Запис Детальніше

Управління закладом середньої освіти з інклюзивним навчанням в умовах нової української школи

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26972/
 
Title Управління закладом середньої освіти з інклюзивним навчанням в умовах нової української школи
Management of general secondary educational institution
with inclusive learning under conditions of new Ukrainian school
 
Creator Панченко, Алла Гнатівна
Кравчук, Наталія Іванівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті окреслено перешкоди щодо впровадження інклюзивного навчання в систему освіти України. Висвітлено особливості функціонування та управління закладом загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням в умовах реформування української школи щодо дотримання цінностей, принципів Конвенції ООН «Про права дитини», нормативної бази України з метою задоволення потреб суспільства щодо соціалізації дітей з особливими освітніми потребами.
Розроблено рекомендації задля створення безпечного освітнього середовища для забезпечення розвитку особистості дітей з особливими освітніми потребами та управління закладом загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням щодо формування ціннісних орієнтирів і стандартів поведінки зацікавлених сторін.
The article outlines obstacles to the implementation of inclusive learning into the education system of Ukraine at different levels of management: macro, meso, and micro levels. It has been noted that the inclusive learning is being introduced with regard to the experience of Germany, Finland, Austria, Sweden, etc. Social policy in relation to people with special educational needs based on the principles of equality and tolerance has been identified as a prominent feature. The article highlights the peculiarities functioning and management of the general secondary education institution with inclusive education in the context of the Ukrainian school reform regarding the observance of values, principles of the UN Convention on the Rights of the Child, and the regulatory base of Ukraine. It has been mentioned that the introduction of inclusive education in the education system has been the purpose of meeting the requirements of society concertning socialization of children with special educational needs.
The significance of the implemented all-Ukrainian experimental program nSocial Adaptation and Integration into the Society of Children That Require Correction of Physical and / or Mental Development by Introducing Inclusive Education " at school I-III No. 168 Obolonsky district of the city of Kyiv. The article presentd the stages of its implementation; and it is suggested that they should be followed by managers of educational institutions.
An integral model of balanced child development under the conditions of inclusive learning has been developed. The external and internal conditions are determined for the purpose of creating a safe educational environment for the development of the personality of children with special educational needs. The proposed components of psychological and pedagogical support and management in the general secondary education institution with inclusive learning contribute to the formation of value references and standards of behavior of concerned parties.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2019
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26972/1/A_Panchenko%20_N_Kravchuk%20_OD_1-2_FITU.pdf
Панченко, Алла Гнатівна та Кравчук, Наталія Іванівна (2019) Управління закладом середньої освіти з інклюзивним навчанням в умовах нової української школи Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (1-2). с. 297-310. ISSN 2312-5829