Стандартизація як засіб регулювання господарської діяльності
Електронний архів Полтавського університету економіки і торгівлі
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Стандартизація як засіб регулювання господарської діяльності
Standardization as a means of regulating economic activity |
|
Creator |
Попович, Тетяна Григорівна
Popovych, Tetyana |
|
Subject |
стандартизація,
технічне регулювання, технічні норми, засіб регулювання господарської діяльності, склад господарського правопорушення, технічні бар’єри у торгівлі, стандарти ISO, європейські стандарти standardization, technical regulation (as activity), technical norms, regulation of economic activity, composition of economic legal violations, technical barriers to trade, ISO standards, European standards |
|
Description |
Дисертація є одним із перших в Україні досліджень стандартизації з позицій наукознавчого аналізу становлення господарського права в Україні і світі та можливостей застосування стандартизації як універсального засобу регулювання господарської діяльності. У роботі пропонується позиція про взаємозв’язок економічних відносин (створення ринків для обороту товарів і послуг) з появою усталених правил, що поступово трансформуються у вимоги до якісних, кількісних та технологічних ознак товарів та послуг. Ці вимоги мали спочатку і нині мають добровільний характер. Лише введення їх у дію актами законодавства спричиняє обов’язковість. Розвиток суб’єктів господарської діяльності та поширення глобалізаційних процесів у суспільстві зумовили поступовий перехід від технічного розуміння стандартизації до безпекового, від зосередження на діяльності учасників господарських відносин до задоволення інтересів кінцевих споживачів, а також відхід від зацикленості вимог стандартизації в межах однієї країни та перехід до вимог, що використовуються світовими економічними організаціями та/чи регіональними об’єднаннями (колективними суб’єктами міжнародного права). Міждисциплінарний підхід з використанням сучасних методів наукового пізнання суспільних явищ та процесів, досягнень господарського права надав можливість позбавитись односторонності при аналізі об’єкта та врахувати всі істотні аспекти впливу стандартизації на господарську діяльність та її здатність регулювати суміжні відносини, що породжуються господарською діяльністю. У результаті дослідження автором сформульовано та обґрунтовано низку положень, висновків та пропозицій, яким властиві елементи наукової новизни. Автор дослідження створила і довела ряд положень, висновків та пропозицій, що мають елементи наукової новизни. Запропоновано визначати стандартизацію як вид діяльності, що характеризується такими ознаками: а) здійснюється через взаємний вплив суб’єктів господарської діяльності, держави (її органів) та інших зацікавлених осіб один на одного; б) забезпечує оптимальне поєднання ринкового саморегулювання та державного регулювання; в) метою є захист економічних і безпекових інтересів держави, суспільства та окремих споживачів; г) установлює (як прояв статичного стану) та застосовує (як прояв динамічного стану) вимоги для загального та неодноразового використання. Обґрунтовується положення про те, що стандартизація як засіб (інструмент) регулювання господарських відносин має універсальне застосування, оскільки її вимоги: а) здійснюють вплив на усі господарські відносини; б) створюють умови для їх виникнення та реалізації; в) надають можливість переводити соціальні (позаправові) норми у правове поле; г) у разі недотримання чи невиконання є підставою для виникнення охоронних правовідносин. Діяльність зі стандартизації має дві складові: технічну та безпекову. Технічна складова забезпечує діяльність суб’єкта господарської діяльності з виготовлення товарів та/чи надання послуг відповідної якості. Безпекова – створює умови для того, щоб вказаний суб’єкт враховував інтереси суспільства та/чи окремої людини, а також забезпечував безпеку довкіллю, державі та/чи кінцевим споживачам. Представлено авторську класифікацію суб’єктів стандартизації в господарському праві з позиції їх участі у процесах чи діяльності зі стандартизації, незалежно від форми власності та належності їх до різних категорій, на тих, що: а) створюють стандарти чи інші вимоги стандартизації; б) здійснюють господарську діяльність та використовують стандарти чи інші вимоги стандартизації; в) підтверджують відповідність товарів (послуг) стандартам чи іншим вимогам стандартизації; г) контролюють дотримання стандартів чи інших вимог стандартизації. Встановлено співвідношення в національному законодавстві понять «стандартизація» та «технічне регулювання» як різнорівневих понять (родового та видового відповідно). У дослідженні визначається поняття «технічна норма», яке, на відміну від поширеної думки про її технічну (позаправову) природу, прирівнюється до обов’язкового правила поведінки у суспільстві, що об’єктивно визначається рівнем техніки та використовується у промисловості для обслуговування та використання об’єктів природного чи штучного походження з метою задоволення потреб людини та/чи інтересів суспільства. При дослідженні охоронних відносин виявлено такі склади господарських правопорушень у сфері стандартизації: а) недотримання вимог (при імперативності дотримання вимог нормативно-технічних документів із стандартизації будь-яке порушення чи не виконання однієї з таких вимог спричиняє недотримання); б) невиконання вимог (диспозитивність, свобода вибору та наявність варіантів поведінки при виконанні вимог нормативно-технічних документів із стандартизації у разі порушення обраного варіанту поведінки спричиняє виникнення відповідальності). Встановлено, що процедура підтвердження відповідності залежить від волі суб’єктів стандартизації, а тому її слід визначати як необов’язковий (додатковий) вид діяльності зі стандартизації, що може завершити процес правореалізації або створити передумови для настання відповідальності для суб’єктів господарської діяльності. Узагальнення світових тенденцій та систематизація підходів щодо стандартизації як засобу регулювання господарської діяльності в різних країнах надали можливість розробити практичні