Запис Детальніше

The Study of the Higher School Lecturer's Competence in Ukraine: Diagnostics and Analytics

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26962/
 
Title The Study of the Higher School Lecturer's Competence in Ukraine: Diagnostics and Analytics
Вивчення компетенції викладача вищої школи в Україні: діагностика та аналітика
Исследование компетенции преподавателя высшей школы в Украине: диагностика и аналитика
 
Creator Хоружа, Людмила Леонідівна
Мельниченко, Ольга Володимирівна
Братко, Марія Василівна
Котенко, Ольга Володимирівна
Прошкін, Володимир Вадимович
 
Subject Scopus
 
Description The article presents the diagnostic and analytical results of the research on higher school teachers’ competence at Borys Grinchenko Kyiv University (Ukraine). Theoretical and methodological analysis is carried out and the content of three competence profiles of lecturers in higher education is defined: professional and pedagogical, social and personal, academic, reflecting the main areas of the lecturer’s activity. Diagnostic tools of qualitative
assessment of teachers’ competence components in each of the profiles are developed. The study allowed for revealing the development of certain lecturer competences according to the identified profiles: innovative, digital, management (professional and pedagogical profile), leadership, civic (social and personal profile), research, international cooperation, and scientific PR(academic profile). The results of the diagnosis are the basis for the development
and implementation of a system of measures for increasing the quality and standardization activities of higher education lecturers at the institutional, national and European levels. The article provides appropriate
recommendations.
У статті представлено діагностичні та аналітичні результати дослідження компетенції викладачів вищої школи Київського університету імені Бориса Грінченка (Україна). Проведено теоретико-методологічний аналіз та визначено зміст трьох професійних профілів викладачів вищої освіти: професійно-педагогічний, соціальний та особистий, академічний, що відображає основні напрямки діяльності викладача. Діагностичні засоби якісного
розроблено оцінку компонентів компетенції вчителів у кожному з профілів. Дослідження дозволило виявити розвиток певних компетенцій викладачів відповідно до визначених профілів: інноваційного, цифрового, управлінського (професійно-педагогічного профілю), лідерства, громадянського (соціального та особистого профілю), досліджень, міжнародного співробітництва та наукового PR ). Результати діагностики є основою для розвитку
впровадження системи заходів щодо підвищення якості та стандартизації викладачів вищої освіти на інституційному, національному та європейському рівнях. Стаття передбачає відповідну
рекомендації.
В статье представлены диагностические и аналитические результаты исследования компетентности преподавателей высшей школы Киевского университета им. Бориса Гринченко (Украина). Проведен теоретико-методологический анализ и определено содержание трех профилей компетенций преподавателей высших учебных заведений: профессионально-педагогических, социальных и личностных, академических, отражающих основные направления деятельности преподавателя. Диагностические инструменты качественного
Оценка компонентов компетентности учителей в каждом из профилей разработаны. Исследование позволило выявить развитие определенных компетенций лектора в соответствии с определенными профилями: инновационный, цифровой, менеджмент (профессиональный и педагогический профиль), лидерство, гражданский (социальный и личный профиль), исследования, международное сотрудничество и научный PR (академический профиль). ). Результаты диагностики являются основой для разработки
и внедрение системы мер по повышению качества и стандартизации деятельности преподавателей высших учебных заведений на институциональном, национальном и европейском уровнях. В статье приведены соответствующие
рекомендации.
 
Publisher Wydawnictwo Adam Marszałek
 
Date 2019
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26962/1/L_Khorusha_O_Melnykchenko_TNER_2019_PI.pdf
Хоружа, Людмила Леонідівна та Мельниченко, Ольга Володимирівна та Братко, Марія Василівна та Котенко, Ольга Володимирівна та Прошкін, Володимир Вадимович (2019) Вивчення компетенції викладача вищої школи в Україні: діагностика та аналітика The New Education Review (55(1)). с. 233-245. ISSN 1732-6729