Запис Детальніше

Оцінка досяжних характеристик авіаційного розвідувального комплексу на базі багатофункціональної безпілотної платформи повітряного та наземного базування

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Оцінка досяжних характеристик авіаційного розвідувального комплексу на базі багатофункціональної безпілотної платформи повітряного та наземного базування
Оценка достижимых характеристик авиационного разведывательного комплекса на базе многофункциональной беспилотных платформы воздушного и наземного базирования
An estimation of realizable characteristics of aviation reconnaissance complex on base of the air and surface basing unmanned unified platform
 
Creator Ю.М. Агафонов
Ю.М. Осіпов
В.В. Сербін
Ю.А. Ткаченко
Ю.Н. Агафонов
Ю.М. Осипов
В.В. Сербин
Ю.А. Ткаченко
Yu. Agafonov
Yu. Osipov
V. Serbin
Yu. Tkachenko
 
Subject Літальні апарати: аеродинаміка, силові установки, обладнання, озброєння та застосування
УДК 621.396.67
авіаційний розвідувальний комплекс, параметри траєкторії польоту БпЛА, характеристики безпілотного літального апарату (БпЛА)
авиационный разведывательный комплекс, параметры траектории полета БпЛА, характеристики беспилотного летательного аппарата (БпЛА)
aviation reconnaissance complex, the reconnaissance unmanned aerial vehicle characteristics, the flight path parameters
 
Description У статті розглянуті характеристики авіаційного розвідувального комплексу, виконаного на базі безпілотної багатофункціональної платформи. Заміна цільового навантаження останньої на більш компактну та легку багатоспектральну фото- відео- і радіо- розвідувальну апаратуру дозволяє збільшити запас палива і, відтоді і, час баражування, розміри району досліджуваної території та площу ділянки розвідки. У статті дана оцінка очікуваних масових, геометричних і аеродинамічних характеристик БпЛА-розвідника оперативно-тактичного призначення зі збільшеною максимальною дальністю польоту. Розраховані максимальні дальності його польоту при повітряному і наземному старті. Представлені розрахункові траєкторії польоту БпЛА-розвідника на максимальну дальність при скиданні з авіаційного носія і при наземному старті з твердопаливним прискорювачем.
В статье проведена оценка характеристик авиационного разведывательного аппарата, выполненного на базе беспилотной многофункциональной платформы. Замена целевой нагрузки последней на более компактную и легкую многоспектральную фото-видео и радио разведывательную аппаратуру позволяет увеличить запас топлива и, следовательно, время барражирования, район исследуемой территории и площадь участка разведки. В статье дана оценка ожидаемых массовых, геометрических и аэродинамических характеристик БпЛА-разведчика оперативно-тактического назначения с увеличенной максимальной дальностью полета. Рассчитаны максимальные дальности его полета при воздушном и наземном старте. Представлены расчетные траектории полета БпЛА-разведчика на максимальную дальность при сбросе с авиационного носителя и при наземном старте с твердотопливным ускорителем.
The experience of using unmanned aerial vehicles during combat operations shows that reconnaissance is one of the most typical tasks. The actuality of creation (improving) reconnaissance aerial vehicle, executed on the basis of an unmanned multipurpose platform is substantiated in the article. The existing methods of the aircraft characteristics evaluation were analyzed, which allows achieving the goal - to study the characteristics of low-signature transonic unmanned aerial vehicle, used as prestrategic air reconnaissance means. Substituting of the payload of an unmanned multipurpose platform by more compact and lightweight multispectral (photo, video, and radio) reconnaissance equipment allows increasing a fuel capacity and, consequently, the loitering time, the investigated territory area, but causes the significant change of aircraft balancing properties. The estimation of the expected mass, geometric and aerodynamic characteristics of the prestrategic reconnaissance unmanned aerial vehicle with raised maximal range is got on the basis of the developed methodology. Maximal ranges at an air and land start were calculated, the maximum range of a unmanned aerial vehicle reconnaissance vehicle at ground launch is 5-7% less than when launched from aircraft carriers. The rated flight paths on a maximal range of reconnaissance unmanned aerial vehicle at dumping it from an aviation carrier and at ground launching with the solid-propellant accelerator are presented. The results, obtained using the proposed method of mathematical modeling, can be used in the design and for modernization of perspective reconnaissance unmanned aerial vehicle, founded on an unmanned multipurpose platform with the air and ground (marine) launching. In addition, the use of results obtained using the developed method of mathematical modeling will allow optimizing the future design of an unmanned multipurpose platforms to improve their characteristics. The developed method allows numerical simulation of dynamic and balancing characteristics of different types of unmanned multipurpose platform under given constraints, in the interests of solving a wide range of applied problems.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2019
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19253
 
Source Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. — 2019. — № 1(59). 26-31
Сборник научных трудов Харьковского национального университета Воздушных Сил. — 2019. — № 1(59). 26-31
Scientific Works of Kharkiv National Air Force University. — 2019. — № 1(59). 26-31
2073-7378
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19253/zhups_2019_1_5.pdf