рекомендації щодо: необхідності зменшення обсягу державного регулювання господарської діяльності з максимальним застосуванням саморегулювання при формуванні та застосуванні вимог стандартизації; створення умов та законодавчих підстав для застосування зовнішнього контролю за здійсненням господарської діяльності із застосуванням безпекових вимог стандартизації; підвищення якості товарів (послуг) шляхом впровадження як вимог стандартизації науково-технічних досягнень, що використовувалися (апробовувалися) понад чотири роки. Автор пропонує зосередитися на зміні принципових засад функціонування стандартизації: застосуванні стандартів міжнародних організацій; широкому застосуванні принципу добровільності в технічній сфері, але жорсткому застосуванні обов’язковості у безпековій; уніфікації понятійно-змістовного апарату національного законодавства. У зв’язку з цим запропоновано такі зміни до законодавства України: «1. До Закону України «Про стандартизацію»: 1) п. 22 ст. 1 викласти у новій редакції: «стандартизація – діяльність, яка здійснюється через взаємний вплив суб’єктів господарської діяльності, держави та інших зацікавлених осіб один на одного для досягнення оптимального поєднання ринкового саморегулювання та державного регулювання з метою захисту економічних і безпекових інтересів держави, суспільства та окремих споживачів шляхом установлення та застосування вимог для загального та неодноразового використання»; 2) ч. 2 ст. 16 викласти у новій редакції та доповнити реченням: «2. Стандарти, кодекси усталеної практики, технічні умови та інші нормативно-технічні документи, прийняті підприємствами, установами та організаціями, застосовуються на добровільній основі. Договорами чи в інший спосіб може бути передбачено здійснення добровільної оцінки відповідності продукції цим вимогам». 2. До Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності»: 1) абз. 36 ч. 1 ст. 1 доповнити реченням «Технічне регулювання є частиною національної системи стандартизації»; 2) ч. 2 ст. 11 викласти у новій редакції: «Відповідність продукції вимогам технічних регламентів може бути забезпечена шляхом застосування національних стандартів, технічних специфікацій та/або інших нормативно-технічних документів, посилання на які містяться у відповідних технічних регламентах. У технічному регламенті зазначається, чи є відповідність продукції таким національним стандартам, технічним специфікаціям та/або іншим нормативно-технічним документам єдиним способом чи одним із способів задоволення відповідних вимог технічного регламенту»; 3) ст. 24 доповнити новою частиною: «4. Виробник чи інший суб’єкт господарювання має право застосовувати процедури оцінки відповідності шляхом складання документа про відповідність та/чи шляхом розміщення відповідної інформації на офіційній сторінці в мережі Інтернет. У такому разі суб’єкт господарювання бере на себе відповідальність за відповідність продукції вимогам, зазначеним у документі про відповідність та/чи розміщеним на офіційній сторінці в мережі Інтернет». The dissertation is one of the first in Ukraine standardization studies from the standpoint of science-based analysis of the formation of economic law in Ukraine and the world and the possibilities of applying standardization as a universal means of regulation of economic activity. In the position paper proposes the relationship of economic relations (creating markets for sales of goods and services) with the appearance of established rules gradually transformed into demands on quality, quantity and characteristics of technological products and services. These requirements were initially and now voluntary. Only putting them into effect acts of legislation is binding. The development of economic activity and the spread of globalization in society led to a gradual transition from a technical understanding of standardization to security, focusing on activities of the participants of economic relations to meet the interests of end consumers and away from obsession standardization requirements in one country and the transition to requirements used international economic organizations and / or regional associations (collective subjects of international law). The research was conducted in conjunction with the use of modern methods of scientific knowledge and comparative studies and advances of commercial law, allowing to get rid of unilateralism in the study of the object, but also takes into account all significant (important) aspects and relations on economic activity, seen through the prism of standardization its importance for this activity and its impact on the relationship that gives rise to such activities. The study author formulated and proved a number of provisions, conclusions and suggestions, which have elements of scientific innovation. It is proposed to define standardization as a type of activity characterized by the following features: a) is carried out through the mutual influence of economic entities, state (its bodies) and other interested persons on each other; b) provides an optimal combination of market self-regulation and state regulation; c) the purpose is to protect the economic and security interests of the state, society and individual consumers; d) establish (as a manifestation of the static state) and apply (as a manifestation of the dynamic state) requirements for general and repeated use. The author proved that standardization as a means (instrument) regulation of economic relations has universal application, since its requirements: a) influencing all economic relations; b) create conditions for their emergence and implementation; c) provide the opportunity to translate social (extra-legal) standards in the legal field; d) in the case of non-compliance or failure is the basis for the emergence of legal protection. It has been proved that standardization has two components: technical and security. The technical component provides the activities of the business entity for the manufacture of goods and / or the provision of services of the appropriate quality. Security - creates conditions that entity to take into account the public interest and / or individual, but also ensures the safety of the environment, state and / or end users. The author carried out the classification of subjects of standardization in economic law from the point of view of their participation in processes or activities of standardization, regardless of the form of ownership and their belonging to different categories (types) of legal (physical) persons: 1) entities that create standards or other requirements of standardization; 2) entities engaged in economic activities using standards or other standardization requirements; 3) subjects confirming the conformity of goods (services) to standards or other requirements of standardization; 4) entities that monitor compliance with standards or other standardization requirements. The correlation between the concepts of "standardization" and "technical regulation" (as activity) is established as ancestral and specific concept respectively. The concept of "technical norm" is improved, which, in contrast to the position on its technical (extra-legal) nature, equates to a mandatory rule of conduct in a society that is objectively determined by the level of technology and is used in industry for the maintenance and use of natural objects or artificial origin in order to meet the needs of man and / or the interests of society. In the investigation of security relations, the following warehouses of economic offenses in the sphere of standardization were found: a) non-compliance with requirements (in case of imperative compliance with the requirements of normative and technical documents on standardization, any violation or non-fulfillment of one of these requirements leads to non-compliance); b) non-fulfillment of requirements (discretion, freedom of choice and availability of behavioral variants in fulfilling the requirements of normative and technical documents on standardization in case of violations of the chosen behavior leads to the emergence of liability). It has been established that the procedure for confirmation of conformity depends on the will of the subjects of standardization, and therefore it should be defined as an optional (additional) type of standardization activity that may complete the process of implementation or create preconditions for liability for economic entities. Generalization and systematization of world trends approaches to standardization as a means of regulating economic activity in various countries provided an opportunity to develop practical recommendations on: the need to reduce the volume of state regulation of economic activity with the maximum application of self-regulation in the formation and application of standardization requirements; creation of conditions and legislative grounds for the application of external control over the implementation of economic activities with the application of security standardization requirements; improvement of the quality of goods (services) by introducing as requirements of standardization of scientific and technical achievements that were used (tested) for more than four years. The author proposes to focus on changing the fundamental principles of the functioning of standardization: the application of standards of international organizations; the broad application of the principle of voluntariness in the technical sphere, but the rigorous application of compulsory security; the unification of the conceptual and informative apparatus of the national legislation. In connection with this, the following changes to the legislation of Ukraine are proposed: "1. To the Law of Ukraine "On Standardization": 1) Clause 22 of Art. 1 in the new wording: "standardization - activities carried out through the mutual influence of economic entities, state and other stakeholders on each other to achieve the optimal combination of market self-regulation and state regulation in order to protect the economic and security interests of the state, society and individual consumers through the establishment and application of requirements for general and repeated use "; 2) Part 2 of Art. 16 a new wording and complement sentence: "2. Standards, codes of good practice, specifications and other normative and technical documents adopted by enterprises, institutions and organizations are applied on a voluntary basis. Contract or otherwise may be provided by the voluntary conformity assessment of these requirements" 2. To the Law of Ukraine "On Technical Regulations and Conformity Assessment": 1) paragraph 36 of Part 1 of Article 1 of the complement sentence "Technical regulation is part of the national standardization system"; 2) Part 2 of Art. 11 to read in the new wording: "The conformity of production with the requirements of technical regulations may be ensured through the application of national standards, technical specifications and / or other normative and technical documents, references to which are contained in the relevant technical regulations. The technical regulation specifies whether the product corresponds to such national standards, technical specifications and / or other normative and technical documents in the only way or one of the ways to meet the relevant requirements of the technical regulations "; 3) Art. 24 add a new paragraph: "4. The manufacturer or other entity has the right to apply conformity assessment procedures by drawing up a compliance document and / or by placing relevant information on the official web page. In this case, the entity assumes responsibility for the compliance of the product with the requirements specified in the compliance document and / or posted on the official web page. " |
|
Publisher |
К.: Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака Національної академії правових наук України
|
|
Date |
2019-04-03T17:24:26Z
2019-04-03T17:24:26Z 2018 |
|
Type |
Book
|
|
Identifier |
Попович Т. Г. Стандартизація як засіб регулювання господарської діяльності : дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.04 / Попович Тетяна Григорівна. Київ, 2018. 257 с.
http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/7006 |
|
Language |
ua
|
|