non-auditing work of students are determined. The ways of organizing students’ educational activity using the applied software for carrying out of self-checking tasks correctness are demonstrated. The form of interactive learning with the use of AS Gran 3D is highlighted, which effectively influences on the training of future teachers. The advantages of using mobile technologies for checking students’ knowledge are highlighted. The peculiarities of using mobile technologies in the process of preparation of future teachers of physics, computer science are pointed out. In particular, given an example of testing students’ knowledge using the Plickers program which makes it possible to assess the level of students’ knowledge quickly. The examples show different ways of using information and communication technologies, the use of which in traditional training contributes to the activation of cognitive activity of students, motivates them to work independently. It is noted that the educational process of using information and communication technologies of teaching intensifies the educational and cognitive activity of students, promotes the development of creative abilities and leadership qualities, forms the autonomy in gaining new knowledge.
 
Publisher Інститут інформаційних технолоігй і засобів навчання НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format other
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715511/1/2156-11061-1-PB.pdf
- Махомета, Т.М. (orcid.org/0000-0003-4825-4707 <http://orcid.org/0000-0003-4825-4707>), Вакалюк, Тетяна Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) and Тягай, І.М. (orcid.org/0000-0002-4360-7553 <http://orcid.org/0000-0002-4360-7553>) (2018) Information and communication technologies of teaching analytical geometry and linear algebra of future teachers of physics and computer science Інформаційні технології і засоби навчання, 5 (67). pp. 173-186. ISSN 2076-8184